Stofzuigen… was nooit echt mijn favoriete hobby. Vaak hoor ik van de therapeuten en coaches waarmee ik werk dat ze uitstelgedrag vertonen, en bijvoorbeeld liever “even gaan stofzuigen of een was aanzetten” dan dat ene bericht daadwerkelijk op social media gaan zetten.
Uitstelgedrag herken ik ook, maar ik ging zeker nooit voor mijn plezier stofzuigen.
Hier op de boerderij hebben we van die gaten in de muur. Daar doe je dan de stofzuigerslang in en tadaaaaaa… je kunt stofzuigen, en al het stof gaat naar een centrale filter. Leuk idee, maar in de praktijk vond ik het maar een hoop gezeul met die stofzuigerslang, van gat naar gat.
De conclusie: ik deed het gewoon niet. Niet vaak genoeg (toch een vorm van uitstelgedrag dus…).
We hadden wel een schoonmaakster (gelukkig!) maar tussendoor had het zeker handig geweest als ik die stofzuigerslang zelf nog af en toe zou pakken. Maar ik had er gewoon echt geen zin in.
Opzich geen drama. Ik zat er niet mee, maar…. er komt straks een baby. En daarmee is mijn probleem opeens wel wat urgenter geworden: als de baby er is, moet het schoon zijn.
Ik weet nog steeds niet hoe – maar ik kwam op wonderbaarlijke wijze te weten dat er heel wat ontwikkeling was geweest in stofzuigerland. Je hebt dus tegenwoordig draadloze en zakloze steelstofzuigers! Dat leek me toch een uitvinding! Dan kon ik zo voor de baby uit stofzuigen, bij wijze van dan.
Ik ben zo iemand die graag goed research doet. Op internet dus gezocht, reviews gelezen (was het wel echt zo’n fantastisch ding, of had je er uiteindelijk niks aan?), gekeken welke varianten er allemaal waren en alles weer weggelegd. Maar… ik kreeg die steelstofzuiger mijn hoofd maar niet uit.
Dus uiteindelijk op naar de mediamarkt. Op naar de draadloze-steelstofzuigers, waar ik maximaal keuzestress kreeg. Gelukkig was er een aardige man die me er allleesssss over kon vertellen. Hij begon maar meteen met de duurste. Dyson was blijkbaar de creme-de-la-creme van de steelstofzuigers. “En deze kost €700, maar zuigt echt heel goed.” . Daar kreeg ik toch wel een lichte error op. Dat budget had ik zeker niet in gedachte. €400. Dat was mijn absolute max. Maar als ik eerlijk was, keek ik online vooral naar stofzuigers tussen de €200 en €300 euro. Die recensies waren zo verkeerd nog niet, namelijk.
Uiteindelijk hielp die beste man me kiezen tussen – uiteindelijk nog – vier varianten. Uiteraard van rond de €400. Oké, ondertussen had ik ook wel door dat je voor een bedrag daaronder beter gewoon je normale stofzuiger uit de kast kon trekken…. Blijkbaar…. Oké, €400 dus. Voor een stofzuiger. Vooruit maar dan. Ik wilde het wel goed doen. Zo’n ding kon immers toch wel een paar jaar mee, toch? Ik vroeg hem alles wat ik maar kon bedenken “En als je dan kijkt naar een stofzuiger die goedkoper is dan deze, wat is dan het verschil?” “Welke zou je aanraden als je er zelf een zou moeten kopen?” “Is het handig om er een te pakken met een dweilfunctie of werkt dat niet?” “Hoe werkt dat eigenlijk met het filter?” “Kun je me even laten zien hoe al deze standen werken?” “Mag ik die ook eens proberen?”
Uiteindelijk was ik verkocht. Ik kocht een Bosch. En…. sinds een dag ben ik enthousiast aan het stofzuigen. En dan ook echt enthousiast. Oprecht. Of dat over 3 maanden ook nog zo is, weet ik niet, maar jeeeeeetje – wat levert dit me veel gemak op!!! Ik had nooit verwacht dat ik nog eens zo blij zou zijn met een stofzuiger. Het was me het geld meer dan waard. Ik had er nu zelfs nog meer geld voor uitgegeven, als ik er overnadenk. Waar ik €400 voor een stofzuiger eigenlijk echt belachelijk vond, vind ik het nu normaal en zou ik er nog meer voor uit willen geven.
De stofzuiger is pas 1,5 dag oud, maar ik zie overal kansen.
Ik zou dit verhaal niet met je delen als er geen belangrijke lessen in zouden zitten voor je praktijk.
Hier de lessen op een rijtje:
– Soms heeft je potentiële cliënt nog niet genoeg noodzaak. Pas nu ik weet dat er een baby komt, voel ik de noodzaak om iets te veranderen en te investeren.
– Waar de een meteen koopt en “wel gelooft dat het goed is”, heeft de ander tijd en details nodig en wil diegene juist wel lezen wat er allemaal bij je dienst inbegrepen zit. Ieder loopt zijn eigen klantreis. Dat begint bij de juiste informatie op je website!
– Ik kon de waarde van de stofzuiger helemaal niet inschatten. Vandaar dat ik eigenlijk voor een goedkopere wilde gaan. Maar nu ik hem heb, ben ik super blij en zou ik er nog meer voor betalen. Jouw cliënt kan vaak de waarde van jouw dienst ook niet inschatten, tot ze een eerste sessie of behandeling hebben mogen ervaren.
– Zonder advies van de man in de winkel, had ik zeker een andere stofzuiger gekocht en had ik waarschijnlijk nog even gewacht. Hij heeft me geholpen om de keuze te maken en om bezwaren weg te nemen. Daarvoor werkt een persoonlijk gesprek eigenlijk altijd het beste.
– Keuzes ja… Ik kreeg maximale keuzestress toen ik daar op de afdeling kwam. Voorkom die stress! Dat begint al op je website.
– Ik heb uiteraard fanatiek staan stofzuigen daar in de winkel. Hoe kunnen mensen laagdrempelig ervaren wat de kracht is van wat je te bieden hebt?
– Ieder zijn prioriteiten! Zou je nooit €400 euro uitgeven voor een stofzuiger? Dat hoeft ook helemaal niet. Dan heb je waarschijnlijk geen “probleem”. Dat is waarom sommigen meteen bij jou kopen, en anderen misschien wel nooit.
– Die man in de mediamarkt was echt oprecht. Geen vieze verkooptrucs, maar echt een eerlijk verhaal. Als je eerlijk bent en echt meedenkt met je cliënt, dan ervaren ze dat meestal niet als “opdringerig” of “verkoperig” (of wat voor overtuiging jij er dan ook maar over hebt). Dan heet het juist behulpzaam en kan je potentiële cliënt zelf kiezen wat goed voelt!
En dan nog de belangrijkste vraag om over na te denken….
…. Wat is jouw steelstofzuiger voor je praktijk?
De steelstofzuiger is voor mij een tool om te bereiken wat ik graag wil: een schoon huis én tijd besparen (en geen gedoe).
Wat heb jij nodig als volgende stap in je praktijk?
– Heb je meer tijd nodig? Bedenk dan eens wat je kunt uitbesteden of waar je kunt automatiseren. Dat kan iemand zijn die je advertenties voor je maakt, maar dat kan ook een schoonmaakster of oppas zijn! Denk dus verder.
– Heb je meer skills nodig? Hoe kan je ze leren? Wie kan je om hulp vragen? Wat wil je als eerste leren en waarom?
– Heb je meer geld nodig? Wat is daarvoor dan de eerste stap?
– Heb je meer gemak nodig? Welke systemen kunnen je daarbij helpen?
Dus….. Als je het gevoel hebt dat je kennis mist en dat je wel wat richting kunt gebruiken, dan is het Sparkling Business Traject misschien iets voor je. Tijdens jouw 1-op-1 coachsessie bepalen we de focus, en met de video’s in de online leeromgeving kun je vervolgens zelf stap voor stap je marketingacties nemen. Als je de tijd neemt om de video’s te bekijken, ga je er echt veel aan hebben. Je kunt kiezen voor een kwartaal of voor een heel jaar lang begeleiding (met korting!). We starten vanaf januari. Je kunt dit programma individueel en op je eigen tempo volgen.
0 Reacties