Als je regelmatig op social media te vinden bent, zie je vast net als ik heeeul veeul advertenties over “snel” en “veel” en vooral “moeiteloos” geld verdienen. Alsof iedereen opeens heel rijk wordt en jij echt wat gemist hebt. Je moet een “opschaalbare” onderneming creëren die voor je werkt als jij op het strand ligt. Slapend rijk worden dus.

Ik word er zelf altijd behoorlijk onzeker van. Ik heb namelijk ook het idee dat ik echt een soort magisch wondermiddel gemist heb. Dat ik niet goed opgelet heb. Dat ik het “fout” doe. Ik schrijf me soms nog steeds uit onzekerheid in bij webinars omdat ik dan verwacht het magische antwoord te krijgen wat ik zelf nog niet bedacht had.

Het grappige is: de meeste coaches en therapeuten die mij komen hoeven niet slapend rijk te worden. Ze willen “gewoon werken met cliënten in de praktijk en daar goed van kunnen leven.”

Maar tegenwoordig lijkt er wel iets mis met je te zijn, als je dat wil. Als je gewoon uurtje factuurtje jouw cliënten wil begeleiden in een traject.

Slapend rijk worden. Dit is wat ik erover denk en wat ik zie in de praktijk:
–        Ja, er zijn veel ondernemers die veeeeel geld verdienen. Veel meer dan ik me ooit kan bedenken. Maar die zijn ook allemaal ergens begonnen. En ze hebben hard gewerkt om dat uit te bouwen. En vaak ook met een team. En vaak met hoge advertentiebudgetten.

Mijn tip voor jou: durf om hulp te vragen én ga experimenten met lage advertentiebudgetten. Zij adverteren immers niet voor niks.

–        De meeste van deze ondernemers werken online of bijna volledig online. Ze hebben online programma’s. Maar online programma’s verkopen zichzelf niet. Er zitten altijd funnels voor. Challenges, e-mailmarketingfunnels, advertenties, weggevers, verkoopgesprekken en nog veel meer. Daar zit veel tijd in! Dat zie je niet aan de buitenkant, maar dat is wel wat er nodig is. Met een team kun je dat sneller realiseren, maar een team kost ook geld.

Het voordeel is natuurlijk dat online programma’s continu opnieuw verkocht kunnen worden, zonder dat je daar opnieuw wat voor hoeft te doen. Maaaar om die te kunnen verkopen is wel marketing nodig. Veel marketing! De meeste zijn ook allemaal marketingexperts.

Mijn tip voor jou: word een marketingexpert. Zorg dat je goed wordt in marketing (of huur er iemand voor in), want dit heb je altijd nodig om wat dan ook te kunnen gaan verkopen (en dan op een manier die bij jou past). Als mensen niet weten dat je bestaat, kun je ze immers ook niks verkopen, hoe hard ze jouw coaching of therapie ook nodig hebben!

–        De meeste van deze ondernemers zijn al een paar jaar bezig. Ze hebben in ieder geval een groot bereik. Hoe kom je daaraan? Dat kan natuurlijk op verschillende manieren, maar de meeste ondernemers kiezen een duidelijke strategie en combineren dat met advertenties.

Mijn tip voor jou: bereik. Bereik is altijd belangrijk! In de praktijk kun je ervoor zorgen dat je in ieder geval twee mensen in de week laat weten dat jij bestaat, op wat voor manier dan ook.

–        Slapend rijk worden met je online programma’s betekent niet dat je klanten ook goede resultaten behalen! Sterker nog: het heeft er helemaal niks mee te maken. Daarbij is de klant natuurlijk een groot gedeelte zelf verantwoordelijk, dat snap ik ook wel.

Mijn tip voor jou: zorg voor referenties om je expertstatus te onderbouwen

–        De ondernemers die veeeel geld verdienen weten heel goed waar de pijn van hun klant zit. Ze kunnen dit goed benoemen en weten hoe ze vervolgens het programma kunnen verkopen wat daarbij aansluit.

Mijn tip voor jou: verdiep je nog meer in je ideale cliënt en stip de noodzaak om in beweging te komen wat meer aan in je teksten!

Ik krijg veel coaches en therapeuten aan de telefoon die bang zijn om nog eens te investeren “want ik heb al een duur programma gekocht en dat heeft me niet genoeg opgeleverd.” Dat vind ik best pittig om te horen, al ben ik me heeel bewust van de eigen verantwoordelijkheid die je altijd hebt.

De meeste van mijn klanten willen in eerste instantie naar 15 sessies / behandelingen in de week. Ze vinden marketing lastig. Zijn nog helemaal niet klaar voor webinars, online programma’s, funnels bouwen, video’s maken en weet ik veel wat nog meer. Ik vergeet nooit dat iemand ooit tegen me zei “ik sta nog liever poep te scheppen van mijn paard dan dat ik achter de computer zit om iets op Facebook te zetten.”

Zorg eerst maar eens dat je genoeg 1-op-1 cliënten krijgt om jezelf iedere maand een vast salaris uit te kunnen betalen. Keep it simple! En doe waar je blij van wordt en wat nu bij je past.

Waarom niet starten met groepen en geen online programma’s? Omdat je daar het bereik en de expertstatus waarschijnlijk nog niet voor hebt, tenzij het gaat om hele laagdrempelige groepen en je al een groot netwerk hebt.

Tegelijk geldt ook: ga experimenteren. Blijf er niet alleen over na denken, maar ga gewoon “doen.”. Zo was er een cranio sacraal therapeut voor paarden die juist niet 1-op-1 wilde werken, maar graag een online programma wilde. Ze lanceerde de eerste editie voor €47 euro en had binnen twee weken een fijne groep van ongeveer 20 mensen bij elkaar!

Proberen & bijsturen dus. Misschien werkt niet alles meteen. Dat voelt vaak in het begin als een persoonlijke afwijzing, maar in de praktijk is het vaak een gebrek aan bereik of sluit het misschien gewoon niet aan. Jammer. Een dagje balen en weer door! Het geeft je in ieder geval informatie. Door er alleen over te denken, gebeurt er helemaal niks. Uitstellen is een van de grootste valkuilen wat mij betreft :).

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen met deze mail…. Slapend rijk worden… Ik geloof er niet in. Ik word overigens wel heel gelukkig van veel slaap ;). Misschien word je soms onzeker als je naar anderen kijkt, maar je kunt jouw pad daar eigenlijk helemaal niet mee vergelijken. Zie ook dat ook er veel werk aan vooraf gegaan is en dat er veel budget wordt geïnvesteerd in marketing. Iedereen is ergens begonnen op 0 :).

Daarnaast nog een paar interessante vragen: staat “rijk worden” en “geld verdienen” gelijk aan “gelukkig zijn”? En ook: wanneer is het eigenlijk “genoeg”?

Weer wat stof om over na te denken voor jezelf! Je mag me uiteraard altijd mailen met jouw bevindingen.