Facebook advertenties voor praktijk
Geen technisch gedoe, wel de zichtbaarheid voor je praktijk. Dit wil ikFacebook advertenties voor praktijk
Geen technisch gedoe, wel de zichtbaarheid voor je praktijk Dit wil ikGerichte Facebook & instagram advertenties om je potentiële cliënten te laten weten dat jij er bent.
Zonder technisch gedoe. Op een manier die bij jou past!
Herken je je hierin?
Heb je al veel over adverteren op Facebook en Instagram gehoord, maar loop je aan tegen een gebrek aan technische kennis?
Heb je misschien al best wat geld in advertenties gestopt, maar krijg je er geen cliënten aan, en weerhoudt dit je om het opnieuw te proberen?
Ben je gestart met adverteren, maar weet je niet of je het wel goed doet, en maakt dat je onzeker?
Wil je graag je bereik vergroten, en denk je dat adverteren werkt, maar wil je graag hulp daarbij van iemand die ook weet hoe het bij coaches en therapeuten in de praktijk werkt?
Zie je collega’s zichtbaar worden met adverteren, en wil jij dat ook wel, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Vind je adverteren stiekem best spannend, maar wil je wel iets doen om je praktijk te laten groeien?
Ik neem je advertenties uit handen!
Samen de strategie bepalen voor je advertenties
Samen de tekst schrijven en foto’s selecteren
Ik maak de advertenties voor je en analyseer hoe ze lopen
Je verdient het om zichtbaar te zijn!
Hi, ik ben Ilaria! Ik geloof dat jij een speciaal talent hebt en dat jij het verdient om zichtbaar te worden. Dat je het verdient om te doen waar jij het allerblijst van wordt en waar je dagelijks met een glimlach voor opstaat. Niet door moeilijke strategieën toe te passen, maar door stapje voor stapje jezelf te leren kennen en te laten zien. Door liefdevolle, zachte marketing toe te passen die bij jou past en die jij je eigen kan maken.
4 jaar geleden heb ik mijn eerste Facebook advertentie training gevolgd bij Mark Bongers. Daarna heb ik nog een extra cursus gevolgd bij hem voor gevorderden, om nog beter te snappen hoe adverteren werkt. Ik heb ondertussen al tientallen advertentiecampagnes gemaakt voor coaches en therapeuten en in totaal meer dan €35000 aan advertentiebudget mogen verdelen, wat er zeker ook allemaal weer is uitgekomen. Omdat ik de advertenties maak en manage, heb ik een goed beeld van wat in de praktijk wel en niet werkt.
Hoe werkt het als je je advertenties door mij laat maken?
Strategie bepalen voor je advertentiecampagne
STAP 1
Marketingacties zijn alleen waardevol als je naar een bepaald doel toewerkt. Uiteindelijk wil je nieuwe cliënten bereiken met je advertentie, toch? Daarom is strategie een belangrijk onderdeel. Samen onderzoeken we wat een passend doel is bij je bedrijf, wat strategisch slim is én waar je blij van wordt.
Strategie klinkt misschien een beetje vaag, maar in de praktijk kijken we naar je doelgroep, je aanbod en de juiste boodschap die hierbij hoort en hoe dit op een websitepagina moet komen. We maken eigenlijk het marketingmateriaal in orde waar ze naartoe moeten vanuit de advertentie.
Advertentie account instellen
STAP 2
Voordat we kunnen starten zijn er een aantal dingen die moeten worden ingesteld in Facebook zelf en op je website zelf. We maken een bedrijfsaccount op Facebook, we stellen de pixel in, de Facebook API, we verifiëren je domein en stellen conversies in. Daarnaast koppelen we het budget aan je advertentieaccount. Ik heb ook toegang nodig tot je account zodat ik je advertentie in de gaten kan houden.
Klinkt technisch allemaal he? Ja, hoef jij ook eigenlijk niet te weten! Maar is wel iets dat gedaan moet worden 🙂 we doen dit tijdens onze eerste call.
Feedback op je landingspagina
STAP 3
We kijken samen naar de websitepagina waar we de mensen vanuit de advertentie heen sturen. Is die al goed? Of kan hij nog beter? Grote kans, want er kan immers ook altijd wat beter. Ik geef je tips over wat er anders kan en hoe je je pagina kunt verbeteren, zodat mensen ook daadwerkelijk gemotiveerd worden om in actie te komen.
Je wil natuurlijk dat mensen iets DOEN op je website! Zich inschrijven voor je gratis weggever, een gratis sessie of voor een laagdrempelige dienst of product.
Daarom is het belangrijk dat de basis van je pagina helemaal goed in elkaar zit.
Heb je een hekel aan teksten schrijven? Kies dan voor de XXL variant, waarbij ik de tekst van de pagina voor je schrijf.
Tekst schrijven en foto’s selecteren
STAP 4
Een goede advertentie staat of valt met goede teksten en foto’s. Je moet het je zo voorstellen: je cliënt is aan het scrollen op instagram of Facebook… Dat gaat behoorlijk snel meestal. En dan opeens is daar jouw advertentie. Stopt iemand en blijft iemand lezen? Of scrolt iemand door? Teksten en foto’s maken hierin het verschil!
Teksten schrijven, dat doen we samen. Op basis van de strategie schrijven we een gerichte advertentietekst waar jouw ideale client niet omheen kan. Ook kijken we samen naar de geschikte foto voor jouw advertentie. Ik gebruik hierbij mijn eigen ervaring over marketing en ook ervaring vanuit de praktijk. Vanuit de verschillende advertenties die ik al gemaakt heb ik weet ik zo ongeveer wat wel en niet werkt, al is het uiteraard per bedrijf weer verschillend.
We schrijven teksten waar je achter staat en die jouw potentiële cliënt raakt.
Advertentie instellen in Facebook + testen
STAP 5
Als de teksten en afbeeldingen klaar zijn en de websitepagina helemaal klopt, ga ik aan de slag met het instellen van de advertentie op Facebook en instagram. Dat is een behoorlijk technisch gedoe vol keuzemogelijkheden! Gelukkig Facebook harstikke slim en is er oneindig veel data beschikbaar.
Ik stel de advertentie in en test daarbij verschillende teksten, verschillende foto’s en verschillende doelgroepen.
Ik zorg ervoor dat de advertentie jouw cliënt bereikt op de juiste plek. De instellingen van de advertentie zijn cruciaal voor een succesvolle advertentie campagne.
Advertentie analyseren& opschalen of aanpassen
STAP 6
Als de advertentie loopt kijk ik mee. Ik weet wat de cijfers ongeveer moeten zijn en wanneer een advertentie wel of niet goed loopt. Lang leve alle statistieken vanuit Facebook! Uiteindelijk is het natuurlijk vooral de bedoeling dat mensen contact met je opnemen voor een afspraak, maar het kan soms even duren voordat mensen daadwerkelijk contact opnemen.
Ik analyseer de eerste resultaten en kijk wat er nog beter kan en mag zodat de advertentie jou zoveel mogelijk zichtbaarheid oplevert.
Daarna schalen we op, of passen we de advertentie aan.
Tussendoor hebben we overleg, via mail, whatsapp of via Zoom.
Ik leer met liefde jouw praktijk echt kennen!
Ik wil jou graag leren kennen. Als je besluit om je advertenties door mij te laten maken, dan leer ik graag je praktijk kennen. Geen cliché! We moeten natuurlijk ook samen de strategie bepalen, en die moet wel echt 100% goed voelen. Ik geloof dat alles energie is.
Hoe adverteren anderen geholpen heeft met het laten groeien van hun praktijk:
Januari 2019 ben ik samen met Ilaria gaan zitten om mijn wensen voor FB adverteren door te nemen. Na een goede intake hebben we een strategie opgesteld die direct succesvol was. We besloten om enkele succesverhalen van mijn clienten te beschrijven. Deze verhaal vormen hebben we telkens in verschillende rondes ‘aangezet’.
Vrijwel direct kwamen er aanmeldingen voor massage behandelingen binnen. De teksten raakten de mensen, ze herkenden zichzelf in het verhaal van een ander. Cijfermatig komt het erop neer dat ik tussen de €15 en €20 kwijt ben aan FB voor 1 behandeling van €62. In veel gevallen hebben de mensen 2 tot 3 behandelingen nodig waardoor ik dus eigenlijk €120 tot €180 omzet maak op een kostenpost van €20.
Het mooie is dat de code 10 maanden later nog steeds werkt!
Ilaria let goed op je wensen en de richting die je uit wilt slaan met je praktijk. Ik had al een beeld wat ik met de advertenties wilde laten zien, Ilaria heeft hierin wat technische zorgen uit handen genomen. Ze denk goed met je mee en houdt je ook de nodige spiegels voor. Ze durft te benoemen wat jezelf misschien liever uit de weg gaat. En juist daarin schuilt haar kracht. Met de hulp van Ilaria heb ik dit jaar de stap kunnen maken van een half gevulde praktijk en daarnaast werken voor anderen naar een goed gevulde praktijk en het niet langer voor anderen hoeven werken. Ilaria doet wat ze beloofd.
Daan den Ouden
VolDaan Massagepraktijk
Mede door de gerichte advertentiecampagnes die Ilaria voor mij maakt, behaal ik de doelen die ik me steeds stel.
Ilaria is creatief, denkt snel, en weet voor iedereen een passende marketing te creëren. Ze luistert naar wat en wie je bent, en neemt je steeds dat stapje verder om een doelgerichte succesvolle ondernemer met passie te zijn.
Lieve Ilaria, dank je wel dat je op mijn pad kwam. Ik hoop dat we samen nog veel wegen mogen bewandelen.
Annelies Holl
Massagepraktijk Cura
Let op: advertenties zijn geen quick fix!
Je praktijk groeit stapje voor stapje! Zichtbaarheid is hierbij belangrijk. Adverteren is wat mij betreft onmisbaar, omdat het zorgt voo bereik, maar het is geen wondermiddel. Het kan mensen niet zomaar overhalen om iets bij je af te nemen. Jij koopt ook niet meteen alles wat je ziet vanuit een advertentie?
Adverteren draagt bij aan de gehele klantreis van je potentiële cliënt. Vaak horen de coaches en therapeuten waarmee ik werk dingen als “ik heb je al zovaak voorbij zien komen, ik dacht, nu ga ik maar eens contact opnemen.”
Een advertentie kan werken als een multiplier. Als je al veel aan zichtbaarheid doet, zorgt een advertentie voor nog meer bereik. Als een post of actie heel goed loopt, zorgt een advertentie voor meer bereik.
Een advertentie zorgt ALTIJD voor meer bereik, maar niet automatisch voor klanten. Ik heb helaas geen magische toverstaf.
Met een advertentie zaai je, en het kan dus zijn dat je pas over een half jaar die zaadjes kunt oogsten, ook al loopt die advertentie dan al niet eens meer.
Maar…. als jij je baby plantjes geen water geeft, gaan ze dood, toch? Dat is ook met je marketing zo. Als je een advertentie als een quick fix ziet, dan heb je wel baby plantjes, die je vervolgens geen water meer geeft.
Een goedlopende praktijk draait om consistent zichtbaar zijn. Het werk doen dat nodig is. Een vertrouwensrelatie opbouwen met je potentiële cliënt.
Verwacht dus geen wonderen (al gebeuren er soms zeker wonderen!) maar zie het als een onderdeel van je huidige marketingstrategie.
Doe je nog helemaal niks aan marketing en heb je op dit moment ook nog geen cliënten? Dan een zichtbaarheidstraject misschien een beter traject voor jou.
Wat is belangrijk als we een advertentie online zetten?
Concreet doel
Zorg dat we een advertentie maken voor iets dat meetbaar is. Daar gaan we het uiteraard over hebben als we de strategie bepalen, maar daar kun je nu zelf al over nadenken.
Goede landingspagina met de juiste informatie
Los van welk pakket je kiest, is het belangrijk dat er een goede landingspagina is. Een advertentie moet je niet “snel snel” willen maken, maar de hele campagne goed uitdenken en uitwerken en de landingspagina compleet maken. Dit betekent een landingspagina die goed inspeelt op de behoeftes van je cliënt, echt vertellen wat je dienst of product inhoudt, met referenties, een formulier of betaalbutton etc. In de praktijk zijn pagina’s die goed converteren vaak de langere pagina’s.
Onderdeel van je hele strategie
Een advertentie alleen werkt vaak niet. Het is altijd onderdeel van jouw hele marketingstrategie! Bedenk je dus altijd: als ik X wil bereiken, wat kan ik daar dan nog meer voor doen?
Leuke berichtjes over wat de advertenties hebben opgeleverd
Jouw investering in je praktijk
Advertentietraject
Voor jouw allereerste advertentie- Samen de strategie bepalen in een coach call (1 – 1,5 uur)
- Samen de tekst schrijven en foto’s selecteren
- Alle instellingen regelen (Bedrijfsmanager, pixel, API, domeinverificatie, budget etc.) en het aanmaken van verschillende doelgroepen
- Advertentie online zetten, analyseren & bijsturen
- Na het online zetten let ik nog 1 maand op je advertentie
- Prijs excl. btw
Advertentietraject XXL
Eerste advertentie + landingspagina- Samen de strategie bepalen in een coach call (1-1,5 uur)
- Ik schrijf de landingspagina voor de advertentie die je vervolgens zelf op je website zet
- Samen de tekst schrijven en foto’s selecteren
- Alle instellingen regelen (Bedrijfsmanager, pixel, API, domeinverificatie, budget etc.) en het aanmaken van verschillende doelgroepen
- Advertentie online zetten, analyseren & bijsturen
- Na het online zetten let ik nog 1 maand op je advertentie
- Prijs excl. btw
Vervolgadvertenties nodig?
Al eerder samen een advertentie gemaakt? Dan maak ik graag weer een nieuwe advertentie op maat met je! De kosten hiervoor zijn minder, aangezien alle instellingen al goed staan.
Kosten voor een vervolgadvertentie waarbij je zelf je hele websitepagina optimaliseert: €300
Samen aan de slag met een Facebook advertentie voor je praktijk
Vragen waar je vast antwoord op wil!
Hoe werkt de betaling?
Je betaalt van te voren via de website, of je krijgt een factuur als we je advertentie live hebben gezet.
Hoelang duurt het opzetten van een Facebook advertentiecampagne?
Dit is een beetje afhankelijk van hoe onze agenda’s eruit ziet, maar gemiddeld is de looptijd ongeveer 3-5 weken van het moment dat we elkaar spreken voor de strategie tot aan het analyseren en bijsturen van de advertentie.
Ik heb een hekel aan teksten schrijven, is dit een probleem?
Dit is een beetje afhankelijk van hoe onze agenda’s eruit ziet, maar gemiddeld is de looptijd ongeveer 2-4 weken van het moment dat we elkaar spreken voor de strategie tot aan het analyseren en bijsturen van de advertentie.
Ik heb al eerder geadverteerd, help je me ook met mijn bestaande advertenties?
Dat ligt er een beetje aan wat je al hebt staan en hoe het nu loopt. Vaak krijg ik de vraag: hoe kan ik mijn advertenties nog beter maken? Dan gaan we toch al snel weer aan de slag met een nieuwe advertentie. Laat je gegevens even achter, dan kijk ik met je mee naar je huidige advertentie en naar wat voor jou nu de beste stap is.
Heb ik een gratis weggever nodig?
Dat ligt eraan! Hier hebben we het over tijdens de strategie. Het kan heel waardevol zijn op een gratis weggever te adverteren, maar soms past het beter om direct op een goedkopere dienst te adverteren of bijvoorbeeld op een fysieke dienst zoals een lezing of een workshop.
Met hoeveel advertentietegoed moet ik rekening houden?
Dit is afhankelijk van wat je precies wil verkopen! Dat overleggen we tijdens de strategie. Ik start altijd met een budget van €50 tot €100 euro om gewoon eens laagdrempelig te onderzoeken hoe het voor jou werkt. De vraag is natuurlijk – kun je met dat advertentietegoed dan iets bereiken? JA! Bij iemand kwamen er zelfs 10 nieuwe cliënten uit voor een eerste behandeling die allemaal 50 euro betaalden. Wat kun je verwachten? Dat weet ik niet… Daar zullen we echt voor moeten testen. Maar je hoeft geen honderden euro’s in je advertentie te steken. Als het werkt, merken we dat vaak na 50 of 100 euro ook, en als het niet werkt lijkt het me niet handig om er nog meer geld in te steken en moeten we juist opzoek naar een andere oplossing.
Ik ben pas net begonnen, werkt dit ook voor mij?
In de basis vergroten Facebookadvertenties je bereik, zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen. Dat is fijn! Dit bespaart je tijd en moeite. Dus ja – het is ook wat voor jou. Wel is het interessant om even te overleggen of je niet beter in het zichtbaarheidstraject past. Daar zetten we ook advertenties in, maar help ik je bijvoorbeeld ook met je website, je strategie, verkopen, het bepalen van je dienst etc. Dat is een traject waarin we veel meer samen doen. Als je net gestart bent hebben we die 3 maanden vaak echt nodig. Lees hier meer over het zichtbaarheidstraject.
Ik doe nog niet veel met social media, is dit dan wat voor mij?
Dat is een goede vraag! Als je echt pas net begonnen bent, is het zichtbaarheidstraject misschien een beter traject voor jou.
Ik wil graag zelf leren hoe het moet, leer ik dat bij deze dienst?
Nee, bij deze dienst niet, maar ik kan het je wel leren! Je kunt dan meedoen met Leren Adverteren.
Ik wil wel adverteren, maar heb behoefte aan een langer traject, kan dat ook?
Ja! Dan is het zichtbaarheidstraject iets voor jou. Daar kijk ik niet alleen naar adverteren, maar naar jouw praktijk als geheel.
Ik heb op dit moment geen cliënten, gaat dit me helpen?
Ja en nee. Ja – het gaat je zeker helpen, want je wordt zichtbaarder en je vergroot je bereik. Nee – want het is geen magische toverstaf die opeens 10 nieuwe cliënten voor je tovert. Het is één van de dingen die je kunt doen om zichtbaar te worden en om nieuwe mensen te laten weten dat je er bent. Vaak heeft een potentiële cliënt meerdere contactmomenten nodig voordat hij of zij cliënt bij je wordt, dus daarom is het goed om naar de hele marketingstrategie te kijken.