“Mensen moeten zelf maar actie ondernemen”

Als ik met de coaches en therapeuten spreek waarmee ik werk, hoor ik in het begin vaak dingen als: “Mensen moeten zelf maar naar me toekomen als ze graag willen” “Mensen zeggen dat ze er nog even over nadenken, maar vervolgens hoor ik nooit meer iets van ze” “Ik geef ze mijn visitekaartje maar ze bellen niet” “Ze zei dat ze naar mijn workshop zou komen maar ik kan haar niet bellen want ik heb haar gegevens niet”. Als therapeut of coach ben je niet opgeleid om mensen over de streep te trekken…. toch? Je werk is spiritueel en mensen moeten zelf maar komen. Graag of niet…. Als dat is wat je denkt, gaat het je klanten kosten. Niet bewust, maar onbewust. Er zijn een aantal kleine simpele dingen die je kunt doen die ervoor zorgen dat mensen wél echt cliënt bij je worden, zonder dat je mensen daar heel erg voor hoeft te overtuigen of onaardige “sales”-achtige dingen voor hoeft te doen. In deze blog leg ik het je uit.   Geef nooit je eigen visitekaartje weg of stuur mensen nooit naar je website Als iemand geïnteresseerd is in wat je doet en vraagt om je visitekaartje, zeg dan dat je die niet hebt, ook al heb je een hele stapel in je tas. Als jij namelijk jouw visitekaartje geeft, is de kans groot dat die ergens in de diepe tas beland. Of ergens in de auto blijft liggen. Of per ongeluk wordt weggegooid. Kortom: je visitekaartje vinden ze nooit meer terug. Je geeft niet alleen je visitekaartje, maar daarbij geef je de volledige controle weg. Hetzelfde geldt als je mensen naar je website stuurt. Je kunt diegene namelijk nooit zelf bereiken en dat is echt een gemiste kans. Wat doe je dan wel? Als iemand oprecht geïnteresseerd is, dan vraag je zelf om gegevens. Waarom? Omdat je dan zelf contact kunt opnemen met diegene. Vraag bijvoorbeeld om het telefoonnummer zodat je ze nog even kunt bellen om het erover te hebben of vraag om het e-mailadres zodat je alle informatie nog even door kunt sturen. Hou zelf de touwtjes in handen.

Kom achter de noodzaak van de cliënt

Op het moment dat je de gegevens van iemand hebt, kun je achterhalen of iemand echt geïnteresseerd is. Hoe weet je dat iemand geïnteresseerd is? Dit kun je achterhalen in een gesprek met diegene. Dat is in ieder geval de makkelijkste manier. Let heel erg op de signalen als je met diegene spreekt. Hoe praat diegene? Welke woorden worden gebruikt? Hoe groot is het probleem? Praat diegene al over geld? Worden er koopsignalen gegeven? Zo ja, wat zijn de signalen dan? In een gesprek is het belangrijk om vooral veel vragen te stellen en weinig te praten. Ook als het ongemakkelijk is, is het goed om stiltes in te zetten in de gesprekken. Hiermee laat je je potentiële cliënt nadenken en inzichten krijgen. Aan het einde van dit gesprek kun je als het goed is een inschatting maken van het volgende: – In hoeverre is iemand echt opzoek naar hulp – In hoeverre kun jij diegene helpen – In hoeverre is diegene bereid en kan diegene investeren in zichzelf (en dus in jou) – Hoe groot is de noodzaak om nu actie te ondernemen? Als je daar informatie over hebt en alles wijst erop dat diegene cliënt wil worden bij jou, dan is het tijd om door te pakken.

Pak door

Wat betekent dat dan, doorpakken? Dat je meteen concrete actie onderneemt. Zo kun je bijvoorbeeld dingen zeggen als “Heb je je agenda toevallig bij de hand? Dan kunnen we meteen een afspraak maken?” of “Wil je een traject bij me starten?” of “zal ik je wat data voor een afspraak via de mail sturen?”. Zorg dat je aan het einde van het gesprek precies weet waar je aan toe bent, zowel voor jezelf als voor je cliënt. Je denkt misschien dat je stalkerig bent, maar als mensen echt behoefte hebben aan jouw dienst, dan is het juist heel fijn en heel duidelijk. Stel dat je al een week last hebt van ernstige migraine…. Dan wil je daar zo snel mogelijk vanaf toch? Dan is het toch fijn als de therapeut tegen jou zegt? “Jeetje wat heftig zeg, ik kan je helpen. Ik heb nog een gaatje morgen, ik snap natuurlijk dat het van belang is om je zo snel mogelijk te helpen. Komt morgen uit?”. Mensen kunnen altijd nee zeggen als ze het niet willen. Als je gaat doorpakken in gesprekken, zul je zien dat dit je ontzettend veel tijd en moeite gaat schelen.

Take action on your dreams!

Neem actie. Voor jezelf, maar ook voor je cliënt. Het is liefdevol om aan te geven dat je diegene kunt helpen en dat je graag een afspraak wil inplannen hiervoor. Hou zelf de controle. Als je duidelijk bent, gaat luisteren naar je potentiële cliënt en door gaat pakken, gaat dit je veel nieuwe cliënten opleveren.

Liefs,

Ilaria