Home » Marketing » Hoe bespaar je tijd met je marketing?

Hoe bespaar je tijd met je marketing?

door | 22 feb, 2022 | Marketing

De meeste coaches en therapeuten vinden marketing een gedoe en het kost ze veel energie. Dat is opzicht ook niet zo gek, want het is een hele wereld en vak apart! Je krijgt dat er als het ware “cadeau” bij als je start met ondernemen en je zult er wat mee moeten. Tegelijk is het ook waardevol om te leren. Marketing is immers overal en je kunt er zoveel mee!

Er zijn best wat dingen die ik zelf inzet om tijd te besparen met de marketing:

Herhalen van social media content

Je denkt misschien dat dat niet kan, maar social media is en blijft vluchtig. Bouw een content bibliotheek waar je al je posts opslaat, zodat je die een keer in de zoveel maanden kunt hergebruiken als je wil. Bijvoorbeeld als je een keer wat minder tijd hebt, of je wil focussen op een ander project. Ik lees berichten vaak terug en dan denk ik “oh, dat is best goed geschreven eigenlijk!”. Ik herinner me dan zelf niet dat ik het geschreven heb. Als ik het me al niet herinner….. Dan herinneren je volgers het vast ook niet. En anders is het ook niet erg ;).

Voorbeeld in de praktijk

In de praktijk ga ik dit inzetten als ik met zwangerschapsverlof ga. Ik ben er dan een aantal maanden uit. Er zijn nog enkele coaches en therapeuten waar ik de hele marketing zelf voor doe. Zij hebben het volledig uitbesteed, omdat ze het niet leuk vinden of omdat ze het te druk hebben. Dus… hoe ga ik die periode dan voor hen overbruggen? Door dus o.a. content te herhalen. Ik heb bij een aantal coaches en therapeuten voor meer dan een jaar aan content geschreven voor op social media, en vanuit daar gaan we nu een paar maanden vooruit plannen. Betekent dat dan dat er niks meer gedaan moet worden? Nee, natuurlijk niet. Er zijn altijd marketingacties die je ad hoc moet doen, maar door te plannen, vooruit te denken en te herhalen kun je dan dus veel tijd besparen.

Herhalen van je diensten

Hetzelfde geldt ook voor herhaling van bijvoorbeeld workshops of je aanbod: als je letterlijk dezelfde workshops herhaalt in een jaar, dan kun je die salespagina’s en je social media berichten en advertentieteksten ook weer hergebruiken. Als je steeds iets nieuws verzint, moet je ook steeds weer opnieuw beginnen met het maken van content.

Voorbeeld in de praktijk

Samen met Katja organiseer ik een aantal keer per jaar retraites voor ondernemers, ouders & kinderen en voor particulieren. Het volkrijgen van die retraites is best een hele organisatie. We geven deze retraites al meer dan 2 jaar en herhalen die steeds. De inhoud is uiteraard steeds afhankelijk van de groep die we mogen ontvangen. Het schrijven van de salespagina heeft me een paar uur gekost, en ook het maken van het marketing materiaal heeft me best wat tijd gekost. Het fijne is dus dat alles in de basis nu staat en dat we kunnen herhalen. Als we weer een nieuwe datum hebben geprikt, checken we de pagina nog een keer, voegen we nieuwe foto’s en referenties toe en plannen we vervolgens als eerste de berichten in die we al eerder gemaakt hebben. Ook de advertentie kan in een paar klikken weer aan, en we hebben zelfs een aantal basis stories die we eens in de paar maanden herhalen. Dat geeft super veel rust en zorgt ervoor dat je meer bereikt in minder tijd!

Plan van te voren in

Het inplannen van bijvoorbeeld social media berichten zorgt dat je er niet de hele tijd mee bezig hoeft te zijn in je hoofd. Je kunt er ook voor kiezen om een deel te plannen en een deel van de tijd gewoon zelf je berichten te maken in het moment en te uploaden. De persoonlijke berichten werken vaak het beste! Toch merk ik in de praktijk dat een deel inplannen echt veel rust geeft en ook zorgt voor consistentie. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om er een vaste ochtend aan te werken, en is het dus ook niet erg als je er de rest van de maand even niet aan toe komt. Inplannen kan via de Creator Studio van Facebook zelf (of eventueel via een externe tool).

Geef jezelf een tijdslimiet

Het hoeft niet perfect! Echt niet :). Dus zorg dat je geen ureeeen op één post schrijft want dat is zonde van je tijd. In die tijd had je ook een cliënt kunnen helpen, of op de bank kunnen hangen, of iets met je kinderen kunnen doen. Vaak als starters teveel tijd hebben, zijn ze teveel tijd bezig met het schrijven van berichten of andere teksten.

En…. hoe duur zou die ene post zijn, als je daar gewoon je uurtarief voor had geschreven? Dat vind ik altijd een fijne als reminder :).

Hergebruik content voor andere doeleinden

Een social media post, kan je eenvoudig uitwerken tot een uitgebreid artikel. Andersom kun je een blog, ook weer opdelen en op social media verwerken. Zo’n blog kun je ook weer verwerken tot een korte video of een story. Ik ben zelf ook fan van een funnel in je e-mailmarketingsysteem waar al je blogs nog eens in staat en dus bijvoorbeeld een keer per week automatisch verstuurd worden.

Soms merk ik ook dat coaches en therapeuten te moeilijk denken. Misschien vraag je je af waar je het NU toch weer over moet hebben. Een post kan dan ook een stukje tekst van de website zijn aangevuld met wat extra informatie. Over die tekst heb je immers al nagedacht, anders stond hij niet op je website :). Een referentie online zetten als post is ook waardevol (en kost relatief weinig tijd).

Als je het drukker gaat krijgen in de praktijk, heb je letterlijk niet meer zoveel tijd om aan de slag te gaan met content schrijven en marketing. Probeer jezelf dus aan te wennen om te herhalen en dingen opnieuw te gebruiken.

Hopelijk helpt dit je om je marketing makkelijker te maken! 🙂

Kun je wel wat hulp gebruiken met de basis van je praktijk? Dan past het Sparkling Business Traject wellicht bij jou, een combinatie van diverse video’s én een 1-op-1 Powersessie.

Staat je basis al en heb je soms het idee dat je vijver leeg is en dat je meer bereik nodig hebt? Dan is een volgende stap wellicht om te gaan adverteren. Lees daar hier meer over.

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin