Twee weken geleden mocht ik een individuele doelgroepsessie geven met bij de paarden en daar wil ik je graag over vertellen. 

Paard Milo hadden we ingezet als haar ideale cliënt. Alles is immers energie. Mijn klant, een hele lieve en sterke vrouw, stond aan het begin van haar praktijk en wist nog niet goed op wie ze zich wilde richten. Aan de hand van bordjes in de bak zouden we verschillende thema’s uitlichten, waardoor voor haar helderder werd wie haar ideale cliënt precies was en wat hij of zij nodig had. Het is heel belangrijk om te weten wie je precies als cliënt wil hebben binnen jouw praktijk, omdat je marketing pas echt succesvol gaat zijn als je je ideale cliënt kunt raken in je teksten. Aan de slag dus! En hoe kun je dat nou beter doen, dan met een paard :)? Paarden reageren oordeelloos op jouw gedrag. Zij reageren op je lichaamstaal, net als mensen. Net als jouw ideale cliënt dus. 

Milo, die stond voor haar ideale cliënt, en stelde zich vrij dominant op. Hij was haar de hele tijd zachtjes aan het duwen en beet in de rits van haar jasje. Zij liet het toe. Hij zat ook steeds met zijn neus bij haar voeten. 

“Wat zegt dat over jouw ideale cliënt, dat Milo steeds bij je voeten zit?”, vroeg ik haar.

“Mijn cliënten willen graag meer aarden. Dat hebben ze nodig.” Milo vergrootte het nog even uit en bleef aan haar schoen snuffelen. 

Toen opeens hoorde ik “AU!” 

Milo (haar ideale cliënt dus) had in haar teen gebeten…. 

“Ik geloof dat ik beter mijn grenzen aan moet geven, en zelf ook goed moet aarden”. 

Ze had gelukkig geen pijn, maar Milo had de boodschap behoorlijk duidelijk gemaakt voor haar.

We gingen nog wat verder de diepte in over haar ideale cliënt. “Waar lopen ze tegenaan in hun leven? Waarom hebben ze hulp nodig?” vroeg ik haar.

Toen draaide Milo zich om, met zijn kont naar haar toe. Ze deed verschrikt een stapje naar achteren.

Om het nog maar wat groter te maken, deed hij het nog een keer. Ze stapte weer weg, letterlijk van haar eigen plek af.

Even was het stil en toen zei ze “Ja, dit is het dus. De mensen die bij mij komen, komen bij mij omdat ze dominant gedrag vertonen waardoor ze iedereen kwijtraken. Anderen in hun omgeving zijn bang. Dit is hun overlevingsstrategie. Ze worden boos en duwen anderen weg uit angst voor afwijzing. Ze weten niet hoe ze dit moeten veranderen. Daar kan ik ze mee helpen.”

“Wat is daarbij voor jou belangrijk?” Milo zat alweer aan haar te friemelen met zijn neus.

“Ja, dat ik mijn grenzen aan geef natuurlijk! Dat ik mijn ruimte duidelijk afkader”.

Op het moment dat zij zelf stevig in haar schoenen stond tijdens de sessie, was Milo lief en stond hij rustig bij haar. Als ze in haar hoofd schoot, of niet zeker was van zichzelf, draaide hij zijn billen naar haar toe of ging hij zitten vervelen, door bijvoorbeeld aan haar rits te trekken. Dit zei alles over haar ideale cliënt, maar ook alles over wat zij te doen had als therapeut.

Net als dat paarden spiegelen, spiegelt jouw ideale cliënt jou ook.

Wat zijn patronen die je tegenkomt bij je cliënten? En hoe kun jij hierop inspelen?

Trek je cliënten makkelijk naar je toe? Fijn! Maar als dit niet het geval is, wat zegt dit dan over jou? Hoe komt dat? Wat staat er in de weg? 

Als mensen bijvoorbeeld wel interesse hebben in jouw dienst, maar vervolgens niks meer van zich laten horen, wat zegt dit dan over jou? En hoe kun je hierop inspelen?

Als jouw cliënten laat betalen, of niet betalen, wat zegt dit dan over jou? Hoe snel betaal jij zelf jouw facturen en wat denk jij over geld?

Als jouw ideale cliënt niet ECHT gemotiveerd is om aan zichzelf te werken, of steeds terugvalt, wat zegt dit dan over jou? In welke patronen val je zelf terug en wat kun jij hieraan doen?

Onderzoek jouw huidige cliënten eens, en onderzoek wat zij jou te vertellen hebben. Waar zij jou in spiegelen. Wat zij bij jou raken. 

Alles is energie. Jij moet zelf dus altijd aan de bak! Niet alleen met marketing en met het ondernemerschap, maar vooral met jezelf. 

Wil je zelf eens ervaren wat paarden jou spiegelen over je praktijk? Kom dan naar de info middag voor het Sparkling Business Programma.