Haar omzetten waren als volgt:
2024 – €27910
2023 – €22080
2022 – €14460
Mag er meer bij – Ja, zeker. Daar zijn we langzaam aan aan het bouwen. Zijn er nog kosten? Ja, ook natuurlijk. Genoeg nog om aan te werken, maar kunnen we ook even stil staan bij de successen? Ik ben trots! 😀
Het is niet moeilijk om één keer een goede maand te hebben, maar wel om iedere maand steady te draaien.
Wellicht ben je pas net gestart en lijkt die €27000 nog heeeel ver weg. Of misschien ben je al veel langer bezig, en vind je dat die €27000 juist weinig is. Waar je ook staat, ik zal je meer vertellen over de strategie die we hebben ingezet om dit te bereiken, zodat je kan kijken of er iets bruikbaars voor jezelf bij zit.
Belangrijk om nog te weten is dat ze behandelingen verkoopt á €90 per behandeling. Dat is stap voor stap zo opgebouwd. Dit jaar gaat ze omhoog met haar prijs.
De omzet die ze behaald heeft, bestaat 90% uit omzet vanuit behandelingen fysiek en 1-op-1 bij haar in de praktijk. Ik werk al sinds 2022 met haar samen en ze besteed het grootste gedeelte van haar marketing aan mij uit.
Hieronder neem ik je mee in de strategie.
WEBSITE ALS BASIS
- Haar website is een belangrijke basis. Die pagina voor haar behandelingen, is zo opgebouwd dat hij vertrouwen geeft, maar ook alle belangrijke info biedt over wat je kan verwachten als je start met een traject bij haar. Alle marketingacties verwijzen door naar diezelfde pagina.
TIJD BESPAREN DOOR TE AUTOMATISEREN
- Mensen kunnen zelf inplannen via haar agenda, en rekenen ook meteen af. Dat zit zo ingesteld in haar website (gebouwd in Bloom) en loopt geautomatiseerd. Dat is dus ook het doel: dat mensen een eerste behandeling inplannen in de agenda, of alsnog contact opnemen via het contactformulier zodat ze ze bijvoorbeeld even kan bellen.
ADVERTENTIE OP EEN DIRECTE BEHANDELING
- We zijn jaren geleden gestart met een directe Facebookadvertentie op haar behandelingen. Toen werkten we met een kennismakingsbehandeling tegen een lager tarief.
- Toen dat goed liep, zijn we daarvan af gestapt en zijn we gaan kijken of het nog steeds werkte met de prijs van €90 voor alle sessies (ik denk dat we ook nog wat stapjes eronder hebben gehad, bijv €70 en €80, maar ik herinner me dit niet meer precies).
IMMUUNSYSTEEMCHECK
- De behandelingen liepen wel, maar op een gegeven moment had ik het idee dat we op een soort van plafond zaten. Er mochten wel sneller nieuwe mensen binnen komen. We besloten een “immuunsysteemcheck” te ontwikkelen, een gratis check van 20 á 30 minuten bij haar in de praktijk waarbij ze vitamines en mineralen kon uitmeten (en het gebrek daarvan) en nog wat andere dingen. Dit plaatsen we op haar persoonlijke Facebookpagina, in een paar lokale marketplace groepen bij haar in de buurt, en in een telegramgroep waar ze in zat (ook een soort lokale groep). Ook hebben we het op Nextdoor gezet. De eerste ronde waren er rond de 19 aanmeldingen voor een gratis check. Harstikke veel! Een aantal haakten af (dat heb je bij gratis dingen…) maar de meesten kwamen, en een aantal kwamen daarna weer voor een vervolgafspraak.
- Dit hebben we een paar keer herhaald, en toen wilde ze graag testen met een betaalde immuunsysteemcheck. Er kwamen uiteraard minder mensen, maar de mensen die kwamen waren ook meer betrokken en serieus. We zijn begonnen met €25, toen €35 en nu €45 voor de check. We zetten hem nu nog steeds soms als laagdrempelige strategie in en het werkt nog steeds, maar er komen nu natuurlijk wel veel minder aanmeldingen dan voor de gratis check. Als je echt meer bereik nodig hebt, is zo’n gratis check wat mij betreft een aanrader. Hierbij maak je altijd de afweging: wat is beter – meer mensen, gratis, of minder mensen, betaald. Voor alles valt iets te zeggen.
LAAGDREMPELIGE WORKSHOP
- we besloten ook te onderzoeken wat een laagdrempelige workshop kon brengen. Deze gaat over stress & je belemmerende patronen. Het doel was om mensen een stuk theorie te geven, daarnaast een persoonlijke check te doen op waar ze tekorten hebben. Als ze vervolgens verder willen doorpakken, kunnen ze een behandeling boeken. De workshops vullen zich vanuit de advertenties, de groepen en de mailinglijst. Af en toe krijgt ze ook iemand via via of vanuit haar huidige cliëntenbestand.
WELKE KANALEN ZETTEN WE IN / WELKE ACTIES DOEN WE
- We richten ons qua social media vooral op Facebook en op Instagram. Haar eigen privé pagina zetten we in, en ook haar zakelijke pagina, maar op dit moment heeft ze eigenlijk vrij weinig volgers, waardoor de organische content niet de hoofdfocus heeft. Dit ook omdat ze zelf niet graag met de marketing bezig is.
- Om haar bereik te vergroten, zetten we betaalde advertenties in, gebruiken we lokale facebookgroepen en delen we dingen op Nextdoor en in een telegram groep.
- Haar cliënten krijgen maandelijks een nieuwsbrief die verstuurd wordt vanuit MailBlue. Ook communiceren we nieuwtjes (nieuwe workshopdatum) of belangrijke andere dingen (bijv. over de zorgverzekering). Er staan weinig “vreemde” mensen op deze lijst en op dit moment doen we er ook nog niks speciaals aan om deze lijst te laten groeien. Het voordeel is dat het een kleine groep vol warme contacten is (=cliënten). Het nadeel is dat het haar bestaande vijver al is.
- Verder heeft ze goed contact met een andere behandelaar die regelmatig naar haar doorverwijst. Heel fijn!
- Regelmatig krijgt ze nieuwe cliënten via mond-tot-mond reclame. Iemand stuurt bijv. zijn partner, kind of buurvrouw door. Ook fijn en meteen een compliment voor haar werk.
CONSEQUENT & AL JAREN BEZIG
- Ik denk dat deze strategie vrij simpel is… Het kost ook niet veel tijd. We zijn er ongeveer maandelijks 4 – 6 uur mee bezig, en zij zelf schrijft een opzet voor de nieuwsbrief. Maar… onze marketing doen we ondertussen wel al meer dan 3 jaar iedere maand consequent. Wat mij betreft een belangrijk detail. Op die manier bouwen we dus iedere week en iedere maand aan de zichtbaarheid van haar praktijk.
GOED VERKOPEN
- belangrijk is om mensen “binnen te houden” als ze eenmaal bij jou zijn geweest. Niet omdat je opdringerig bent en alleen aan geld denkt (=de allergie van echt iedereen die ik spreek en de reden waarom bijna alle coaches en therapeuten zo bescheiden zijn), maar omdat je ze echt goed kan helpen.
- Dus…. Moet je actief vragen of ze nog een vervolgafspraak willen boeken (het liefst nog voordat ze de deur uit zijn) & moet je van te voren goed aan verwachtingsmanagement doen. In één sessie kun je wel verbetering zien, maar je hebt meer sessies nodig voor langdurige verlichting van klachten. Dat soort zinnetjes kun je ook al op je website vermelden, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn.
- als je geen actieve opvolging doet, en mensen komen niet vaker terug, dan ben je dus continu marketing aan het doen om nieuwe mensen te werven. Heel vermoeiend!
Als je tot hier hebt gelezen, dan hoop ik dat je er iets van inspiratie uit hebt gehaald voor je eigen praktijk.
0 Reacties