Het maken van Facebookadvertenties is een vak apart, maar iedereen kan er laagdrempelig mee beginnen door op “bericht promoten” te klikken of door een Facebook te maken bij advertentiebeheer volgens het stappenplan. Facebookadvertenties werken echt. Heel goed zelfs! Maar er zijn een aantal dingen waar het vaak op fout gaat. Uiteindelijk heeft het adverteren alles te maken met psychologie van mensen – waar reageren mensen wel op en waar juist niet? Zie hieronder waar het fout gaat en waar je op moet letten:

1. Je hebt geen doel en geen plan

Als je geen doel hebt met je Facebookadvertentie, kun je ook niet meten of hij wel of niet goed loopt… Voordat je gaat adverteren moet je je dus eerst afvragen: wat wil ik eigenlijk bereiken? Zonder strategie adverteren levert niet echt iets op…

2. Je boodschap is saai en niet interessant

Facebookadverteren (en ook op instagram dus) is de perfecte manier om in contact te komen met nieuwe mensen. En ja – je kunt direct verkopen via Facebook voor laagdrempelige diensten en producten, maar dat gaat niet vanzelf (net zoals verkopen normaal ook niet vanzelf gaat).

Je moet mensen raken. In eerste instantie moet je ze boeien, want anders scrollen ze gewoon zo voorbij je advertentie. Maak een mooie tekst die over jezelf gaat, of over een klant, waar de lezer zich in herkent. Het is niet erg als hij lang is. Als je mensen boeit in het eerste stukje, gaan ze de rest ook lezen.

3. Je stopt er €10 euro in en verwacht dat er €200 uitkomt.

Je kunt niet verwachten dat je €10 euro erin stopt, en dat er dan 5 nieuwe klanten uitkomen. Wees blij als er één uitkomt. Het probleem is dat mensen vaak opgeven als er niet uitkomt wat ze hadden gehoopt, maar dat de verwachtingen gewoon niet realistisch waren. Als eruit komt wat je erin gestopt hebt, is je advertentie succesvol. En zelfs als daty er niet direct uitkomt kan je advertentie nog succesvol zijn. Kortom: ga dus experimenteren met je budget. Mijn advies is om in ieder geval te beginnen met €50 euro. Maar wel als je ook een duidelijk doel hebt.

4. Je gebruikt een nietszeggende stockfoto.

We krijgen de hele dag zoveel prikkels binnen, dat we alles wat niet boeiend is zo snel mogelijk uit proberen te filteren. Saaie stockfoto’s filteren we uit… Niet alleen in tijdschriften of op de tv, maar ook op Facebook. Wat valt dan wel op? Ja – daar komtie – selfies. Foto’s van jou. Foto’s van mensen. Foto’s waarop je een behandeling geeft bijvoorbeeld. Dit maakt jou menselijk. Mensen willen graag met andere mensen samenwerken, het liefst met mensen die goed bij hen zelf passen. We zoeken altijd naar mensen die op ons lijken. Laat jezelf zien, helemaal zoals je bent. Mensen kiezen jou om wie jij bent . Als je dus gaat adverteren, denk dan na over welke foto’s je daarvoor inzet en maak het persoonlijk.

5. Je doelgroep is te breed.

Als jij je praktijk in Amsterdam hebt, is het niet handig om door heel Nederland te adverteren. Tenzij je je echt heel erg specialiseert en mensen door heel Nederland naar je toe komen rijden. Met trainingen is het ook weer anders of met online dingen dan wanneer mensen iedere 2 weken bij jou in je praktijk moeten komen. Probeer eerst lokaal te adverteren als je lokaal werkt.

Het is in ieder geval belangrijk dat je nadenkt over wie tot jouw doelgroep behoort en waar die zich bevindt. Probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken en te verkleinen. Wees niet bang om specifiek te worden. Dat maakt Facebook juist zo’n fijn medium – je kunt heel goed de juiste mensen bereiken.

Je weet van te voren nooit wat eruit gaat komen. Ga dus gewoon proberen. Begin met een klein bedrag. Je gaat er sowieso iets mee winnen. Het gaat je zichtbaar maken. Ga experimenteren en gooi niet meteen de handdoek in de ring als je eerste experiment niks oplevert. Het werkt echt! Als je al kriebels krijgt bij het starten van een advertentie, stuur me dan even een mailtje. Ik help je er graag mee.

Adverteer je al op Facebook / instagram en wat levert het jou op?