Home » Marketing » Een succesvolle advertentie, waar moet je op letten?

Een succesvolle advertentie, waar moet je op letten?

door | 1 nov, 2022 | Marketing

Adverteren op Facebook en Instagram. Iedereen lijkt te weten dat het nodig is, maar het is nog best lastig om er echt succes mee te hebben. In dit artikel neem ik je mee in een aantal dingen die belangrijk zijn als je zelf gaat adverteren (of als je je advertenties laat maken).

#1 Zonder strategie geen succes

Het klinkt misschien logisch en cliché, maar als je niet goed nadenkt over waarom je wil adverteren en wat het doel moet zijn, dan kun je je geld beter meteen door de wc spoelen (of aan mij geven). Het is ook weer niet zo zwart-wit, want advertenties zorgen altijd voor bereik. Je hebt er dus altijd iets aan, maar je hebt natuurlijk een duidelijk doel met je praktijk. Waarschijnlijk wil je meer cliënten of meer inschrijvingen voor je mailinglijst of iets in die richting. Zorg voor een duidelijke advertentiestrategie! Wat mij betreft is dat niet alleen een advertentie, maar dus ook een goede landingspagina waar mensen uiteindelijk op terecht komen en waar ze meer kunnen lezen. Waar wil je uiteindelijk meer cliënten voor? En hoe ga je dat aanvliegen?

#2 Direct adverteren of op een gratis weggever?

Als je gaat adverteren, moet je dan adverteren op een weggever? Of kun je beter adverteren op een betaalde dienst? Voor alles valt iets te zeggen. Ik geloof dat mensen simpel in elkaar zitten – ze willen iets, en kopen het dan. Als ik hulp nodig heb met iets, of iets heel graag wil, heb ik niet persé een gratis weggever nodig. Dan ga ik opzoek en koop ik het gewoon. Ik ben dus best bereid om tot 100 euro te investeren zonder er echt over na te denken. Een traject van 1000 euro of meer? Daar slaap ik zeker een nachtje (of een paar nachtejs) over. Ik geloof dus ook dat – als jouw dienst aansluit bij hun probleem – mensen gewoon investeren en graag betalen als het laagdrempelig is. Zeker bij behandelingen als massages zie ik dat mensen makkelijk bereid zijn om te investeren.

Tegelijk kennen we allemaal die marktlui: “Lekkere aardbeien, kom nu proeven.” . Proeven werkt. Je koopt soms dingen die je normaal niet wilde kopen, omdat je wel geproefd hebt. Dat is het voordeel van een gratis weggever. Toch is er wel iets anders met het fruit op de markt: wat je proeft, kun je namelijk meteen kopen. In de online wereld werkt het anders: je krijgt een klein voorproefje en er wordt je dan gevraagd om iets anders te kopen. Mijn ervaring is dat het soms laaaaang kan duren voordat mensen die op je lijst staan iets kopen. Voor mij is e-mailmarketing dus lange termijn marketing. Tegelijk is het het meest laagdrempelige en makkelijke om op te adverteren: e-mailadressen binnen halen lukt eigenlijk altijd wel. De noodzaak is echter meestal kleiner dan wanneer mensen gewoon meteen besluiten om iets te kopen. En dus kan het best lang duren voordat mensen iets kopen, als ze al ooit iets kopen. Het fijne is wel: e-mail blijft altijd. Waar social media platformen soms opeens omvallen (Hyves….), blijft e-mail altijd bestaan en heb je daar ook controle over. Heel anders dan het steeds veranderende algoritme van Facebook en Insta….

#3 Teksten mogen lang zijn

Advertentieteksten moeten kort zijn, toch? Want niemand leest meer? Niet mee eens. Het is wel zo dat je waarschijnlijk meer op Facebook zal verschijnen met lange teksten dan op Instagram (op Insta zit er ook een limiet aan het aantal tekens), maar over het algemeen geldt wat mij betreft: lange teksten werken beter. Waarom? Simpel, vind ik. Mensen kennen je niet. Ze willen lezen waar het precies over gaat. Als je te weinig deelt, hebben ze simpelweg te weinig informatie en kunnen ze niet goed bepalen of iets interessant voor ze is. Je neemt ze eigenlijk al mee in de klantreis op het moment dat ze besluiten om te stoppen bij het zien van je advertentie en de moeite nemen om te starten met lezen. Sommige mensen houden van lange teksten, sommige klikken meteen door naar de website. Met lange teksten bedoel ik geen saaie en taaie stof. Mensen kopen vanuit emotie. Gebruik storytelling en zorg voor een lekkere binnenkomer als zin waar jouw potentiële cliënt zich ook echt in herkent!

#4 Foto’s van jezelf & je diensten

Persoonlijke foto’s werken beter. Soms werken selfies zelfs beter dan een foto uit een fotoshoot. Heel soms maak ik maar mee dat stockfoto’s beter werken dan persoonlijke foto’s (maar dit heb ik dus wel eens meegemaakt). Je kunt gelukkig verschillende foto’s testen om te kijken wat het beste werkt!

#5 Doelgroep: liever te smal dan te breed

Je doelgroep kiezen in je advertentiebeheer is een sport apart. Wist je dat je heel gericht op bepaalde interesses kunt zoeken? Je kunt dus veel uitgebreider targeten dan alleen opleidingsniveau, woonplek etc. Je kunt ook kijken naar interesses als “persoonlijke ontwikkeling” en “yoga” en “Happinez magazine”. Helaas heeft Facebook er de afgelopen periode veel interesses uit gegooid, maar toch kun je best eenvoudig de “bewuste persoon” kiezen in je doelgroep. Denk dus na over wie jouw doelgroep is. Waar zijn ze? Wat lezen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Alle woorden die daar bij horen, kun je gebruiken. Het vergt soms even wat tijd want niet alles is te vinden. Zo kun je “wandelen” niet vinden, maar “lopen” wel en “natuur” ook en “healthy food” ook. Vanuit daar kun je ook weer andere interesses aanklikken. Als je praktijk in Veghel gevestigd is raad ik aan om een straal van maximaal 25km rondom je praktijk te kiezen. Sommige mensen willen misschien verder rijden, maar liever dichterbij dan te ver weg, zeker als ze vaker terug komen (en dat is meestal zo bij een coachtraject). Bij je doelgroep kun je beter iets specifieker zijn, dan te breed.

#6 De technische instellingen van je advertentie zijn niet zo belangrijk als je denkt

Techniek en de technische advertentie instellingen zijn belangrijk, maar het is eigenlijk maar een klein stukje. Je bent vooral bezig met het uitdenken van de gehele strategie eromheen. Een goed ingestelde advertentie is belangrijk, maar als je adverteert op iets waar geen vraag naar is, dan kun je net zo goed niet adverteren.

#7 Adverteren voor gevorderden: de pixel, API code, een advertentietunnel en….?

In advertentie-land zijn er veel verschillende mogelijkheden. Je kunt tientallen verschillende varianten maken, meetmogelijkheden toevoegen in je website, landingspagina’s testen, teksten testen, foto’s testen, doelgroepen testen, storieadvertenties maken, met video’s experimenteren….. Heel. Veel. Testen. En heel veel gecompliceerde mogelijkheden. Toch is mijn ervaring dat ze niet persé allemaal nodig zijn. Zo heb ik verschillende simpele advertenties gedraaid met goede resultaten, waarbij we al die technische dingen niet ingesteld hadden (om wat voor reden dan ook). Andersom hetzelfde: de techniek was in orde en we hadden alles perfect uitgedacht, maar toch liep het voor geen meter. Ik geloof dus dat een advertentie in de basis moet werken, en dat al die technische dingen het dan beter maken. Als een advertentie toch al niet werkt (en het aanbod bijvoorbeeld niet aanspreekt), dan heeft al die techniek geen zin en maakt het het onnodig gecompliceerd. Al die techniek maakt dat coaches en therapeuten soms al niet eens willen beginnen met adverteren omdat het als een grote berg voelt, terwijl dat dus soms zonde is!

#8 Advertentiebudget: laagdrempelig starten

“Ik heb 350 euro in mijn advertenties gestopt, maar er is niks uitgekomen. Heel jammer!”. Ik weet nog goed dat iemand dat ooit met me deelde. €350 euro is teveel geld om dan vervolgens te concluderen dat er niks uitgekomen is… Maar hoe pak je het dan aan? Want hoeveel moet erin en wat kan je dan verwachten? Je kunt al adverteren vanaf €1 per dag. Heeft dat zin? Ja en nee. Zo staat een van mijn weggevers al maanden aan voor €2 per dag. Daarmee bouw ik wel aan mijn lijst, maar kost het me niet zoveel budget. Voor mij is dit doorlopende marketing. Ik heb het op dit moment druk genoeg, maar ik wil ook niet dat de marketing helemaal stil staat. Ja – het heeft dus wel zin, maar het is dus ook heel afhankelijk van het doel. Hoe start ik zelf meestal als ik met coaches en therapeuten werk? €5 euro per dag voor 10 dagen. Je komt dan uit op 50 euro. Dan evalueren, eventueel bijsturen en weer verder. Voor 5 euro per dag bereik je gemiddeld zo’n 1000 mensen. Daar hoef je verder niks voor te doen want Facebook doet het werk voor je. Ik kijk uiteindelijk graag naar een strategie die je voor langere tijd kunt inzetten. Ik merk het meteen bij mijn klanten als de advertenties stoppen. Ik zou dan ook uiteindelijk kiezen voor een maandelijks budget dat je in de advertenties wil steken (bijvoorbeeld 100 tot 150 euro). Als je er 150 euro in steekt, verwacht ik toch wel dat er één klant uit moet komen of op zijn minst 40 aanmeldingen voor je weggever. Niet gelukt? Dan zou ik hem uitzetten en hulp vragen aan een professional.

#9 Aanpassen, verlengen of juist stoppen? Gebruik je boeren verstand!

Hoe weet je nou of een advertentie goed loopt? Daarin zijn er natuurlijk bepaalde statistieken die je kunt gebruiken vanuit Facebook zelf, maar tegelijk denk ik hierbij altijd – gebruik je boeren verstand. Mijn ervaring is dat een advertentie vaak “stroomt” of “niet stroomt”. Het werkt, of niet. Kost een coachsessie €70 en zit er al €200 in? Voelt voor mij niet in verhouding. Maar ook andersom niet… stop je er €3 in en verwacht je dan dat er een omzet uit komt van €450? Ook niet realistisch. Het is soms natuurlijk lastig, want je kunt niet altijd op de korte termijn meten, en moet juist ook naar de lange termijn kijken. Toch moet er een bepaalde beweging zijn wat mij betreft.

#10 Adverteren alleen is niet genoeg

Mooi, die advertenties. Zeker als het ook nog eens goed werkt. Maar… advertenties zijn slechts één onderdeel van je hele marketingstrategie. Ik raad je dus aan om al je energie in te zetten op die ene bepaalde dienst die je graag wil verkopen. De strategie blijft wat mij betreft hetzelfde voor heel je marketing, en de advertenties zijn een manier om je boodschap de wereld in te krijgen. Post er dus ook regelmatig over, praat erover en probeer nog andere dingen om je dienst te promoten.

Adverteren… Je kunt het uitdenken maar het resultaat is nooit echt voorspelbaar.
De afgelopen jaren heb ik al meer dan 250+ losse advertentiecampagnes gemaakt. De markt verandert steeds, en het blijft lastig om van te voren in te schatten wat werkt en wat niet werkt. Soms werkt een advertentie meteen, soms blijf je puzzelen en moet je toch een andere strategie proberen. Daarbij daag ik je dus uit om gewoon te beginnen en te durven proberen. 

Graag aan de slag met advertenties? Dan zijn er twee opties:

  • Doe het zelf met de Basiscursus Leren Adverteren. Je leert simpel hoe je je eerste advertentie online kunt zetten zonder teveel technisch gedoe. Meer lees je hier.
  • Advertenties uitbesteden: ik denk mee, schrijf mee en stel de techniek voor je in
    Je kunt je advertentie uitbesteden aan mij & mijn team. We starten met een sessie om de strategie te bepalen, de onderwerpen van de teksten te bespreken, voorbeeldcasussen te bekijken en je landingspagina te beoordelen. Daarna gaan we beide aan de slag: jij schrijft, en wij ook. Vervolgens stellen wij de advertentie voor je in en laten we hem lopen. Na ongeveer 14 dagen kijken we hoe hij gelopen heeft en kijken we hoe verder. Meer hierover lees je hier.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin