Home Ā» Marketing Ā» Wat maakt jou anders?

Wat maakt jou anders?

door | 16 nov, 2018 | Marketing

Wat maakt jou anders?

Het is voor jouw potentiƫle cliƫnt veel makkelijker om op de bank te blijven zitten, dan om in beweging te komen. Ben je je daar bewust van?

Beweging ontstaat alleen als de pijn of noodzaak groot genoeg is. Je herkent het vast… Dat moment dat je de hele maand december gewoon alles eet wat je lekker vindt, en dat je dan in januari opeens die mooie broek niet meer dicht krijgt… Of dat je al weken doorloopt met rugpijn, maar dan ‘s ochtends niet eens je schoenen aan kunt doen omdat het zoveel erger is geworden. Of dat moment dat je opeens zoveel stress hebt dat je uitvalt tegen je kind, en je voelt dat je wel een coach kunt gebruiken omdat je anders echt in een burnout belandt….

Ook al ben je zelf helemaal dol op je dienst en trots op je praktijk, je zult mensen toch echt moeten overtuigen om in beweging te komen. Niet alleen moeten ze in beweging komen, maar ze moeten ook om naar JOU te komen.

En dan is daar die innerlijke criticus die meteen zegt “Er zijn al zoveel anderen…..”

Zichtbaar zijn is een beetje als het trainen van een spier… Je moet ergens beginnen en steeds aan de gang blijven

Lange tijd heeft die gedachte ervoor gezorgd dat ik zelf “dus ook maar op de bank bleef zitten” en mezelf onzichtbaar hield. En nog steeds heb ik er last van… Soms, als ik een slechte dag heb, en ik zie een advertentie van een andere businesscoach voorbij komen maak ik me klein en wil ik het liefste in een hoekje wegkruipen. Uiteraard spreek ik mezelf dan streng toe en herpak ik mezelf. šŸ˜‰

En soms ga ik dan maar onder de dekens liggen met een serie en laat ik het gevoel er helemaal zijn. Meestal knap ik dan daarna wel weer op.

Dat stemmetje, en al die andere gedachtes die jou in je comfortzone houden, die zijn er niet voor niks. Die proberen jou te beschermen, bijvoorbeeld tegen afwijzing. En als je zichtbaar wordt, kan het zomaar zijn dat iemand het helemaal niet eens is met wat jij schrijft. Of dat iemand zegt “die Ilaria, daar zou ik niet heen gaan hoor.”. Maar wist je dat zulk soort commentaar eigenlijk veel meer over die ander zegt dan over jou? Je kunt er nou eenmaal niet voor iedereen zijn.

Zichtbaar zijn is een beetje als het trainen van een spier… Je moet ergens beginnen en steeds aan de gang blijven. Dan wordt het makkelijker, een gewoonte. Je zult dan ook merken dat er beweging komt in je praktijk. Maar als je dan vervolgens weer stopt met zichtbaar zijn, bijvoorbeeld een paar maanden niks op social media zet, dan kun je als het ware weer opnieuw beginnen.

Om een ander in beweging te krijgen, moet je zelf dus in beweging komen. Als niemand ooit iets van jou voorbij ziet komen, zullen mensen niet aan jou denken als ze een coach of therapeut nodig hebben. Ze weten niet dat je er bent of zijn je – hoe hard dat ook klinkt – vergeten.

Okeee…. dan heb je stap gezet om zichtbaar te worden. Maak je netjes volgens het boekje berichten voor social media…. Maar waarom moeten mensen nou naar JOU komen?

Wat maakt jou nou ANDERS / UNIEK / SPECIAAL? Wat een rotwoorden eigenlijk he… maar het is wel belangrijk om hierbij stil te staan. Want mensen komen namelijk niet voor niks naar jou. Er is een moment dat ze “iets” voelen waardoor ze besluiten dat ze cliĆ«nt bij je worden.

“Ik luister goed naar mijn cliĆ«nten”…. Tja. Daarom ben je toch coach geworden? Dat is het kenmerk van een coach! Dat is niet wat jou anders maakt. “Ik heb een persoonlijk traject op maat”. Oke, en wat maakt dat dan anders dan bij die anderen die dat ook aanbieden?

Een van mijn klanten is homeopaat. En er zijn natuurlijk heel veel homeopaten. Wat maakt haar zo speciaal? Zij is gespecialiseerd in het natuurlijk herstellen van Lymeklachten, omdat ze dit zelf heeft overwonnen. Mensen komen vanuit heel Nederland naar haar toe en daarnaast zijn er ook klanten die vanuit andere landen overvliegen om bij haar op een consult te komen. Ze weet alles van Lyme, is echt specialist. Dat maakt ook dat ze hogere prijzen kan vragen.

Om een ander in beweging te krijgen, moet je zelf dus in beweging komen

Een andere therapeut waar ik mee werk heeft best een brede doelgroep, maar plaatst hele persoonlijke berichten over zichzelf en vertelt het verhaal van haar cliƫnten (uiteraard anoniem) op Facebook. Haar social media posts zijn hele vaak hele verhalen. De berichten raken en inspireren haar volgers echt. Haar bereik groeit en mensen melden zich spontaan omdat ze bij haar in therapie willen.

Een andere coach is dyslectisch. Tekst is voor haar lastig. En dus doet ze waar ze wel goed in is en maakt ze video’s.

Kortom…. wat maakt jou ANDERS? Wat zorgt ervoor dat jij opvalt?

En de belangrijke vraag die daarbij hoort is eigenlijk: hoe kun jij uitvergroten wat echt bij jou hoort waardoor je daarmee zichtbaar kunt worden?

Het is goed om voor jezelf eens stil te staan bij deze vragen:
– Waarom moeten jouw ideale cliĆ«nten in beweging komen om zijn of haar klachten aan te pakken?
– Waarom moeten zij naar JOU toe en waarom kunnen ze het niet zelf?
– Waarom moeten zij NU actie ondernemen (en niet nog een paar maanden wachten)?

Neem even een moment voor jezelf om hierover na te denken en verwerk de antwoorden op deze vragen eens in je marketing, bijvoorbeeld op social media. Dit zijn vragen die mij in ieder geval bezig houden.

Je hoeft niet van jezelf te verwachten dat ALLES wat jij doet uniek is. Dat is een onmogelijke missie. En een beetje clichƩ maar wel echt waar: mensen komen bij jou voor JOU. Omdat er simpelweg maar ƩƩn van jou is. En dat mag je dus uitvergroten in je zichtbaarheid en je marketing naar buiten toe.

Gerelateerde artikelen

Geen tijd

Geen tijd

Druk, druk druk. Geen tijd. Dat herken je misschien wel. Geen tijd met als gevolg dat die dingen die je zo graag wilde of moest doen maar blijven...

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin