Home Ā» Marketing Ā» Het “er-komen-niet-genoeg-cliĆ«nten-gesprek”

Het “er-komen-niet-genoeg-cliĆ«nten-gesprek”

door | 10 apr, 2023 | Marketing, Mindset

Af en toe heb ik zoā€™n gesprek in mijn trajecten. Het ā€œer-komen-niet-genoeg-cliĆ«nten-gesprekā€.

Een gesprek dat ik liever niet heb, natuurlijk. Na een tijdje marketing doen, zonder dat er echt reactie komt ontstaat er namelijk ongeduld. En dat is natuurlijk logisch! Je steekt er tijd, energie en een grote dosis liefde in. Vaak ben je er ook nog eens niet goed in, en worden er gouden bergen beloofd. Als je dit en dit en dit doet, moet je makkelijk ā‚¬10.000 per maand kunnen verdienen, toch? Soms lijkt iedereen dat wel te roepen….

Niet genoeg cliĆ«nten dus. Daar is al meteen het eerste ding. Want wat betekent ā€œniet genoegā€ eigenlijk in deze context?

Meestal gaat het niet eens persƩ om aantallen, maar gaat het vooral om een gebrek aan flow. Het is een bepaald gevoel. Een soort zwaarte. De fun is eruit of gaat er langzaam uit. Herkenbaar? Het kost best wat van jezelf om er iets in te steken, maar er komt te weinig uit.

De vraag is dan: waar ligt het aan, en wat kan je eraan doen?

In de praktijk merk ik vaak dat het aan twee dingen ligt:

  1. Marketing.Ā Te weinig bereik. Er is altijd meer bereik nodig. Zeker als iemand net gestart is, en nog geen groot netwerk heeft of nog geen volgers op social media, is bereik een dingetje. Daar ligt het dus eigenlijk altijd aan.
  2. Jij zelf.Ā Er klopt iets niet in de onderstroom. Bij jou dus. Wat dit precies betekent, is heel lastig onder woorden te brengen. Soms klopt het aanbod toch niet helemaal. Soms is de timing niet goed. Soms staat je eigen energie er niet op. Soms is er nog een belemmerende overtuiging. Soms is het gewoon te druk, ben je te moe, of is er iets privĆ© wat aandacht vraagt waardoor je aandacht automatisch even niet op je bedrijf staat. Soms geloof je er zelf te weinig in. Soms staat er iets anders in de wegā€¦ Wat het ook is – er is iets, waardoor het nog niet stroomt.

Dat laatste vind ik reuze interessant. Tegelijk is het ook heel ongrijpbaar. Je hebt er bijna geen controle over. Er is vaak ook geen quick fix. Het antwoord zit vaak in jou, en om daar te komen is er stilte en eerlijkheid nodig naar jezelf. En dat kan soms best confronterend zijn.

Een aantal vragen die je jezelf kan stellen als je niet genoeg cliƫnten krijgt:

Op het gebied van marketing:
– Welke acties zou ik moeten doen, maar stel ik steeds uit?
– Wie heeftĀ het bereik dat ik graag zou willen hebben? En wat kan ik doen om dat bereik te “lenen”?
– Van welke marketingtools heb ik nog niet genoeg kennis, maar zou ik wel moeten inzetten?
– Waar laat ik nog iets liggen op het gebied van marketing?

Andere vragen:
– Welke bezwaren kunnen er zijn waardoor mensen dit niet kopen? En wat kan ik daarmee?
– Welke belemmerende overtuigingen heb ik nog op het verkopen van dit aanbod?
– Wat speelt er op dit moment in mijn persoonlijke situatie, waardoor het niet stroomt?
– Als ik echt eerlijk naar mezelf ben, dan heb ik niet genoeg cliĆ«nten voor deze dienst omdat …. [vul aan]

Als iets niet stroomt, dan is er eigenlijk altijd meer marketing nodig. Soms heb je ook letterlijk naar de inhoud van je dienst te kijken: is het wel aantrekkelijk? Klopt de prijs wel? Is het wel duidelijk op de pagina? Spreek je de juiste doelgroep aan etc.

Enā€¦ soms is meer marketing niet persĆ© het antwoord. Dan lijkt het gewoon niet de bedoeling. Dan is er iets anders nodig. Letterlijk een andere dienst, of deze dienst, maar op een ander moment.

Ik vind het oprecht soms super lastig om te bepalen waarom iets niet werkt. In het begin ben ik vaak wel kritisch en zie ik allemaal dingen die marketingtechnisch beter kunnen. Als dat dan allemaal aangepast is, en je een goedeĀ salespagina hebt, goede advertentieteksten, een goede social media strategie en nog wat andere acties en het lukt nog niet…. Dan vind ik dat ook moeilijk :).Ā Toch geloof ik altijd dat het precies loopt zoals de bedoeling is, maar onderzoek dan maar eens waarom ;).

Een voorbeeld uit de praktijk:
Een paardencoach wilde graag meer 1-op-1 trajecten. Ze kwam bij mij voor een advertentietraject. We besloten te starten met kennismakingsworkshops, een laagdrempelige manier om in contact te komen met mensen. We maakten een goede pagina, schreven mooie advertentieverhalen en ik stelde de advertentie voor haar in. Daarnaast gaf ze aandacht aan haar workshop op haar social media. Ik geloofde oprecht dat het als een trein zou gaan, maar de aanmeldingen bleven uit. Het voelde “stroef” Uiteindelijk gafĀ ze deĀ workshop aanĀ twee personen, en zij woonden allemaal ver weg, waardoor er geen trajecten uit kwamen. Ik snapte er oprecht niks van. Hoe kon dit? Wat hadden we gemist?

Wat bleek… Ze dacht er al een tijdje over om met haar paard te verhuizen naar een andere plek. Vrij snel daarna vond ze een geschikte plek. Een paar maanden later, toen haar paard helemaal thuis was op de nieuwe plek, lanceerde ze de workshop nog eens. Een andere naam, de teksten iets aangepast en de advertentie opnieuw aan. En…. Toen liep het wel en vulde ze 3 groepjes.

Als je terug kijkt is de reden vaak logisch, maar als je er midden in zit is het vaak lastig. Ik heb nog een aantal van dit soort voorbeelden.

Het omgekeerde zie ik ook regelmatig gebeuren: iemand lijkt er echt klaar voor te zijn, meldt zich bij mij, we zetten een goede advertentiecampagne op en…. opeens stromen de nieuwe mensen binnen en zit iemand binnen een paar weken vol, terwijl ze eerder maar een paar afspraken per week had.

LaatstĀ nog: ze was al lange tijd zoekende naar wat ze wilde. Uiteindelijk wilde ze zich focussen op haar trajecten waarin ze cupping toe past bij nek, rug en schouderklachten. We hebben een mooie strategie uitgedacht, een goede pagina geschreven en een advertentie opgezet. Er ging ā‚¬158 euro aan advertentiebudget in en er kwamen 19 nieuwe cliĆ«nten uit (omzet: ā‚¬1425), waarvan de meeste nog een vervolgafspraak of een traject zullen boeken. Het mooie daaraan is dat het bijna moeiteloos ging.

Tijd voor een eerlijk gesprek met jezelf, als je dus herkent dat de cliƫnten maar niet komen! Het ondernemerschap is een persoonlijke reis. Mijn ervaring is dat altijd al jouw persoonlijke stukken zichtbaar worden, of je het nou wil of niet.

Heb je het idee dat er iets in de onderstroom is waar je naar mag kijken? Dan past het marketingprogramma met de paarden wellicht bij jou.Ā Meer daarover lees je hier.

Ps. Het marketingprogramma vindt plaats in Lille, bij SoulHorses. Ondertussen heb ik ook een locatie gevonden in de buurt van Harderwijk waar ik over een tijdje graag met een groep wil starten. Heb je interesse in het programma maar niet in Belgiƫ, laat het me weten, dan hou ik je op de hoogte.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin