Marketing, hoe weet je nou eigenlijk of dat wel of niet werkt?

Dat is natuurlijk een super belangrijke vraag! Ook voor mij trouwens. Hoe weet ik of het effect heeft, wat ik doe. Moet ik gewoon zo doorgaan, of moet ik bijsturen? Ik deel 10 dingen waar je naar kunt kijken, zodat je weet of je goed bezig bent.

1. Je krijgt nieuwe cliënten

Dit is natuurlijk waar je het voor doet! Als je nieuwe cliënten krijgt, via je website, of via-via, dan is dat een teken dat je goed bezig bent, want dit is waar je het voor doet! Maar wat nou als er nog geen nieuwe cliënten binnenkomen? Dit kan vooral in het begin zijn, als je nog starter bent. Lees dan verder in dit artikel.

2. Je krijgt meer likes en volgers op social media

Als je meer gaat doen aan marketing en je meer berichten gaat posten op social media, is een van de kleinere signalen dat je goed bezig bent dat je meer likes of volgers krijgt. Dit zijn nog niet meteen nieuwe cliënten, maar dit betekent dat je positief opvalt en dat er iets in beweging is. Vier dus gewoon iedere like! Wie weet wordt het in de toekomst een nieuwe cliënt.

3. Je bereik groeit

Een tijdje lang heb ik eigenlijk geen tijd gehad voor mijn eigen marketing. Ja, slecht excuus he? Ik zal het anders zeggen. Ik had andere prioriteiten dan aan mijn eigen marketing werken. Ik had namelijk een luxeprobleem: ik had het te druk. De aflopen maanden doe ik echter mee aan marketing. Ik verstuur mails naar mijn mailinglijst, heb advertenties lopen op Facebook en deel mijn berichten in groepen. Gisteren keek ik “toevallig” even in Google Analytics en ik zag dat het aantal websitebezoekers was verdubbeld, vergeleken met de afgelopen maanden. Kortom: mijn bereik was enorm gegroeid. En uiteindelijk geldt toch wel: hoe meer mensen op je website, hoe groter de kans dat je nieuwe cliënten krijgt.

4. Je krijgt complimenten van mensen om je heen

Je valt op….. En mensen om je heen zien dus dat je actiever bent met marketing. Ze maken hier opmerkingen over en zeggen dingen als “je bent goed bezig he, ik zie veel van je voorbij komen.”. Het feit dat mensen dit zien is een goed teken, ook al betekent dit nog niet automatisch dat je meer nieuwe cliënten krijgt.

5. Mensen gaan naar jou doorverwijzen

Hoe fijn is het als mensen naar jou gaan doorverwijzen! Maar dit kan alleen, als anderen weten wie je bent, wat je doet en wat je voor anderen kunt betekenen. Als jij je zichtbaar maakt in je marketing, is de kans ook groter dat mensen weten wie je bent en dat je nog in hun geheugen zit omdat je regelmatig voorbij komt. Als mensen naar jou gaan doorverwijzen, is dit in ieder geval een goed teken!

6. Het blijkt uit je statistieken

Misschien vraag je je soms af wanneer je marketing nou eindelijk nieuwe cliënten op gaat leveren. Ik kijk dan altijd naar de statistieken. Bijvoorbeeld Google Analytics, of dus de statistieken bijvoorbeeld uit je Facebookadvertentie. Is het bedrag per klik hoog, of laag? Hoelang blijven mensen op je website? Bezoeken ze meerdere pagina’s of klikken ze meteen weg? Klikken mensen uberhaupt wel vanuit een advertentie naar je website, of haken ze al af bij de advertentie zelf? Probeer het “gat” te vinden waar je nog kunt verbeteren. Zijn de statistieken best positief? En zit er groei in? Dan is het waarschijnlijk toch een kwestie van geduld en volhouden.

7. Je voelt dat het stroomt en marketing gaat je makkelijker af

Tijdens een van de eerste Zichtbaarheidsdagen met de paarden zei een deelnemer tegen mij (ze werkt ook met paarden): ik sta nog liever mest op te ruimen in de regen, dan dat ik aan marketing werk. Ik moest daar toen heel erg om lachen, maar misschien herken je je hier wel een beetje in. De meeste coaches en therapeuten waarmee ik werk vinden marketing in eerste instantie niet leuk. Maar dat komt vaak omdat er “stemmetjes” in de weg zitten (“wie zit er nou op mijn berichtje te wachten?”) en daarnaast weten ze vaak niet wat ze moeten doen.

Een paar maanden na de Zichtbaarheidsdag had ik de deelnemer aan de telefoon. Ze zei “ik heb een vaste dinsdagochtend ingepland voor marketing, en nu ik er echt voor ga zitten begin ik het eigenlijk best leuk te vinden.”. Een mooi compliment, vond ik. Ik was er in ieder geval heel blij mee. Als je dus zelf voelt dat het stroomt en dat je meer feeling krijgt met marketing, dan vind ik dat ook een goed teken. Alles is immers energie!

8. Je lijst groeit

Als je een gratis weggever hebt, en een e-maillijst, dan merk je of je goed bezig bent aan of mensen jouw weggever downloaden of zich inschrijven voor je mailinglijst. Grote kans dat je adverteert of hier regelmatig een bericht voor maakt, maar ik merk zelf bijvoorbeeld dat mensen zich ook inschrijven als ik niet direct aandacht heb besteed aan de promotie voor mijn weggever. Dat vind ik een goed teken. Ook als mensen je mails openen en doorklikken in je mailings, is dit een goed teken.

9. Je krijgt mailtjes en wordt gevraagd

Komen er spontane acties op je pad? Krijg je mailtjes van potentiële cliënten? Of van samenwerkingspartners? Ook dit betekent dat je opvalt en zichtbaar bent.

10. Je hebt structuur in je marketing en weet waar je mee bezig bent

Je weet waar je over moet schrijven, je weet wat je doel is met je marketingacties en je werkt dus echt ergens naartoe. Als je dat allemaal doet, dan ben je goed bezig. Belangrijk is dus ook om hierin consistent te zijn, om jezelf regelmatig te laten zien. En dat doe je, als je een heldere strategie hebt.

Flow in je marketing zorgt uiteindelijk voor cliënten

Je marketing dus ja…… Als je zichtbaar bent, val je op. En dat merk je! Als je niks merkt, is het belangrijk om te kijken waar dit aan ligt en om je strategie aan te passen. Maar wees wel een beetje geduldig! Je kunt ook niet verwachten dat je binnen één maand een volle praktijk hebt. Zie al je acties als zaadjes en let op de kleine signalen. En geloof erin dat er uiteindelijk iets uit gaat komen. Doe je marketing met liefde en wees consistent. Zie het als iets als je administratie (en als tanden poetsen). Je moet het doen, het hoort erbij. Maak het je eigen. Geen idee waar je moet beginnen? Of ben je eigenlijk bang om jezelf te laten zien (je bent gelukkig niet de enige!). Meld je dan aan voor de Zichtbaarheidsdag met de paarden. 

 

 

Heel veel succes met jouw marketing!

Liefs,

Ilaria

Ps. tips nodig voor het aantrekken van meer cliënten? Download de Bucketlist!