Home » Marketing » Hoe kun je teksten schrijven die je cliënt echt aanspreken
teksten schrijven die je client aanspreken

Hoe kun je teksten schrijven die je cliënt echt aanspreken

door | 14 sep, 2018 | Marketing

“Als mensen je aankijken alsof je Chinees praat….”

“Ik doe o.a. cupping, bio-resonantie, coaching en acupunctuur en healing.” Dat moment dat
je een therapievorm hoort die je niet kent…. En het net klinkt als Chinees. Toevallig werkte
die therapeut ook volgens de Chinese geneeskunde.

Om maar met de deur in huis te vallen – welke therapievormen jij inzet, is alleen interessant
voor mensen die die therapievormen al kennen. Jouw cliënten kennen jouw therapievorm
meestal niet.

Het resultaat? Het raakt niks…. Het doet niks met je. Terwijl het je misschien wel zou kunnen
helpen. Maar dat weet je niet, dat kun je niet opmaken uit zo’n woord. En op het moment
dat iemand vol enthousiasme begint te praten over therapievormen die jij niet kent, wil je er
vast het liefste vandoor gaan. En denk ik niet dat je snel zult zeggen “oh, leuk zeg! Ik heb al
jaren last van migraine. Kan je mij daar ook mee helpen?”

Op het moment dat iemand zegt “wat doe je eigenlijk?” en je had gezegd “Ik help mensen
van hun fysieke pijnklachten af.”, had diegene misschien wel gezegd “Oh leuk! Fijn. Ik heb al
jaren last van migraine. Kan je mij daar ook mee helpen?”.

Maar wat heeft dit nou te maken met het schrijven van goede teksten?

 

Cliënten komen bij jou voor een probleem

Uiteindelijk is er niemand die bij jou komt en jou betaalt voor een gezellig kopje thee. Nee,
mensen komen bij jou omdat ze een probleem hebben. Daar liggen ze wakker van. En daar
willen ze een oplossing voor. En ze weten nog niet dat jij er bent en dat jij hen kan helpen,
tenzij je daarover communiceert. Op je website, op social media, in gesprekken…. Grote kans
dat ze 1. Of gaan googlen op hun probleem 2. Jouw wellicht per ongeluk voorbij zien komen
op social media en denken “ja, dat heb ik inderdaad!”.

Praat dus over problemen. Licht een probleem uit. Je zult zien dat dit ervoor zorgt dat
anderen ook makkelijker zeggen “oh, heb je last van migraine, dan moet je naar X gaan, die
richt zich daarop.”

 

Cliënten willen een oplossing

Mensen liggen wakker van een probleem… maar zoeken een oplossing. Ze zijn opzoek naar
bepaalde resultaten. Ze willen van hun hoofdpijn af. Van hun stress af. Van hun
vermoeidheid af. Praten doe je in RESULTATEN. Wat krijgen zij als ze bij jou komen? De
methode die je ervoor gebruikt is op dit moment niet belangrijk, tenzij je iets heel speciaals
te bieden hebt. In eerste instantie willen ze gewoon weten wat jij te bieden hebt.

Je hoeft niet te beloven dat je in een x aantal sessies mensen volledig van hun klachten
afhelpt, maar kunt wel dingen communiceren als “in 90% merkt na 1 sessie al verbetering”
of “verlichting van ….” Of “hulp bij stress”. Hoe concreter, hoe beter. Maar als je geen
concrete resultaten kunt geven is dat niet erg. Je kunt immers niet toveren. Wel belangrijk:
kijk naar de resultaten achter de resultaten. Verlichting van pijn. Dat is natuurlijk al leuk.

Maar het resultaat daarvan is dat diegene weer kan sporten, met veel plezier naar zijn werk
kan, met de kinderen kan spelen etc.

 

Cliënten willen weten dat JIJ ze die oplossing kan bieden

Op het moment dat jij met mensen in gesprek bent, of als ze jouw website bekijken,
herkennen ze zich waarschijnlijk in de klachten die ze beschreven zien op jouw website.
Maar daarnaast willen ze ook weten of JIJ de juiste persoon bent daarvoor. Ben jij echt
expert? Daarom is het belangrijk om te laten zien waarom JIJ expert bent. Dit kan door
bijvoorbeeld referenties van anderen te laten zien, door je eigen verhaal te vertellen, door te
vertellen wat voor opleidingen je gedaan hebt (maar leg dan weer een link die waardevol is
voor hen) en door kennis te delen die relevant is voor je doelgroep.

 

Cliënten houden van voorbeelden en verhalen

Je kunt wel vertellen over iets dat je goed kunt…. Maar wie zegt dat het ook echt waar is? En
zorg je ervoor dat dat niet saai is? Verhalen van anderen zijn vaak veel pakkender dan de
droge informatie over het verhelpen van een klacht. Deel dus de verhalen van je cliënten.
Zoveel mogelijk!

Grote kans dat je je cliënten wil beschermen. Gebruik daarom een andere naam en maak het
verhaal net iets anders. Of gebruik bijvoorbeeld twee cliëntverhalen samen. Maak er een
verhaal van dat jouw volgers raakt, omdat ze zich erin herkennen. Verhalen en voorbeelden
spreken en zorgen ervoor dat mensen echt actie ondernemen

 

Cliënten houden van ECHT

Jouw cliënten komen niet voor niks bij jou. Ze komen bij jou omdat ze een klik met je voelen.
Omdat je gewoon jezelf bent. Zij zijn immers ook maar mens. Mensen willen graag met
mensen werken. Laat jezelf dus zien. Deel een eerlijk verhaal over jezelf. Dat waarderen ze
en ook daar zullen ze zich weer in herkennen.

Veel succes met het schrijven van jouw teksten!

 

Liefs,

Ilaria

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin