Wat mag zo’n Facebook / Instagram Advertentie nou eigenlijk kosten?

 
Dit is een vraag die ik zelf ook nog steeds super interessant vindt en waar veel verschillende meningen over zijn!
 
In dit bericht deel ik graag wat richtlijnen met je vanuit de praktijk:
– In mijn eigen cursus heb ik geleerd om als richtlijn aan te houden voor de advertentiekosten: 10% van de omzet. Kost je coaching €500 euro, dan mag het dus €50 euro kosten. Ik heb zelf gemerkt dat dit vaak te laag is. Op een bedrag dat hoger is (dus bijv die €500) kan het best realistisch zijn, maar op een bedrag dat lager ligt (bijv een workshop van €50 euro), kom je dan bijna nooit uit. Ik hou daarom zelf een percentage van tussen de 20% en 50% aan, maar het ligt heel erg aan wat je wil verkopen en hoe je je advertentiestrategie opzet.
 
Een paar voorbeelden:
– Een van mijn klanten verkoopt rechtstreeks een online training van €47 euro. Het kost gemiddeld €25 euro per nieuwe verkoop. Het voordeel: alles is geautomatiseerd en zij hoeven dus letterlijk NIKS te doen. Voor hun zorgt iedere 25 euro die ze erin stoppen voor “gratis geld” als het ware. 🙂 Ze stoppen er daarom dan ook maar liefst €75 euro per dag in. Dit levert gemiddeld 3-4 verkopen per dag op (maar soms is er ook wel eens een dag met 0 verkopen en de dag erna 6…)
– Een van mijn klanten verkoopt een eerste sessie vanuit de advertenties. Kosten: €15 euro voor iedere nieuwe cliënt die komt voor een sessie van €60 euro. Dat is dan natuurlijk super goed, zeker omdat 8 van de 10 blijven voor nieuwe sessies. Een andere cliënt verkoopt ook een eerste sessie vanuit advertenties, maar betaalt er 55 euro voor per nieuwe aanmelding. Is dat dan slecht? Nee! Want 4 van de 5 cliënten koopt daarna een traject van €900.
– Een andere klant verkoopt proeflessen yoga, die €12,50 kosten. Ze betaalt ongeveer €13 euro per nieuwe klant. Ze houdt er dus eigenlijk niks aan over, maar het is haar doel om 10-rittenkaarten te verkopen en de advertenties zorgen op deze manier voor “gratis” nieuwe geïnteresseerden. De advertentiekosten verdient ze terug door de prijs voor de proeflessen.
 
Voor iedere ondernemer is het dus heel verschillend, maar ik denk wel dat het belangrijk is om te zien dat er uiteindelijk meer uitkomt dan dat je erin steekt. Als je er €300 euro insteekt, en er gebeurt letterlijk niks (geen interesse, geen groei in likes, geen belletjes….) dan gaat er wat mij betreft echt iets fout.
 
Veel ondernemers adverteren op een gratis weggever. Gemiddeld betaal je €0,50 tot €2,00 per inschrijving (afhankelijk van je branche. als je je richt op particulieren betaal je meestal minder dan wanneer je je richt op ondernemers). Zit je hoger dan €3 per inschrijving voor je gratis weggever, ook dan gaat er iets verkeerd wat mij betreft.
 
Je kunt niet verwachten dat je voor 10 euro advertentietegoed je workshop volkrijgt… Of dat je voor €50 euro 4 deelnemers krijgt voor je jaarprogramma van €2000. Dat is echt niet realistisch, zeker niet als je niet vaker adverteert. Mijn richtlijn: als je er €50 euro instopt, maar er gebeurt NIKS voor je gevoel, dan moet je echt even kijken hoe dat komt en stoppen met geld in je advertenties pompen. Laat het dan in ieder geval checken door een professional! Zorg ook altijd voor een meetbare en concrete advertentie met een duidelijke call-to-action.
 
Ik zou in ieder geval in gedachte 20% van je omzet aanhouden. wil je iets verkopen voor €100? Dan mag het dus €20 euro kosten. Wil je 15 mensen voor €100 euro? Dan mag het dus €300 kosten.
 
Nou, hiermee heb je in ieder geval een richtlijn. 🙂
 
Als je er vragen over hebt, laat het me dan vooral hieronder weten!
 
Wil je meer over marketing leren? Twijfel je soms welke stappen eerst moeten? Wil je gewoon een steuntje in de rug en het samen doen? Je bent van harte welkom in de Sparkling Business Community die start in februari: https://coloursofhappiness.nl/community/