Home Ā» Marketing Ā» Doe jij wel de juiste dingen voor meer cliĆ«nten?

Doe jij wel de juiste dingen voor meer cliƫnten?

door | 6 feb, 2019 | Marketing, Mindset

Het aantrekken van cliĆ«nten blijft toch een beetje ongrijpbaar merk ik bij alle coaches en therapeuten die ik spreek. Als je nu nog niet zoveel cliĆ«nten hebt als je zou willen,Ā doe je dan wel de JUISTE dingen?

Zo had ik deze week telefonisch contact met een coach die zei dat ze bezig was met een nieuwe website. “Zoooo moeilijk. Ik ben wel 2 uur bezig geweest met de juiste header foto.” ze vervolgde: “De website moet snel af, want anders gaan mijn oude offline, maarja dat ga ik natuurlijk niet redden.”

Laten we ff eerlijk zijn… Als ik die foto zou moeten uitkiezen, en ik zou daar 2 uur over doen, dan zou dat een behoorlijk dure foto worden, toch?Ā 

Daarnaast kun je je afvragen of die headerfoto hƩt verschil gaat maken tussen een praktijk waar bijna niemand komt, en een volle praktijk.

Wat denk je zelf?Ā 

Nee, dus.

Dat betekent overigens niet dat je niet met zorg je foto’s uit moet kiezen. šŸ™‚Ā 

Maar kun je je perfectionisme loslaten, als ik je beloof dat dat je meer cliĆ«nten (en meer tijd) op gaat leveren?Ā 

Welke acties leveren geen cliƫnten op?
Wat zorgt er dan toch voor dat je nog niet genoeg cliƫnten hebt? Ik zie veel coaches en therapeuten hard werken aan hun praktijk, zonder echt zichtbaar te zijn. Ze zijn bezig met prachtige dingen als:
– Visitekaartjes maken
– Hun website aanpassen
– Leuke quotes maken in Canva
– Flyer maken
– Social media berichten bedenken
– Inhoud van je online training bedenken
– Teksten schrijven voor je nieuwe salespagina

Dit zijn dingen die allemaal goed en super belangrijk, maar ze zorgen er niet voor dat jij NIEUWE MENSEN bereikt of dat je een band met je volgers opbouwt. Het zijn werkzaamheden die jou onzichtbaar houden. Je bent nog steeds in je eentje bezig achter de schermen bezig, snap je waar ik heen wil?

Als je daar de komende maanden nog actief met dit soort werkzaamheden bezig bent, dan weet ik zeker dat je er geen een nieuwe cliĆ«nt bij gaat krijgen :).Ā 

Welke acties leveren cliƫnten op?
Je moet ZICHTBAAR worden. Je moet je focussen op werkzaamheden die je uiteindelijk cliƫnten gaan opleveren. Dit klinkt misschien simpel, maar ik merk dat toch veel coaches en therapeuten hier moeite mee hebben en hier misschien nog nooit echt goed over nagedacht hebben.

Wat zijn dan goede acties, die uiteindelijk cliƫnten opleveren?
– Je visitekaartjes ergens neerleggen
– Je quotes online posten op social media
– Je workshop in relevante groepen delen
– Je flyer in de brievenbus doen in de straat of neerleggen bij de AH en EkoplazaĀ 
– Social media inplannen (dus niet alleen bedenken)
– Je nieuwsbrief versturen
– Een advertentie online zetten
– Oud-cliĆ«nten benaderen om te vragen hoe het met ze gaat
– Vragen in je netwerk of zij nog mensen kennen die wellicht naar jou toe moeten
– Naar een netwerkevent waar je je pitch kan doen
– Op een beurs staan
– Spreken met de moeders op het schoolplein over wat jij kunt doen voor hun kind
– Vertellen op de yoga dat jij die leuke deelnemers van haar rugpijn af kunt helpen
– Een gedeelde Facebook live geven met een collegacoachĀ 
– Je blog delen op social media
– Gratis mini sessies geven aan nieuwe mensen
– Een persbericht publiceren
– Een informatieve lezing geven over waar jij mensen mee kunt helpen

Er zijn zoveel mogelijkheden. Het belangrijkste is dat je jezelf ECHT laat zien. Dat je letterlijk je gezicht laat zien, op de plekken waar jouw ideale cliĆ«nt ook is. Pas dan kun je jouw potentiĆ«le cliĆ«nten bereiken en kunnen zij voelen of jij bij hun past, en uiteindelijk cliĆ«nt bij jou worden.Ā 

“Ja maar….”
Misschien heb je meteen allerlei saboterende gedachtes als je dat lijstje ziet. Denk je dingen als:
– “Ja maar, ik kan pas iets op social media plaatsen als ik de juiste afbeeldingen gemaakt heb.”
– “Ja maar, ik kan nog niet op een beurs staan, ik heb geen banner.”
– “Ja maar, ik kan geen oud-cliĆ«nten benaderen, dan ben ik zo’n stalker.”
– “Ja maar, ik weet niet wat ik op social media moet zetten. Ik moet me eerst inlezen”
– “Ja maar, het systeem voor mijn nieuwsbrief is nog niet technisch ingericht.”
– “Ja maar, netwerken is niks voor mij.”

Allemaal gedachtes die niet helpend zijn. Die jou KLEIN houden. Ik snap het wel, je probeert jezelf onbewust te beschermen tegen alles wat er komen gaat als je jezelf zichtbaar maakt. Maar dit gaat je echt geen cliƫnten opleveren!

Kun je het loslaten? Erop vertrouwen dat je stapje voor stapje uit je comfortzone mag komen? Dat het zich echt terugbetaalt als je aan de gang gaat?

Mijn advies: BEGIN GEWOON.Ā 

Begin NU. Wat heb je nou eigenlijk echt te verliezen?

Hoelang moet je bezig zijn met marketing?
De meeste mensen die ik spreek zijn nog niet eens Ć©Ć©n uur per week bezig met marketing. Maar ze hebben niet zoveel cliĆ«nten.Ā 

Het gaat mij niet persĆ© over de tijd die je erin steekt, maar het is wel interessant om te kijken waar je tijd aan “op” gaat. Als je je week immers met cliĆ«nten had gevuld, zou je geen tijd over hebben. Dus wat doe je dan, in de tijd dat je geen cliĆ«nten hebt? Het is mijn mening dat je die tijd dan zou moeten vullen met marketingactiviteiten, totdat je wĆ©l genoeg cliĆ«nten hebt.Ā 

Maar nogmaals, het gaat niet om tijd. Het gaat om de juiste acties en om iedere dag zichtbaar te zijn.Ā 

Mijn uitdaging voor jou is om deze weekĀ iedere dag Ć©Ć©n actie te nemen die je zichtbaarheid vergroot.

Maak voor jezelf een lijst met wat je allemaal kunt doen, en zorg dat je dus iedere dag iets doet. Kun je je het effect over een jaar voorstellen?

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin1