“Ik wil wel coaching bij je volgen, maar het is te duur.”
Een klassieker. Die heeft iedereen wel eens gehoord, waarschijnlijk.
Ga jij eindelijk staan voor je waarde en vraag je een goede prijs, krijg je dit naar je hoofd… Lekker dan! Het lijkt wel alsof je binnen een paar seconden kleiner en kleiner wordt….. Je wil alles al bijna gratis weggeven, maar vooral voelt het heel ongemakkelijk. Zij vinden jou niet goed genoeg, anders zouden ze het wel betalen toch? Je voelt je afgewezen en een slechte coach of therapeut. Het zal immers wel aan jou liggen.
Herkenbaar?
Wat doe je als je potentiƫle cliƫnten het te duur vinden?
Communiceer de inhoud heel duidelijk
Het is belangrijk om echt heel duidelijkĀ de waardeĀ te communiceren.
Wees duidelijk over wat ze allemaal krijgen. Dingen als “appjes tussendoor mogelijk” en “wekelijks contact” en “huiswerkopdrachten” zijn dingen die waarde toevoegen en die je dus mag benoemen, ook al lijken ze misschien vanzelfsprekend. Ook “coachsessie op mijn locatie midden in de natuur” en “volledig op maat” zijn dingen die je wellicht niet snel benoemt, maar die wel van toegevoegde waarde zijn! Die mag je dus benoemen.
Communiceer het resultaat
Daarnaast is de vraag: is het echt te duur? Of zien ze gewoon niet wat het ze oplevert? Daarin heb je dus ook een taak! Om duidelijk te communiceren hoe hun leven verandert als ze dat coachtraject bij jou gaan volgen. Wat is dan het gevolg? Hoe ziet de rest van hun leven er anders uit, als ze bij jou 10x langskomen om hun patronen te doorbreken? Zorg dat je het hierover hebt! Mensen bewegen als ze noodzaak hebben, maar komen uiteindelijk voor het resultaat. En nee, je hoeft niet bang te zijn dat je dat niet kunt leveren (zij zijn immers zelf verantwoordelijk voor hun eigen proces).
Zorg dat je je expertstatus claimt
Ze komen bij jou omdat ze het blijkbaar zelf niet kunnen. Zorg dan ook dat je gaat staan voor jezelf en voor jouw kennis en kwaliteiten. Wees een stevige coach of therapeut die vertrouwen uitstraalt en waarbij ze het gevoel hebben dat jij ze echt kan helpen. Je hoeft je kwaliteiten niet op te blazen en arrogant te worden, maar je hoeft ook niks te verstoppen (en dat laatste zie ik veel gebeuren). Wees eens een beetje minder bescheiden. Hoe zou het voor jou zijn om bij iemand te komen die zelf heel onzeker is? Dat voelt ook niet lekker toch? Zij voelen jouw energie. Als jij echt het gevoel hebt dat je ze echt kunt helpen, dan voelen zij dit en zullen ze eerder “ja” zeggen.
Check de prioriteiten
Is het echt te duur, of hebben ze andere prioriteiten? Dat laatste zal waarschijnlijk het geval zijn als ze wƩl weten wat de waarde is, maar toch besluiten om niet bij jou te komen. Grote kans dat de noodzaak dan niet hoog genoeg is om te veranderen. Dat kan liggen aan heel veel dingen: iemand durft nog niet, zit midden in een ingrijpende periode, vraagt zich af of het wel echt nodig is etc. Het kunnen zoveel redenen zijn. Als de noodzaak nog niet hoog genoeg is, is het niet erg, want dat werkt voor jou toch ook niet lekker in een coachtraject. Je wil iemand die echt intrinsiek gemotiveerd is om bij jou te komen.
Onderzoek je eigen beperkende overtuigingen over geld
Interessant om voor jezelf te onderzoeken: wat doet het met jou dat iemand het te duur vindt? Sta je wel volledig achter je prijs?Ā Iets is pas te duur als jij het zelf te duur vindt. Dan voelen zij dat ook.
Als ze het echt niet kunnen betalen
Wat als ze het echt niet kunnen betalen? Dan kun je samen zoeken naar een oplossing, als je dat wil. Betalen in termijnen bijvoorbeeld. De frequentie van de sessies minder hoog (dus bijv. 1x per maand ipv om de week). Een andere dienst met minder persoonlijke begeleiding. Of misschien kunnen zij er iets anders voor terugdoen in ruil voor je dienst? Desnoods is dat het poetsen van je praktijkruimte of het maken van reclame. Waar een wil is, is een weg.
Je kunt eventueel ook kiezen om een keer per maand iemand aan te nemen als cliƫnt die echt geen budget heeft. Zorg dan wel dat je niet iedereen gratis laat komen uit een soort medelijden, want voordat je het weet ben je zelf een soort vrijwilligerswerk aan het doen in je praktijk. Dan gaat iedereen fit en gezond de deur uit, en heb jij geen geld om de rekeningen te betalen en ben je volledig leeggezogen.
Als iemand zegt “het is te duur”, dan ligt het zeker niet aan jou! Het betekent niet dat jij niet goed genoeg bent. Ga in gesprek. Onderzoek wat erachter zit, zodat je het kunt weerleggen. Onderzoek ook bij jezelf wat er nog wringt. Wil iemand het echt niet betalen om wat voor reden dan ook? Dan is hij niet jouw ideale cliĆ«nt.
0 Reacties