Home » Marketing » Geen tijd

Geen tijd

door | 24 aug, 2021 | Marketing

Druk, druk druk. Geen tijd. Dat herken je misschien wel. Geen tijd met als gevolg dat die dingen die je zo graag wilde of moest doen maar blijven liggen.

Voordat je het weet is er weer een week voorbij… maar wat doe je eigenlijk in zo’n week?

Juist als het zo druk is, is het belangrijk om te kijken naar waar je tijd naartoe gaat.

Daar komtie dus….. Hoe ga je om met je tijd?

We hebben allemaal evenveel tijd. Heel cliché en je hebt het vast al duizend keer gehoord, maar het blijft wel waar. Je kunt je tijd maar een keer inzetten. Als je kijkt naar jouw praktijk, hoe besteed je je tijd dan? Ben je je daar bewust van? Verdien je genoeg met je praktijk en heb je ook nog tijd bezig voor jezelf en je gezin? Of ben je veel bezig met dingen die eigenlijk niet zoveel opleveren?

Je hebt namelijk verschillende soorten werkzaamheden voor je bedrijf. Werkzaamheden die direct zorgen voor inkomsten (nu of over een jaar) en werkzaamheden die wel moeten, maar die niet zorgen voor nieuwe klanten. En dat laatste, daar zijn we echt goed in. Want zo’n social media afbeelding, die moet wel met zorg worden uitgezocht toch?

We zijn wekelijks vele uren bezig met dingen die niet echt iets opleveren: administratie, werken aan je website, visitekaartjes maken, je computer opruimen, werken met cliënten….. werken met cliënten levert natuurlijk geld op maar zorgt er niet voor dat je volgend jaar ook nieuwe cliënten hebt.

Wat wel zorgt voor klanten (nu of over een tijdje)

– Iets posten op social media

– Ergens een informatieavond geven (of gewoon online)

– Een nieuwsbrief uitsturen

– Met je doelgroep in gesprek

– Oud-cliënten opbellen

– Netwerken

– In het winkelcentrum gaan staan en vertellen over wat je doet (bij wijze van dan he.. ik weet niet of ik dat zelf zou doen, maar ik heb wel eens gezegd tegen paardencoaches die met kinderen werken dat ze moeten regelen dat ze voor het schoolplein gaan staan met een pony. Aandacht gegarandeerd!)

Eigenlijk alles waarbij je jezelf echt laat zien! Dingen doen die ervoor zorgen dat nieuwe mensen jou echt leren kennen.

Om het nog concreter te maken: een website maken is dus niet iets wat cliënten oplevert (niet als je achter de schermen werkt in ieder geval), maar het delen van je website op social media en onder bekenden zorgt waarschijnlijk wel voor cliënten. Het een kan natuurlijk niet zonder het ander…. Maar vaak zijn we lekker veilig in ons kantoor aan het broeden op de volgende social media post, en vergeten we de acties te doen die juist wel zorgen voor zichtbaarheid en cliënten.

Kortom: WAT DOE JE MET JE TIJD?

Probeer je daar eens bewust van te worden bij jezelf. Ik denk dat het voor iedereen – inclusief voor mezelf – belangrijk is om je meer te richten op dingen die zorgen voor zichtbaarheid, en dus voor meer klanten.

Je merkt daar misschien op de korte termijn nog niks van – en misschien ook wel – maar op de lange termijn zeker. Als je nu niks zaait, dan gebeurt er over een jaar in ieder geval helemaal niks.

Probeer dus eens na te denken hoe je er structureel voor kunt zorgen dat je iedere dag iets doet wat zorgt voor zichtbaarheid en in contact komen met je doelgroep.

Dus wat kun je iedere dag doen? Bijvoorbeeld één ding per dag die zorgen voor groei in je bedrijf. Een ding die jou echt zichtbaar maakt. Bijvoorbeeld vandaag een berichtje op social media, morgen het benaderen van een oud-cliënt, de dag erna bellen met een potentiële cliënt en de dag daarna vragen of je ergens een lezing mag geven. Daarna dan eventueel nog een Facebook live waarin je uitlegt wat je dienst nou eigenlijk inhoudt. De week erna kun je een nieuwsbrief versturen met een ervaringsverhaal, een mailtje naar een kennis waarin je vraagt of zij nog iemand kent, een kaartje of appje sturen naar die cliënt die al een tijdje afgerond is om te vragen hoe het met diegene gaat, een goedlopend bericht op social media promoten… Wees creatief! Meer ideeën vind je in mijn Bucketlist voor meer cliënten. Ieder stapje is er één!

En…. nee – het is niet altijd leuk. Het is soms saai en vermoeiend en confronterend. Ja – grote kans dat je bang bent. En misschien hebben 5 mensen geen interesse. Maar hoe gaaf als de 6e wel interesse heeft?

Hou met alles wat je doet het grotere doel voor ogen. Waarom doe je wat je doet? En ja – natuurlijk wil je iets moois doen voor de wereld, maar je mag zelf best profiteren van je praktijk. Misschien wil je die gave droomreis maken en ga je daarvoor uit je comfortzone. Je hebt vast jouw eigen reden.

Ondernemen is een beetje net als je tanden poetsen. Je moet het gewoon DOEN en er consistent in zijn. Uiteindelijk wordt het dan een gewoonte.

Ik hoop dat ik je met deze blog kan inspireren om eens te gaan kijken naar hoe je omgaat met je tijd. En dat je ook gemotiveerd bent om gerichte acties te gaan nemen om je zichtbaarheid te vergroten.

Heel veel succes!

Liefs,

Ilaria

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin