Home » Marketing » 4 belangrijke tips om zichtbaarder te worden met je praktijk

4 belangrijke tips om zichtbaarder te worden met je praktijk

door | 22 feb, 2018 | Marketing

“Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.. Iets dat hier in Nederland erg leeft, ook als je je eigen praktijk gestart hebt. Zichtbaar worden met je onderneming is een heel persoonlijk proces. Je moet namelijk jezelf laten zien. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Hieronder deel ik 4 tips om zichtbaarder te worden met je praktijk.

Wat gebeurt er als je niet zichtbaar bent?

Voordat iemand cliënt bij je wordt, doorlopen ze eigenlijk ALTIJD 3 stappen:

  1. Kennen; als ze je niet kennen, kunnen ze ook geen cliënt bij je worden
  2. Leuk vinden; als je geen klik voelt met mensen, is de kans groot dat je geen cliënt wordt bij diegene
  3. Vertrouwen; je moet erop vertrouwen dat diegene je echt kan helpen met je probleem

Als je niet zichtbaar bent doorlopen ze dus geen van die stappen. Dat is iets om echt even bij stil te staan! Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die jouw hulp hard nodig hebben en goed kunnen gebruiken, maar die gewoon simpelweg niet weten dat je bestaat. Daarom moet je zichtbaar worden.

Tip 1: Vertel wat vaker over wie je bent

Zorg ervoor dat je familie en je vrienden weten wat je precies doet. Zij zijn je grootste ambassadeurs. Ik heb ooit van iemand gehoord dat je gemiddeld allemaal 300 mensen om je heen hebt. Maar ieder persoon in jouw netwerk, heeft ook weer 300 mensen in zijn of haar netwerk. En die ook weer. Kortom: je moet het niet hebben van je eigen netwerk (ook natuurlijk, in het begin), maar vooral van het netwerk dat net daarbuiten zit. Diegene in jouw netwerk moeten daarom goed weten wat je doet. Vertel het ze dus vaker en zorg dat ze het ook echt snappen. Je kunt hiervoor je elevator pitch gebruiken. Een elevator pitch is eigenlijk bedoeld als boodschap voor in de lift. Je stapt altijd met vreemde mensen in de lift, en het is de bedoeling dat je dan heel kort kunt vertellen wie je bent, voordat de lift bij de verdieping is waar de ander eruit moet. Ik noem het ook wel je 10-secondenboodschap. Er zijn veel verschillende varianten, maar ik hou altijd zelf dit format aan:

Ik help …….. (doelgroep) met / om  …………… (probleem dat je oplost), zodat ze …….. (resultaat)

Bijvoorbeeld:

Ik help kinderen met faalangst om meer zelfvertrouwen te krijgen

Ik help tieners met depressieve klachten om te vinden waar hun passie ligt

Ik help vrouwen met vermoeidheidsklachten om weer uitgerust wakker te worden

Ik help mensen met darmklachten om zich weer fit te voelen

Etc.

Tip 2: post regelmatig wat op social media

Dit lijkt misschien een open deur. Maar neem je de acties wel echt? Vaak hoor ik van de therapeuten en coaches waarmee ik werk dat ze social media “lastig” vinden. Dat ze niet weten wat ze moeten posten, dat het ze veel tijd kost etc. Alles wat je aandacht geeft groeit. Social media is een goed medium om zichtbaar te zijn en om je doelgroep te vinden. Als je weet wie je doelgroep is, weet je ook waar ze zich bevinden. Zoek je doelgroep dus op social media. Ze zitten o.a. in groepen. Maar je kunt ook je bereik vergroten als anderen jouw bericht liken, reageren of delen. Dan kom je weer in het netwerk van je netwerk terecht. Vraag jezelf dus af: waar zit mijn doelgroep op te wachten? En geef echt waardevolle content waar ze iets aan hebben. Dan ben je namelijk ook de moeite waard om te gaan volgen.

Tip 3: leer nieuwe mensen kennen

Je kiest niet voor niks je doelgroep. Grote kans dat je dit de leukste mensen vind om mee om te gaan of dat ze heel erg op je lijken. En zij kennen ongetwijfeld ook weer nieuwe mensen die op zichzelf lijken (en dus jouw doelgroep zijn). Zorg dus dat je regelmatig in contact komt met nieuwe mensen uit je doelgroep. Hoe dan?

Door een mini marktonderzoekje te doen bijvoorbeeld. Vraag eens of er wat mensen zijn die het leuk vinden om even met je te bellen om te vertellen over hun situatie. Of geef ze desnoods een gratis mini sessie weg. Zo leer jij je doelgroep beter kennen en blijf je ook doen wat je het liefste wil, namelijk mensen helpen.

Een ander initiatief dat ik zag is de 100-kopjes-koffie challenge. Deze ondernemer gaf aan dat ze super geïnspireerd werd van goede gesprekken, en dat ze daarom gedurende het hele jaar graag 100 kopjes thee / koffie wilde drinken met inspirerende mensen. Leuk en ook super waardevol want van iedereen kan je wel weer wat leren.

Hoe je het doet, is niet belangrijk. Maar besef je weer – hoe meer mensen je kent…. hoe groter de kans dat er mensen bijzitten die cliënt bij je willen worden offffff dat zij mensen kennen die tot jouw doelgroep behoren. Is het dan de bedoeling om altijd “verkoperig” te zijn? Nee, helemaal niet. Maar de kans is groot dat als ze al die stappen doorlopen hebben, en ze echt hulp willen bij hun probleem, ze vanzelf aan je vragen hoe je ze kunt helpen. Doe het omdat je het leuk vindt en laat je verrassen over de uitkomst.

Tip 4: zoek je doelgroep en zorg dat je daar bent

Waar je doelgroep bent…. daar moet jij zijn! Of je daar nou fysiek bent, of dat daar flyers van je liggen, dat er over je vertelt wordt etc. Laatst zei iemand waarmee ik werk “Ilaria, ik heb zo’n gruwelijke hekel aan netwerken, moet ik nou naar zo’n netwerkevent?”. Nee. Dan zou ik dat niet aanraden, nee. Je bent toch therapeut geworden omdat het leuk is? Niet omdat je alleen dingen moet doen waar je een hekel aan hebt… Juist ja. Maar wellicht vind je het wel super leuk om een praatje te houden op de school van je zoon- of dochter, of wil je eens samen iets doen met de yogaschool bij jou om de hoek, of hang je je flyers op in de bibliotheek (of flyers nog werken, is weer een andere blog)… Of misschien doe jij massage en werk je samen met een voedingscoach, en houden jullie samen een live video… de mogelijkheden zijn eindeloos.

Wat ik je duidelijk wil maken is dat je je bewust moet worden van waar je al zichtbaar bent, en van waar je nog zichtbaar kunt worden. Wellicht denk je “ik heb al veel geprobeerd”. Dat geloof ik meteen, maar denk eens buiten de kaders. Wat kun je nog doen om zichtbaarder te worden?

Hou dus een brainstorm met jezelf over waar je doelgroep zich bevindt en neem kleine stappen om op nieuwe plekken zichtbaar te worden. Wie niet waagt, wie niet wint.

Laat jezelf zien! Je bent het waard en de wereld zit echt op je te wachten!

Zie je door de bomen het bos niet meer? Boek dan een Powersessie. 

Tips ontvangen over hoe je op een liefdevolle manier de cliënten kunt vinden die bij je passen?

[activecampaign form=7]

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin