āIk plan de workshop wel na de zomer, want in de zomer is toch iedereen op vakantie.ā Zei ze toen ik haar vroeg wanneer ze haar workshop zou geven.
Ik schrok een beetje van haar reactie. Niet omdat ik haar niet begrijpā¦. Maar omdat ze zich dat blijkbaar kon permitteren, om te wachten met haar workshop.
Ja. Het is natuurlijk waar dat veel mensen op vakantie zijn. Ja. Je bent zelf misschien ook op vakantie. Maar betekent dat dan meteen dat je geen geld meer kunt verdienen in de zomer? De zomer is immers best lang…. Dan zou half Nederland failliet gaan denk ikā¦
Ik vind dat het maar net is hoe je ernaar wil kijken. In de zomer kun je bergen verzetten. Het is maar net wat je wil en wat je nodig hebt.
Ja.Ā misschien wil je gewoon de hele zomer op een laag pitje zetten. Dat mag natuurlijk. Het is niet voor niks jouw praktijk. Maar bij een baas kun je je dit ook niet permitteren toch? Daar heb je standaard een x aantal vakantiedagen. Een baas kan ook niet zeggen āde zomer is wat rustiger, dus ik betaal je wat minder salarisā. Dus het is belangrijk dat je de zomermaanden dekt. Of door de rest van het jaar meer om te zetten. Of door ervoor te zorgen dat je meer cliĆ«nten aantrekt in de zomer. Of door niet persĆ© te focussen op het aantrekken van meer cliĆ«nten, maar door bijvoorbeeld te focussen op andere werkzaamheden voor je praktijk.
In dit artikel 7 manieren om meer cliƫnten aan te trekken in de zomer.
1. Verzin een zomeractie
Als je al actief doet aan marketing, is de kans groot dat mensen jou al een tijdje volgen. Iedere volger heeft zijn unieke reis. De een volgt je misschien al langer dan de ander. Het kan zomaar zijn dat je ze over de streep kunt trekken met een speciale zomeractie. Zorg dat de zomeractie de moeite waard is! Geef geen 5% korting. Daar komen mensen niet voor van de bank af. Geef ruime korting, of geef iets extraās weg wat ze niet kunnen weerstaan. Zie je zomeractie als een instapproduct, een laagdrempelige manier om mensen over de streep te halen. Als ze eenmaal binnen zijn, is de kans groter dat ze terug komen, toch?
2. Focus op het leren kennen van nieuwe mensen
De zomer is de perfecte tijd om te focussen op het leren kennen van nieuwe mensen. Misschien dat mensen op vakantie zijn en dat hun hoofd daardoor even niet staat voor het starten van een coachtraject, maar grote kans dat ze nog steeds opzoek zijn naar inspiratie. Als je niet actief nieuwe cliƫnten wil werven, kun je je misschien focussen op het stapje daarvoor: naamsbekendheid creƫren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door waardevolle content te delen op social media en dit te delen in groepen. Je kunt proberen in contact te komen met andere ondernemers in de buurt die jou kunnen aanvullen. Je kunt flyers ophangen op plekken waar jouw doelgroep komt. Je kunt een gratis weggever maken en daarmee adverteren. Er is zoveel dat je kunt doen!
Verplaats je eens in je doelgroep. Waar zijn zij? Op welke on- en offline plekken bevinden zij zich? Denk daar eens over na.
3. Stuur een kaartje naar oud cliƫnten of bel hen eens op
De cliĆ«nten die al eerder bij jou geweest zijn, zijn waarschijnlijk jouw trouwste fans. Je hebt hen immers met hun probleem geholpen. Heb je enig idee hoe het met ze gaan na de laatste behandeling bij jou? Wellicht kun je weer eens wat van je laten horen door ze bijvoorbeeld een kaartje te sturen. Begrijp me niet verkeerd ā je hoeft niks te verkopen of je niet op te dringen. Je kunt gewoon eens je cliĆ«ntenlijst afgaan en kijken wie daarbij staat, waarvan je wel zou willen weten hoe het met diegene gaat. Stuur die een kaartje of bel die eens op. Ze verwachten het misschien niet, maar ze waarderen het vaak wel.
Wat heeft dit dan te maken met nieuwe cliƫnten? In eerste instantie niks. Maar door weer even op hun netvlies te zijn, zorgt dit er misschien voor dat ze nieuwe mensen naar je gaan doorverwijzen. Als het met hen zelf op dat moment niet zo goed gaat, willen ze misschien wel weer een afspraak bij je plannen. Ik geloof dat dingen niet voor niks gebeuren. Wie weet dus, wat er ontstaat.
4. Stuur een mail naar je netwerk om te vragen of zij nog nieuwe mensen kennen
Jouw potentiƫle cliƫnten zitten eigenlijk meestal niet in je eigen netwerk, maar in het netwerk van jouw netwerk. Grote kans dat jouw netwerk dus mensen kennen die wel bij jou zouden kunnen komen. Grote kans ook dat jouw netwerk eigenlijk helemaal niet weet wat jij nou precies doet en waarvoor ze mensen naar jou door kunnen sturen. De zomer is een goed moment om daar eens aandacht aan te besteden.
Stuur je contacten een mail met daarin:
– Wie jij bent en wat je precies doet
– Wie je kunt helpen
– Wat de resultaten zijn van jouw behandelingen
– Vraag of zij nog mensen kennen die hier misschien baat bij hebben
– Biedt een gratis kennismaking (verzin hier eventueel een leukere naam voor) aan
– Vraag of ze deze mail kunnen doorsturen naar contacten die zij kennen en die baat zouden hebben bij jouw diensten.
Mond-tot-mond reclame is super fijn om te hebben! Soms willen mensen wel doorverwijzen, maar denken ze er simpelweg niet aan. Dit is dus een laagdrempelige manier om jezelf te laten zien. Zie dit als een zaadje voor de toekomst. Wellicht dat die oud-collega nu niemand weet, maar over een paar maanden wel
.
5. Organiseer iets leuks dat met de zomer te maken heeft
Ik vind de zomer een heerlijk seizoen. Misschien vind je het leuk om eens iets anders te organiseren dan jouw huidige productaanbod. De zomer is een mooi seizoen om iets nieuws te combineren met de kennis die jij al hebt.
Stel, je geeft mindfulness cursussen. Organiseer een Zomer Mindfulness wandeling. Of een Mindfulness picknick, waarbij je zomerse producten met aandacht laat proeven in een groep gelijkgestemden. Of desnoods een mindfiulness duik in het meer bij jou in de buurt.
Een ander voorbeeld: je helpt mensen met coaching. Geef je coaching dan eens buiten. Organiseer een VIPdag met een luxe buiten picknick. Of huur een bootje en verwerk daar je coachsessie in.
Nog een voorbeeld: je geeft healings. Doe dat dan eens buiten in de tuin. Of organiseer een speciaal weekend op het strand. Of ga een dag de hort op en maak je eigen krachtvoorwerp waarmee jouw cliƫnten zich kunnen beschermen tegen negatieve energieƫn. Maak van jouw dienst iets speciaals door het seizoen erbij te betrekken.
6. Hou een winactie
Een winactie kan een laagdrempelige manier zijn om mensen kennis te laten maken met jouw diensten. Waarom is een winactie zo effectief? Je ziet namelijk meteen wie er allemaal interesse heeft in jouw dienst (en nu dus in jouw winactie). Waarom komt er zo weinig uit een winactie? Omdat mensen de winactie niet opvolgen.
Stel, je hebt een winactie en er reageren 5 mensen op. 1 is de winnaar, die andere 4 die kunnen natuurlijk niet winnen. Maar je kunt ze wƩl iets laten winnen. Je kunt ze een persoonlijk bericht sturen en zeggen dat ze de winactie niet gewonnen hebben, maar dat ze wel een sessie kunnen boeken met korting bijvoorbeeld. Een winactie is geschikt om mensen mee naar binnen te halen. Biedt dus een royale korting of een mooie bonus om ze over te halen om te betalen voor je diensten. Vergeet je winactie niet op te volgen!
Voel je er weerstand bij om dit te doen? Van mij hoef je het natuurlijk allemaal niet te doen. Maar bekijk het eens vanuit een liefdevolle benadering. Mensen reageren niet voor niks op jouw winactie. Blijkbaar kunnen ze jouw diensten wel gebruiken! En daarom vind ik dat er niks mis mee is om ze jouw dienst alsnog aan te bieden in de vorm van een mooie actie. Zij snappen toch ook wel dat je niet alles gratis weg kunt geven?
Diegene die jouw winactie wint, kun je om een referentie vragen.Ā
7. Bouw aan je praktijk door te werken aan je marketing
De zomer is een perfect moment om even niet IN je bedrijf te werken, maar aan je bedrijf. Ik bedoel hiermee dat je even dicht bent voor cliƫnten. Maar dat je je ondertussen wel focust op bijvoorbeeld het inplannen van social media berichten, van het schrijven van artikelen, van het bijwerken van je website, van het uitwerken van plannen voor de toekomst etc. Als je rust in je hoofd hebt komt er waarschijnlijk weer ruimte voor nieuwe inspiratie. Je kunt de zomer dus altijd gebruiken om AAN je bedrijf te werken.
Kortom: in de zomer zijn er verschillende mogelijkheden om je praktijk een boost te geven, of dit nou is door iets speciaals te organiseren, of door voor jezelf helder te krijgen wat je de komende maanden wil gaan bereiken. Je hebt wellicht eindelijk de tijd en ruimte om AAN je bedrijf te werken in plaats van met cliƫnten bezig te zijn. Zorg voor keuzes waar je blij van wordt. Wil je echt even helemaal niks? Check dan uit. Ik vind dat altijd heel moeilijk maar uiteindelijk ook heerlijk om te doen.
Alles is mogelijk, als je maar een keuze maakt en besluit om er echt voor te gaan. Ook in de zomer kun je nieuwe cliƫnten krijgen! Vertrouw erop dat je niet hoeft te weten waar ze vandaan komen, en dat ze komen als jij je daarop afgestemd hebt.
Ik wens je een hele fijne zomer toe!
0 Reacties