Home » Marketing » De kracht van kleine doelen

De kracht van kleine doelen

door | 31 mrt, 2019 | Marketing

Zoveel leuke ideeën…

Herken je dat je zoveel ideeën hebt? En dat de helft altijd op de plank blijft liggen, terwijl het voor 80% af is… Maar je er dan toch niks meer mee gaat doen? Omdat je steeds aan iets nieuws begint? Dat het de ene dag nog een goed idee lijkt, maar je je er de dag erna juist onzeker over voelt? En dat je stiekem ook niet zo goed weet wat je moet doen om wél nieuwe cliënten te krijgen? 

Vandaag wil ik het met je hebben over doelen stellen.. Ik vind het ergens maar een cliché, maar ik weet hoe belangrijk het is. Want anders ben je als een kip zonder kop met dingen bezig, zonder echt bewust ergens naar toe te werken.

Bijna iedereen waarmee ik werk zegt het volgende: “ik doe maar wat, ik heb geen plan”. Het gevolg: uitstelgedrag, losse flodders en…. een gebrek aan cliënten. En het gevolg daarvan: een gebrek aan plezier in je praktijk. 

Valkuilen die ik vaak zie bij het stellen van doelen:

Niet concreet

“Ik wil uiteindelijk graag meer werken in mijn praktijk en minder in loondienst.”. 

VAAAAG. Hoe kan het universum weten wat het voor je moet gaan doen? En hoe weet je zelf wat je moet doen?

Beter: Ik wil 2 dagen in mijn praktijk werken en daar €1500 euro omzet mee halen per maand en nog 2 dagen in loondienst.

Als je dat weet, dan kun je stapjes gaan zetten naar die €1500 euro omzet per maand vanuit je eigen praktijk.

Te grote doelen

Als je deze maand een omzet hebt van €300 euro, en je wil naar een omzet van €1500, dan kun je die stap in je hoofd bijna niet maken. Het is zo’n groot verschil. Als ik hierover praat met de coaches en therapeuten waarmee ik werk merk ik ook dat ze vaak blokkeren omdat het bijna niet mogelijk lijkt. En dat snap ik ook.

Dit geldt trouwens ook als je van €40.000 euro omzet per jaar opeens naar €100.000 euro wil. Of voor alles wat er maar tussenin zit. De stap lijkt zo groot en onwerkelijk, dat je het je bijna niet kunt voorstellen. 

Kortom: ga voor kleine stapjes. Wat is het eerste stapje? Stel, je hebt dus €300 euro omgezet deze maand bijvoorbeeld met 5 klanten (dus gemiddeld 1 – 1,5 klant per week). Kun je dit dan eerst eens verhogen naar 2 of 3 klanten / sessies per week? Dat zou meteen zorgen voor een verdubbeling van je omzet. Vanuit daar kun je dan weer verder kijken.

Ik bedoel hiermee niet dat je niet groot moet dromen!!! zeker niet. Ik bedoel hier eigenlijk alleen mee dat je je grote doelen het beste kunt opknippen in stapjes, zodat je concreet kunt nadenken wat je kunt doen. Stel, je hebt die 5 klanten. Maar je moet dus naar 10. Hoe zou je dan aan je 6e klant kunnen komen? Wat kun je daar allemaal voor doen VANDAAG? Hoe kun je jezelf zichtbaar maken en wat kun je concreet doen, zodat nieuwe mensen jou leren kennen?

Lees je dit, maar ben je starter? En nog geen betalende cliënten? Dan heb je maar één doel: je eerste betaalde cliënt! Ik weet wat een mijlpaal dat voor je is :). Vraag dan ook een prijs die voor jou comfortabel voelt, want het aantrekken van die cliënt en daar geld voor vragen is al spannend genoeg. Vanuit daar kun je dan stapje voor stapje weer opschalen.

Stel, je hebt deze week als doel om 1 nieuwe cliënt te krijgen. Dat is best concreet toch? Ook voor het universum :). Daar kun je dan weer per dag naar toe werken. 

Teveel doelen

Een andere valkuil is een lange to do lijst met doelen… En dus meteen een gebrek aan focus. Het afgelopen half jaar ben ik bezig geweest met het stellen van één doel per week waar ik aan wil werken. Dat helpt me echt zo! 

Als je heel veel doelen hebt, bijvoorbeeld een volle workshop, en nieuwe 1-op-1 cliënten, en ook nog het uitwerken van die online training, dan doe je vaak wat je “denkt dat nodig is” en daarna kom je tot de conclusie dat het niet werkt. Bijvoorbeeld voor het volkrijgen van je workshop. Je zet je ervoor in. Je vraagt in je omgeving, en je zet 1x per week iets op social media. Maar wat je verder nog moet doen… je weet het niet zo goed. En dus denk je – “ik ga gewoon verder met het uitwerken van mijn online training”. Het gevolg: je krijgt je workshop niet vol. 

Je zet je dus eigenlijk nooit helemaal volledig in, en gaat nooit helemaal uit je comfortzone, als je heel veel verschillende doelen hebt. Je doet vaak meer van hetzelfde. Als je echt focust op één doel, en pas aan een ander doel gaat werken als het afgerond is, dan moet je wel buiten je kaders gaan denken :).

De juiste energie

Belangrijk bij het stellen van doelen is dat je het doet vanuit de juiste energie. Het moet wel goed voelen! Kun je je voorstellen hoe geweldig het voelt als je dat doel behaald hebt? Die energie is belangrijk! Alles is immers energie en wat je uitstraalt komt naar je toe. Zo kan het zijn dat je je wel aan je doelen werkt, maar dat je niet de gewenste resultaten bereikt, omdat je op dat moment bijvoorbeeld zelf even niet lekker in je vel zit.

Ik had als doel om een volle groep te krijgen voor mijn Gratis Marketing Inspiratie Workshop bij de paarden. Een volle groep is voor mij op dit moment 8 mensen. Vorige week vrijdag had ik “pas 2 mensen” voor mijn gratis workshop. Ik baalde er een beetje van. Blijkbaar liep er iets nog niet helemaal zoals het hoorde. Toen besloot ik om tegen mezelf te zeggen dat ik “al twee mensen had!”. Ik merkte meteen hoe anders dat voelde. Nu heb ik ondertussen 7 mensen :D. Meer lees over de Marketing Inspiratie Workshop lees je hier. 

Kortom: welk verhaal vertel je jezelf, bij het behalen van je doelen? 

Actie, actie, actie

Als je duidelijke doelen voor jezelf hebt, wordt marketing meteen veel makkelijker! En als je je doelen dan duidelijk hebt, en het voelt goed en afgestemd, dan heb je maar één taak: actie, actie, actie! Afgestemde actie met een duidelijk plan om naar je doelen toe te werken.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin