“Hoe doe je dat eigenlijk, Anja, als mensen interesse tonen in je dienst?” Anja moest even denken. “Dan wacht ik eigenlijk altijd tot ze mij mij benaderen, omdat ze dat het meest gemotiveerd zijn en er echt voor willen gaan.”

Niet alleen Anja handelt op deze manier, maar heel veel therapeuten die ik ken. Ze vinden het liefdevol om “te wachten” tot de potentiële cliënt naar hen toekomt. Stapels visitekaartjes gaan er ieder jaar doorheen, maar daar komen 0 cliënten voor terug.

Wat betekent dat nou eigenlijk? Als mensen vanzelf naar je toekomen? Betekent dat dan echt dat ze gemotiveerder zijn, dan mensen die niet automatisch naar je toekomen? Misschien zijn die wel bang. Hebben zij het heel hard nodig, maar vinden ze het lastig om de stap te zetten.

Is het dan slecht om te “wachten tot een ander naar je toekomt”? Nee. Helemaal niet. De belangrijke vraag hier is: waarom doe je dit? Geloof je echt dat dit de beste manier is? Of vind je het ook lastig om te vragen of iemand misschien een sessie wil boeken, als diegene interesse toont?

“Je kunt je hier inschrijven”

Ik wil je meenemen in het verhaal van Brenda. Ze is een paardencoach en gaf een opendag. Ik help haar met haar marketing en was die dag ook aanwezig om mee te helpen. Brenda had een nieuwe workshopdata gepland voor haar HSP workshop en we gaven iedereen bij binnenkomst een mini flyer mee met o.a. het programma en informatie over de workshop. Zodat mensen op de hoogte waren. Aan het eind van de dag kwamen Frank en Marieke langs. Ze hadden ooit van het bedrijf van Brenda gehoord via social media en besloten even langs te komen, want dat werken met paarden was toch wel interessant.

“Brenda, hoe zit dat precies met die HSP workshop? Wat ga je dan precies doen?” vroeg Frank. Brenda gaf uitleg en Frank luisterde aandachtig. “Hoe groot is de groep waarmee je werkt?”. “We werken expres met een kleine groep zodat er genoeg persoonlijke aandacht is voor iedereen.”, aldus Brenda. Frank stelde nog een aantal vragen en knikte instemmend terwijl Brenda vertelde. Ik zat in de buurt en luisterde mee naar wat er tussen hen gebeurde. Ze hadden een mooie verbinding en ik kon zien dat Frank duidelijk interesse had in de workshop. En toen zei Frank “is er nog plek voor deze datum?”. “Ja er is nog plek”.

Nou had ik natuurlijk kunnen wachten tot Frank er thuis nog eens over nadacht en zich zou inschrijven via de website. Maar in plaats daarvan zei ik….

…. “En je kunt je nu bij mij inschrijven als je graag mee wil doen en als je verzekerd wil zijn van je plek. Kijk maar even of het goed voelt, en dan weet je me te vinden.”.

Een half uurtje later kwam Frank naar me toe. “Ik wil me graag bij jou inschrijven voor de HSP workshop”. Ik was blij verrast. Ik noteerde zijn gegevens, bedankte hem, en zei dat we hem later nog een mail zouden sturen.

Een paar dagen later heeft Brenda dit trucje gekopieerd bij een kennis. “Pfoe, het klinkt zo interessant wat je doet, ik moet toch echt eens langskomen.” Het was niet de eerste keer dat deze vrouw dit gezegd had. Ze zei al een paar maanden dat ze “eens een keer langs moest komen voor een sessie”. Toen ze dit voor de zoveelste keer zei, zei Brenda: “Zullen we anders gewoon een afspraak maken? Je zegt al zolang dat je eens wil komen, zullen we het gewoon doen?”. De vrouw had deze reactie niet verwacht, dacht even na en zei toen: “Oh, ja, je hebt ook eigenlijk wel gelijk, dat is wel een goed idee.” Ze hebben ter plekke een afspraak gepland voor de eerste sessie.

Uit je comfortzone gaan

Wat doet dit met jou als je dit zo leest? Wat voor gedachtes gaan er door je hoofd? En wat voel je erbij?

Wat je nu voelt en denkt, zegt veel over jou. Misschien voel je je onzeker, ben je bang om afgewezen te worden. Misschien heb je het gevoel dat je je potentiële cliënt dan iets gaat opdringen, waar diegene niet op zit te wachten…. Of misschien vind je het een goed idee en had je er zelf nog nooit aan gedacht. Er kan van alles door je heen gaan. Het is heel logisch dat dit voor jou ook uit je comfortzone is! Maar hoe mooi is het, als jij de laatste stap kunt zijn voor diegene om echt aan zichzelf te gaan werken? Als diegene nog net het laatste drempeltje nodig had, en jij hem daarmee kan helpen? Hoe liefdevol is dat?

Jij cliënt heeft altijd een keuze

Op het moment dat jij zegt “zullen we anders een afspraak inplannen?” of “vind je het fijn om er even over te bellen?”, dan heeft die persoon altijd een keuze. Het is aan hem of haar om zijn grens aan te geven en te zeggen “nee, dat heb ik liever niet”. Jij kunt niet denken voor de ander, laat staan beslissen wat het beste voor diegene is. Je kunt de ander wel op een liefdevolle manier en vanuit de goede intentie uitnodigen om de volgende stap in zijn eigen ontwikkeling te nemen.

Wat heb je te verliezen?

Wat zou er gebeuren als diegene zegt “nee, dat wil ik liever niet?”. Logisch dat je je dan misschien even rot voelt. Maar wat heb je nou eigenlijk echt te verliezen? Het was namelijk toch al geen cliënt van je. En als diegene besluit om het niet te doen, dan is dat prima. Het kan zijn dat diegene er nog niet klaar voor is, of dat diegene op dat moment het geld er niet voor over heeft, of dat diegene al bij een andere therapeut loopt… Er zijn heel veel redenen om “nee” te zeggen, die allemaal niks met jou persoonlijk te maken heeft. “Nee” betekent niet automatisch afwijzing.

Dus nogmaals: wat heb je te verliezen?
En: stel dat diegene super enthousiast is, zoals bij Brenda, hoe fijn is dat?

Probeer het en verwonder je!

Ik heb hier zelf ook mee geworsteld. Niemand zit natuurlijk te wachten op een “afwijzing”. Maar de angst voor afwijzing kan er ook voor zorgen dat je niet vooruit komt.

Ik daag je uit om de volgende keer in zo’n situatie weer aan dit artikel te denken en dan een stap naar je potentiële cliënt toe te maken. Je kan diegene uitnodigen om mee te doen met je workshop, of een kennismakingsgesprek te hebben, of voor een eerste consult. Maak de verbinding vanuit je hart en probeer diegene te helpen vanuit de goede intentie. En probeer ook lief voor jezelf te zijn en schep geen verwachtingen. Probeer het en verwonder je! Grote kans dat er een positief resultaat uitkomt. De wereld zit vol met wonderen, zeker als je een eigen praktijk hebt.

Misschien is dit uit je comfortzone voor zowel jou, als voor je potentiële cliënt. Dat is win-win, voor allebei groei. Je kunt er alleen maar van leren! Probeer jezelf dus een liefdevolle schop onder je kont te geven in zo’n situatie, en geef je potentiële cliënt er ook een. Gun het jezelf, en gun het ook de ander.

Heel veel succes en als je een mooi verhaal hebt dat hierbij past, deel het dan aub met me. Ik ben benieuwd!

Liefs,

Ilaria

Tips ontvangen over hoe je op een liefdevolle manier de cliënten kunt vinden die bij je passen?