Ik wil je graag meenemen in een kennismakingsgesprek met een coach dat me behoorlijk aan het denken heeft gezet.

“Klopt het dat je tarief €127,50 voor een sessie is?” vroeg ik haar. Ik had het op haar website zien staan.

“Ja, klopt inderdaad.”

“Maar dat krijg je dus niet verkocht?” vroeg ik haar halverwege het gesprek.

“Nee, dat is dit jaar nog niet gelukt helaas.”

“Wat vind je eigenlijk van die prijs?” vroeg ik nog even verder.

“Tja… die prijs. Ik weet het niet. Ik sta er niet echt achter denk ik, maarja, je moet ook niet te laag gaan zitten werd me verteld tijdens mijn opleiding. Minimaal op €100 euro voor een sessie van 1,5 uur is me verteld dus dat heb ik gewoon aangehouden.”

Dat laatste, daar ben ik het natuurlijk mee eens. Je moet niet te laag gaan zitten. Maar wat ik belangrijk vind, is dat je een prijs past die bij JOU past. Een prijs die OP DIT MOMENT bij jou past. Niet dat je een prijs kiest omdat dat zo “hoort”, maar die je eigenlijk je strot niet uitkrijgt.

Ik wil graag twee situaties met je bespreken:

We beginnen met Coach A, de coach waar ik net over vertelde.
Ze vraagt €127,50 voor een sessie van 1,5 uur. 
Haar omzet in heel 2019: €335 euro (nee, ik vergeet geen nulletjes)

We hebben ook Coach B:
Ze vraagt €25 euro voor een sessie van 1,5 uur
Haar omzet de afgelopen 2 maanden: €1125

Wie wil je liever zijn? 

Nu kunnen we hier natuurlijk uren over praten en over discussiëren. Coach B moet namelijk behoorlijk hard werken voor haar geld. Ze heeft best veel sessies. Maar dit doet ze met liefde en plezier. Het is immers haar passie en daarom heeft ze haar praktijk opgericht! Coach B vroeg eerst €80 euro, maar dit resoneerde niet en ze verkocht het dus ook niet. Ze kreeg het “haar strot niet uit”. 

Toen ze in november begon met de community, besloten we haar aanbod te veranderen. Ze zou een pilot gaan starten: 3 wandelsessies voor kinderen met de pony’s x €25 euro per sessie. In totaal €75 euro voor een mini traject. Goede deal, toch? Ze kon de lat voor zichzelf lager leggen en verwachtte niet meer van zichzelf dat ze het hele leven van zo’n kind “zou fixen”, omdat ze immers maar liefst €80 euro vroeg voor die sessie. (I know, we fixen niks in coachsessies :)). Haar belemmerende overtuiging was stiekem toch “ben ik het wel waard?”. Maar die €25 euro, die was ze sowieso waard! Het resultaat? Ze stond er helemaal achter en het traject verkoopt zichzelf en moeiteloos. Ze hoeft het alleen te vertellen en doet er geen moeilijke marketing voor. Ze heeft het traject nu al aan 15 moeders verkocht voor hun kinderen. Ze is er super blij mee (en de kinderen zijn ook heel enthousiast). Coach B groeit en zit helemaal in de flow!

Coach A daarentegen, sprak ik dus aan de telefoon, heeft het hele jaar allerlei dingen aan marketing gedaan, maar kreeg steeds opmerkingen als “oh, gaan we wandelen tijdens het coachen? Ja, dat kan ik zelf ook wel.” Ze kreeg haar wandelcoachsessies niet verkocht, terwijl ze behoorlijk veel aan marketing deed: ze had een gratis weggever, had een paar honderd euro in advertenties gestoken, deed best veel aan social media, maar de cliënten bleven weg… Ze wilde graag coachen en mensen helpen, maar dat lukte niet want niemand betaalde ervoor. Ze belandde in een soort negatieve spiraal. Ze vertelde me aan de telefoon dat ze zat te twijfelen of ze weer in loondienst moest gaan. Dat snap ik ook wel.. de omzet werkt niet echt motiverend. 

Haar verhaal heeft me oprecht geraakt! 

Dit zijn trouwens twee echte coaches! Dit is niet verzonnen!

Ik zie dat de coaches en therapeuten waarmee ik werk zoveel doen omdat het “hoort”, en dat ze soms vergeten te voelen wat voor hen OP DIT MOMENT goed voelt. Ja – ik geloof dat je dingen moet doen om jezelf zichtbaar te maken (soms ook dingen waar je geen zin in hebt). Maar als je doet wat voor jou klopt en waar je helemaal achter staat, dan voel je dat en merk je dat. Dan gaat het stromen en voelt het soms alsof het “vanzelf gaat”, net zoals bij Coach B.

Hoe nu verder met Coach B? Ik verwacht dat ze vanzelf uit dit tarief gaat groeien. Ze groeit op deze manier aan haar naamsbekendheid en verdient geld. Ze doet waar ze blij van wordt! Uiteindelijk gaat ze tegen een probleem aanlopen: tijd. Dan geloof ik dat haar tarief als vanzelf omhoog zal gaan. Haar praktijk groeit met haar mee. 

Wat wil ik je meegeven met deze mail? VOEL bij jezelf: wat voelt goed? Wat kan ik verkopen? Waar kan ik helemaal achter staan? 

Als je twijfelt, bedenk dan – wat is echt een deal die ze gewoon niet kunnen weigeren, omdat het echt zo’n goede deal is? 

Daarnaast wil ik je meegeven: iemand anders kan wel een prachtige hoge prijs vragen en op zijn website hebben staan, waar je wellicht bijna jaloers op bent, maar je weet nooit wat zich op de achtergrond echt speelt. Misschien verdient diegene wel helemaal niet veel… Het gras lijkt altijd groener aan de overkant… De buitenkant lijkt soms veel rooskleuriger dan de achterkant, en dat kan je heel onzeker maken.

Ik geloof ook: je praktijk (en dus ook je prijs) groeit met jou mee!

Zeker als je zo gevoelig bent (en dat ben je, anders was je dit niet gaan doen), en niet zo zakelijk, dan mag het stapje voor stapje. 

Als je nu geen of weinig cliënten hebt, dan heb je wat mij betreft maar één doel: je eerste nieuwe cliënt binnen halen! Of diegene veel of weinig betaalt, dat maakt wat mij betreft niet uit, als je maar lekker aan de gang kunt met doen waar je goed in bent! 

Dit wilde ik nog even met je delen zo voor de feestdagen.

Mocht je je herkennen in dit verhaal, en behoefte hebben aan een spiegel en een liefdevolle schop onder je kont, dan wil je van harte uitnodigen om mee te doen met de Sparkling Business Community die weer start vanaf 1 februari. Investering in je praktijk voor 3 maanden? €147 euro excl. btw. Voor mij is dit zo’n deal die ik echt te gek vind :). Ik wil dit graag ook toegankelijk maken voor startende coaches en therapeuten. 

Ik wens je een jaar vol persoonlijk en zakelijke groei en heeeeele fijne feestdagen!

Ohja, als je iets met me wil delen over dit verhaal, laat het me dan vooral weten! Ik beloof dat ik je persoonlijk terugmail (kan wat langer duren met de feestdagen).

Wat ik ook nog graag wil zeggen (ja ja poe poe, als ik eenmaal aan het typen ben..): Dankjewel dat je me volgt! 😀