Home » Mindset » Wat doe je als je geen reactie krijgt op een actie en niemand iets koopt?

Wat doe je als je geen reactie krijgt op een actie en niemand iets koopt?

door | 16 dec, 2019 | Mindset

Ik denk dat dit een belangrijk iets is wat we allemaal herkennen – we zetten iets de wereld in, en dan… 0 reactie! Of in ieder geval – 0 verkopen. Ik heb het uiteraard zelf ook gehad .
 
Dingen die ik dan doe:
  1. Herhalen, herhalen, herhalen.
    Een marketingcampagne bestaat nooit uit één losse flodderpost. Als ik dit zo typ bestaat het eigenlijk altijd minimaal uit een stuk of 10 posts en nog allerlei andere acties (mailtjes, delen, netwerk benaderen, adverteren etc).

     

    Kortom: verleg je lat nu alvast. één post gaat niet zorgen voor een volle business! Dus dan weet je dat alvast.

  2. Wat als je echt veel gedaan hebt, maar het werkt niet?
    Dan check ik altijd eerst bij mezelf: Hoe sta ik er zelf in? Hoe voelt dit product of deze dienst voor mij? Sta ik er wel achter? Voel ik angsten? Wat vind ik zelf van het aanbod? Klopt de prijs wel? Kortom: wat zit er zelf nog in de weg.
  3. Als ik er helemaal achter sta, en ook echt alle acties heb genomen die ik dacht dat nodig waren, ga ik kijken naar mijn dienst zelf:
    is het wel aantrekkelijk genoeg? Snappen mensen wel wat het is? Is het wel aantrekkelijk voor mijn doelgroep geschreven? Is het te duur? Zijn er nog andere bezwaren?

    Kortom: wat maakt dat mijn doelgroep het niet koopt?

  4. Als alles nog steeds klopt voor mijn gevoel, zou ik zelf nog een keer echt mijn bereik vergroten. Weer posten, op een andere manier mijn berichten schrijven, adverteren etc. Zodat ik het gevoel heb dat ik er alles aan gedaan heb.
  5. Als het dan nog niet werkt…. Dan blaas ik de actie meestal af. Beetje afhankelijk van mijn gevoel en van alle factoren samen. Vaak zit er iets in mij waardoor het niet klopt. Als ik echt veel aan marketing gedaan heb en het kost me teveel moeite, dan moet het blijkbaar niet zo zijn. Ik laat het dan voor wat het is en focus in ieder geval op het nieuwe bereik dat het wél heeft opgeleverd. Daarna gewoon weer focus op iets nieuws dan maar .
 
Dit soort dingen blijven altijd lastig! Zo heb ik een klant waar we grote advertentiebudgetten voor inzetten. Er draait nu een nieuwe actie, en er komt niet uit wat ze verwacht hadden, terwijl er een andere actie loopt die echt veel beter loopt dan verwacht. Zij hebben een groot netwerk, veel budget, een grote mailinglijst, maken goede landingspagina’s etc. Over alles is nagedacht. Toch werkt deze actie niet zo goed. Shit happens! Dat is nou eenmaal hoe het werkt denk ik. Er is wel zodanig over nagedacht, dat het sowieso zaadjes zijn voor toekomstige acties. Kortom: deze actie gaat sowieso nog veel meer opleveren. Maar op de korte termijn levert het minder op dan gedacht.
 
Ik heb zelf vorig jaar het Sparkling Business Programma gelanceerd (maar ik was eigenlijk te bang, zou ik het wel waar kunnen maken?). Een groepsprogramma met 1-op-1 coaching, groepsdagen en paardencoaching. Het kostte rond de €1200. Ik verkocht het één keer (en wilde toen hard wegrennen). Ik heb uiteindelijk het hele programma afgeblazen. Ik was er zelf niet klaar voor en deed er alles aan om de marketing maar niet te hoeven doen. Ik deed dus ook niet veel aan de marketing, maar was wel gefrustreerd dat ik niks verkocht. Maar uiteindelijk kan ik wel zien dat de energie gewoon niet klopte… Misschien was het ook een te grote stap voor de mensen toen? Dat weet ik niet. Het was waarschijnlijk een combinatie van van alles.
 
De Sparkling Business Community verkocht moeiteloos. Daar moest ik ook wel over een drempeltje heen hoor trouwens! Ik vind het nog steeds spannend ook om weer een nieuwe groep te starten. Zou het me nu weer lukken? Of heeft nu niemand meer behoefte aan dit concept. Kortom: de stemmetjes blijven. Uiteraard was het een hele andere prijs ook per persoon, maar de energie om het te verkopen was ook anders.
 
Mijn ervaring is wel dat het vanuit een bepaald gemak mag gaan. Niet dat je niks hoeft te doen aan de marketing (dat is echt niet zo!), maar wel dat het dan ook stroomt. Ik vind dit super interessant en ben dagelijks bezig met “waarom lukt het de een wel, de ander niet?” en “waarom is het bij de ene dienst zo makkelijk, en bij de andere niet.”
 
Als iets dus niet lukt, is het gewoon een kwestie van verder zoeken: wat werkt dan wel? Wat voelt wel helemaal goed? Soms een frustrerend proces maar ook heel leerzaam.
 
Dit wilde ik even met jullie delen zelf nog tips / bevindingen / gedachtes / ervaringen hierover?

 

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin