Misschien herken je dat je wel al wat aan marketing doet, maar dat het voelt alsof je continu in dezelfde vijver aan het vissen bent…. Dat je de hele tijd de mensen bereikt die jou al kennen en die al bij je geweest zijn, of zelfs vrienden en familie (niet je potentiële cliënten).

Iedere ondernemer heeft altijd het vergroten van zijn bereik als uitdaging. Hoe groot of hoe klein je ook bent, dit is altijd weer opnieuw belangrijk. Vooral bij het opstarten kan dit lastig zijn. In deze mail een paar manieren over hoe je nieuwe mensen bereikt.

Ik denk dat trouwens dat een groter bereik geen doel opzich hoeft te zijn. Je kunt beter focussen op het krijgen van nieuwe cliënten. Het vergroten van je bereik is daar een middel voor.

Je kunt je bereik organisch laten groeien, bereik lenen of bereik kopen.

Online je bereik vergroten
Online je bereik vergroten is ergens eenvoudig, omdat je er niet letterlijk voor de straat op hoeft te gaan. Maar hoe doe je dat dan?

Organisch groeien kan door kwalitatieve goede content te maken. Doordat anderen het liken, delen of reageren bereikt het weer andere, nieuwe mensen.

Op social media zijn verschillende groepen waar je je berichten in kunt delen voor een groter bereik. Zo zijn er vaak lokale marktplaatsachtige groepen of groepen om je evenementen in te promoten. Er zijn ook groepen die echt specifiek bedoelt zijn voor je doelgroep (bijv HSP groepen of groepen over autisme). Vaak is het zo dat je er geen reclame in mag maken, dus moet je andere creatieve manieren bedenken om daar zichtbaar te zijn. Het is zeker de moeite om eens een groepen-onderzoekje te doen op Facebook! Om gewoon voor jezelf te bepalen in welke groepen je ideale cliënten zitten en welke lokale groepen je kunt gebruiken om je diensten te promoten.

Je kunt je bereik lenen, door online samen te werken met anderen. Iemand kan bijvoorbeeld een keer een post aan jou wijden of een nieuwsbrief over je schrijven en andersom. Zo kun je gebruik maken van elkaars netwerk.

Bereik kopen kan eenvoudig met advertenties op Instagram en Facebook. Dit is echt een vak apart, maar het werkt als een trein. Je kunt doelgroepen met verschillende interesses targeten en bovendien kun je bijvoorbeeld 10 km rondom je praktijk gebruiken als gebied. Dat betekent dat je sowieso de mensen rondom je praktijk bereikt met jouw advertentie!

Offline je bereik vergroten
Wees creatief maar bedenk vooral: waar komt mijn doelgroep? Flyers? Kan zeker bijdragen. Briefjes in de supermarkt? Waarom niet, als je er toch al langsloopt. Ik geloof echt dat zichtbaar worden een combinatie is van allerlei stapjes.

Werk jij met dieren? Dan denk ik zeker dat het nuttig kan zijn om op verschillende honden uitlaatplekken een flyer op te hangen bijvoorbeeld. Maar benader dan ook bijvoorbeeld asiels, dierenspeciaalzaken, hondenscholen zodat zij weten wat je doet.

Wat nog meer? Benader je netwerk en probeer in het netwerk van je netwerk te komen. Als jij je richt op kinderen met autisme, heeft je directe netwerk daar misschien niks aan, maar wellicht kent je zus iemand die een kind heeft met autisme. Of wellicht kent je tante iemand die werkt in speciaal onderwijs die regelmatig naar een zorgboerderij gaan. Ik noem maar iets… Daarom is het belangrijk dat je netwerk weet wat je doet. Vaak denk je wel dat ze dat weten, maar is dat niet zo. Hoe kun je daarvoor zorgen? Stuur ze een appje of een mailtje om ze op de hoogte te brengen.

Daarnaast zijn er offline ook veel kansen voor samenwerkingen. Wellicht kun je een gratis training geven over je therapievorm op die zorgboerderij. Of misschien kun je een keer een praatje houden na de yogales over wat je doet. Ik noem maar iets.

Probeer daarnaast je huidige cliënten te stimuleren om door te verwijzen! Ze willen het vaak best, maar soms vergeten ze het gewoon.

Nog iets dat super vanzelfsprekend is misschien, maar zet een bord in je tuin. Natuurlijk ook afhankelijk van waar je woont!

Daarnaast: praaaaaaat!! Praat over wat je doet. Vertel het mensen. Wees niet zo bescheiden. En hou zelf de regie. Durf mensen ook naar je praktijk te halen. Als iemand zegt “Wauw, wat leuk, kan ik ook wel gebruiken.” zeg dan “Leuk, zullen we een afspraak plannen voor een kennismaking?”.

Het kan soms best lang duren voordat er daadwerkelijk iets uitkomt (en soms komt er meteen iemand!), dus zie het hele zichtbaar worden als een strategie op de lange termijn. Ze komen in ieder geval niet vanzelf. Je zult er wel echt acties voor moeten uitzetten. Jouw praktijk mag gezien worden! Je hebt niet voor niks zoveel opleidingen gedaan en zoveel geleerd. Je wil en kan mensen helpen. Neem dan ook de acties voor zichtbaarheid. Mensen weten gewoon (nog) niet dat je bestaat.

Wees creatief en denk steeds aan nieuwe manieren. Een geniale actie die ik altijd onthouden heb. Er was een biologische frietzaak in het dorpje waar mijn vriend woonde. Zij hadden frietzakjes opgehangen in het dorp. Als je een frietzakje vond, mocht je een gratis frietje komen ophalen. Je begrijpt ook wel… je bestelt niet alleen dat ene frietje. En als het super lekkere friet is, kom je terug, toch ;)?

Hop hop hop. Geef jezelf een liefdevolle schop onder je kont en maak jezelf op een unieke manier zichtbaar en zorg dat je nieuwe mensen bereikt!

Heb je vragen of wil je iets met me delen? Laat het me dan weten.

Ik start binnenkort met een nieuwe training waarin ik je zelf leer hoe je kunt adverteren op Instagram en Facebook als coach of therapeut. Het is een live online training via Zoom met maximaal 6 mensen. Het zijn waarschijnlijk 6 bijeenkomsten waarin ik je stap voor stap meeneem. Ik check ieder zijn advertentie persoonlijk en geef feedback. Ik leer je de technische kant, maar help je ook met de strategie. Ik ben het nog verder aan het uitwerken. De investering is €500 euro excl. btw. Wil je op de hoogte blijven? Stuur me even een mailtje terug.

Hele fijne dag gewenst!