Home » Geen categorie » De gratis kinderpannenkoek

De gratis kinderpannenkoek

door | 10 mrt, 2023 | Geen categorie

Morgen gaan we naar het pannenkoekenhuis. Met ons zoontje Luca natuurlijk (9 maanden), en ook met Ella (het kindje van mijn schoonzusje, 13 maanden). Ella heeft een bon gekregen voor een gratis kinderpannenkoek gekregen bij haar tweede baby afzwemdiploma (ja ja, het is wat).

Niet echt interessant om te delen, tot ik besefte wat voor geniale marketingstunt het eigenlijk is!

Een gratis kinderpannenkoek. Wat zullen de kosten zijn? Een paar euro?

Vervolgens komen wij daar met 4 volwassenen en nog een extra baby eten en drinken. Wat zal de opbrengst zijn? Tussen de 15 en 20 euro per persoon voor een normale pannenkoek met drankje? Afhankelijk van hoe gek je het zelf wil maken zal het waarschijnlijk tussen de €60 en €160 euro zijn voor 4 personen en 2 baby’s. Laten we voor het gemak €80 euro aanhouden.

Je stopt een bon voor een gratis kinderpannenkoek bij een baby zwemdiploma, en er komt vervolgens €80 euro voor terug.

Stel, jij bent het pannenkoekenhuis, hoevaak zou je een gratis kinderpannenkoek willen weggeven? :). ……..

En als de pannenkoeken lekker zijn, zou ik zeker nog eens terug gaan. Het is ook een goede plek voor een kinderfeestje, zeker als het een fijne plek is en het personeel ook nog eens aardig is. In de zomer is het ook handig om er te gaan eten, want ze hebben ook andere dingen dan pannenkoeken en een goede speeltuin. Ze kijken je ook niet raar aan als je met een kinderwagen binnen komt, of als ze door het restaurant rennen, of eens flink huilen. Kortom: als het bevalt, is de kans groot dat je nog eens terug gaat.

Het mooie aan dit verhaal is dat het pannenkoekenhuis hier nu op dit moment niks voor hoeft te doen. Zij “lenen” het bereik van het zwembad en werken op deze manier samen.

Hier zit wat mij betreft ook een waardevolle les in voor jou. Ik denk dat ik hem niet eens hoef uit te leggen. Het daagt je uit om creatief te zijn!

Een ander subliem voorbeeld is van een frietzaak. Ze hangen eens in de zoveel tijd frietzakjes aan lantaarnpalen. Als je het frietzakje vindt, mag je hem verzilveren voor een gratis frietje. Hoe groot is de kans dat je er nog iets anders bij bestelt? En als de friet lekker is, hoe groot is de kans dan dat je er wellicht nog eens wat gaat halen?

Twee voorbeelden uit een totaal andere branche, maar ook voor jou als coach of therapeut kan dit goed werken.

Om over na te denken:
Wat is jouw “gratis pannenkoek”?

En hoe kun je die zo verspreiden, dat je het netwerk van een ander leent?

En ook een interessante vraag:
Stel dat het geen gratis pannenkoek was, maar een bon voor 50% korting op een kinderpannenkoek (een kinderpannenkoek kost €9 op de kaart). Zou je er dan ook naartoe gaan? Of zou je dan niet gaan?

Als Ella die bon niet had gekregen, waren we er waarschijnlijk niet naartoe gegaan morgen. We hadden er waarschijnlijk gewoon niet aan gedacht. Als er een kortingsbon in had gezeten, had het voor mij minder noodzakelijk gevoeld om erheen te gaan. Dan had ik die bon misschien bewaard voor een andere keer. Die bon had dan meer “leuk extra’tje” gevoeld, en niet persé als een goede reden om te gaan. Nu voelt het toch alsof Ella een soort cadeautje krijgt wat we gaan verzilveren.

De psychologie achter de keuzes die mensen maken is wat mij betreft mega interessant. Waarom werkt de ene actie wel, en de andere niet? Het ligt aan zoveel dingen. Het begint bij het bereiken van de juiste mensen, maar daarna kan je je potentiële cliënten alsnog op zoveel plekken kwijt raken in de klantreis. Dit kan behoorlijk puzzelen zijn in de praktijk!

Heel veel succes met het nadenken over je eigen “gratis pannenkoek” ;).

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin