De afgelopen weken merk ik namelijk een gezamenlijk thema bij mijn klanten: perfectionisme (ik noem het ook wel mierenneuken). En daarom wil ik er iets over delen.

Perfectionisme kost je namelijk geld. Letterlijk en figuurlijk!

Enkele voorbeelden:

– “Hier staat een komma teveel”
– “Ik heb een pionnetje van de foto met de paarden afgephotoshopt. Dat staat wat netter.”
– “Ik laat het nog even een dagje liggen, dan lees ik het over en kijk ik of ik het kan posten”.
– “Misschien moet het filmpje overnieuw, zodat het nog wat beter is”.
– “Op deze foto heb ik een onderkin”
– “Er staat een spelfout in de blog.”
– “Pfoe het duurde zolang om de perfecte foto te kiezen, ik ben er een uur mee bezig geweest en nu harstikke moe”.

– “Het duurt zolang om de flyer te maken. Ik twijfel over wat er allemaal op moet”.

Mijn mening: één spelfout meer maakt voor je (potentiële) cliënten echt helemaal niks uit. Zelfs 10 spelfouten niet.

En als dat wel zo is, dan zegt dat alles over je cliënten. Dat kan dan weer een interessante sessie worden ;). Het gaat namelijk wat mij betreft om de waarde van de inhoud!

Oké, we kunnen hier een discussie van een halve dag over voeren waarschijnlijk. Dat is niet mijn intentie. Ik bedoel niet dat je gewoon maar slordig moet zijn. Natuurlijk is het goed om je berichten terug te lezen en spelfouten eruit te halen!

Maar wat pas echt schadelijk is voor je praktijk, is als jij een half uur bezig bent om een pionnetje van je afbeelding af te photoshoppen, terwijl je in dat half uur ook een deel van je netwerk een mail kon sturen met de vraag of ze nog iemand kenden voor je coaching. Of in dat half uur kon je minstens 5 social media berichten maken waarmee je zichtbaar bent.

Die ene komma teveel, denk je dat mensen daarover doodvallen?

Het is tegenwoordig al een uitdaging om te zorgen dat mensen je mails en berichten UBERHAUPT lezen!!!! Het is dus al bijna speciaal als ze je mail openen, laat staan dat ze zien dat er een komma teveel staat of een spelfout. Je zou ze bijna de titel “best gemotiveerde lezer van de maand willen geven” omdat het ze gewoon al opgevallen is (en ze dan misschien ook nog de moeite nemen om het je te mailen).

Stop met het verzinnen van bullshit excuses! Ga aan de slag. Het kan niet fout gaan. Echt niet.

Ga jezelf laten zien, ook al zijn je posts niet perfect. Ook al is je canva afbeelding niet perfect. Ook al ben je er onzeker over. Ook al heb je eigenlijk geen idee wie je posts lezen. Ook al ben je nog bezig met je opleiding. Ook al is je logo nog niet af. Ook al is je website nog niet perfect (duhhh die is nooit perfect want een website is altijd in beweging). Ook al heb je een onderkin op die selfie. Ook al zijn anderen al verder en doen zij misschien dingen die jij ook graag zou willen!

Als NU niet zaait, kun je over een paar maanden niet oogsten. En dat is waarom perfectionisme geld kost. Je bent er teveel tijd mee bezig, en in die tijd kun je geen andere dingen of marketing doen.

Alle tijd die je bezig bent “achter de schermen”, ben je niet bezig met je zichtbaarheid aan de voorkant. Als jij de hele week achter je computer bezig bent met de perfecte flyer, de perfecte post, de perfecte blog, dan ben je op dat moment niet bezig om je zichtbaarheid te vergroten.

Pas als je de post online zet, kunnen je ideale cliënten er wat mee. En soms doet één post helemaal niks, terwijl hij een andere keer juist een nieuwe cliënt oplevert. Je hebt geen idee hoevaak ik hoor van de coaches en therapeuten dat ze een nieuwe klant hebben die zei “Ik volg je al een tijdje, maar toen ik die post las, toen wist ik: ik moet contact opnemen”.

Ook belangrijk: het mag LEUK en MOEITELOOS zijn! Vanuit je gevoel en je intuïtie. Vanuit flow.

Misschien weet je nog niet hoe dat moet, maar het eerste wat nodig is daarvoor is om de overtuiging los te laten dat het misschien niet goed genoeg gaat zijn. Dat het goed genoeg is, omdat de intentie zuiver is. Omdat je er met liefde aan gewerkt hebt.

Ik weet dat perfectionisme een complex onderwerp is. Dat er talloze redenen zijn waarom je wél zolang bezig bent met die flyer. Dat je misschien gewoon bang en onzeker bent. Dat er een hele lading aan overtuigingen achter zit. Zo hebben een aantal van mijn klanten de overtuiging dat ze niet goed zijn in schrijven. En daarom zijn ze 238948 jaar bezig met één bericht. Of nog erger. Ze beginnen niet eens en stellen het uit (misschien ben jij wel zo iemand die al een half jaar bezig is met zijn websiteteksten….). Het zijn overtuigingen die NIET waar zijn, ook al denk je zelf van wel. En vaak kun je het leren. Of uitbesteden. Je hoeft er niet in te blijven hangen.

Je leert vooral door te doen :).

Wees je bewust van hoe waardevol je tijd is. En onderzoek eens waar je je tijd aan besteed. Waar je misschien je tijd efficiënter kunt besteden. Dat is eigenlijk wat ik met deze mail wil vertellen :).

Hoe is dit voor jou om te lezen? Wat komt er in je op? Wil je het met me delen?