In deze blog wil ik je vertellen over de kracht van adverteren en wanneer het nuttig is om het zelf te leren.

Ik wil je graag meenemen in een praktijkvoorbeeld van een van de massagetherapeuten waar ik al een langere tijd de marketing voor doe. Zij heeft deze maand (tot vandaag) al 14 nieuwe massageafspraken binnen gehaald voor €4,88 per afspraak. Iedere afspraak levert haar sowieso €69 euro op, maar de meeste mensen komen terug.

Laten we er even voor het gemak vanuit gaan dat niet iedereen die zich heeft ingeschreven ook daadwerkelijk een massagebehandeling heeft geboekt. Dat kan namelijk gebeuren. Laten we uit gaan van 10 definitieve boekingen tot nu toe vanuit de advertentie.

Omzet bij 10 boekingen: €690. Kosten: €68,32. Hieronder zie je de statistieken van de advertentie.

Mijn vraag aan jou is dan: hoevaak zou jij nog €4,88 willen investeren in Facebook, als je weet dat je daar één nieuwe cliënt voor terug krijgt?

Een mooie om over na te denken. Hieronder in de afbeelding zie je bijna alle statistieken van de advertentiecampagnes (het paste er niet allemaal op…).

We gebruiken ondertussen al meer dan twee jaar deze strategie, en de cliënten blijven automatisch binnen komen vanuit de Facebookadvertenties. Als ik alle statistieken bij elkaar optel, heeft Facebook in totaal 314 massageboekingen gemeten. In totaal hebben we – in ongeveer 2 jaar tijd – €3274 uitgegeven. Het is maar zelden zo dat cliënten slechts één keer terugkomen. Meestal komen ze een aantal keer achter elkaar, en komen ze dan nog regelmatig terug (bijv 1x per maand of per 6 weken).

De rekensom kan je zelf maken.

Het belangrijkste is niet eens het geld. Het belangrijkste is dat zij iedere week een volle praktijk met cliënten heeft, en dat ze gewoon het werk kan doen waar ze super blij van wordt, zonder dat ze hoeft te leuren voor cliënten.

Hoe we dat gedaan hebben? Een goede websitepagina, een goed uitgedachte strategie, goede teksten en goede advertentie instellingen. En ook wel een beetje geluk! 🙂 De eerste campagne was meteen raak. We zagen al snel dat het werkte, en het blijft werken.

Dit is uiteraard niet het enige succesverhaal, maar wel een van de advertentiecampagnes die het meest stabiel lopen. Ik adverteer ondertussen alweer rond de 4 jaar op Facebook en Instagram. Het is zeker even puzzelen wat wel en niet werkt, maar als je eenmaal iets gevonden hebt dat werkt, dan blijft het vaak werken. Facebook doet het werk voor jou. Facebook zorgt voor bereik, en vooral voor het bereiken van de JUISTE mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw dienst. Je betaalt daar uiteraard voor, maar dat komt er dan dubbel en dwars uit.

Binnenkort start ik met een kleine groep coaches en therapeuten die ik ga helpen om te leren hoe ze dit voor zichzelf kunnen opzetten. Online (dan kun je het altijd nog eens terugkijken), met een datumprikker (waardoor je dus altijd kunt), met veel persoonlijke aandacht. Ik kijk en denk mee met je strategie, je teksten, je websitepagina, je advertentie instellingen etc. Daarnaast leer je van de advertenties en statistieken van anderen.

Wanneer is dit niet voor jou? Als je niet technisch bent. Als je echt een hekel hebt aan techniek, en bijv niet je eigen website kunt aanpassen, dan kun je adverteren beter uitbesteden. Als je het al druk hebt, of bijv nog een baan in loondienst hebt en je hebt geen tijd om het te leren, dan kun je het ook beter uitbesteden.

Wanneer is dit wel voor jou? Als je best wat feeling hebt met marketing en techniek. Je vindt het soms zelfs best leuk. Daarnaast is het handig als je basis al staat, en als je dus al een website hebt waar je makkelijk een nieuwe pagina op kunt maken.

Werkt adverteren altijd? Dat is wat ik je bijna hoor denken. Het adverteren dat ik je ga leren is wel echt wat anders dan “bericht promoten” op Facebook. Werkt het altijd? Eigenlijk wel. Maar soms is het wel even zoeken naar wat de beste strategie is.

Is adverteren dan de oplossing voor al je problemen? Nee. Ik geloof dat adverteren altijd zorgt voor een boost van iets dat in de kern al werkt. Als je een strategie hebt die al niet werkt, dan gaat adverteren er niet voor zorgen dat het opeens wel werkt. Als de teksten op je website niet aanspreken, dan gaat adverteren daar niks aan veranderen. Een slechte social media post die jouw volgers niet boeiend vinden, gaat niet opeens goed scoren als je er mee gaat adverteren. Ik geloof dus dat adverteren altijd een onderdeel is van je strategie. Het gaat om het totaalplaatje van alles samen.

Moet ik er dan heel veel geld in stoppen? Nee. We beginnen laagdrempelig. Je stopt er €50 tot €100 euro budget in. Vanuit daar kijken we hoe de advertentie loopt, maar eigenlijk kun je al na bij wijze van €15 euro zijn hoe de statistieken zijn en of het waardevol is om de advertentie te laten doorlopen. De massagetherapeut van hieronder haalt er voor €15 euro budget minimaal 1 nieuwe aanvraag uit.

Op de website lees je meer over de cursus en lees je nog meer praktijkverhalen.

Lees dan hier meer over de cursus Leren Adverteren.


Er zijn nog 3 plekken vrij. Als je tot hier gelezen hebt, is het waardevol om te voelen of een van die plekken voor jou is.

Ik geef deze cursus voor de eerste keer, dus daarom kun je meedoen met de pilotprijs van €500 euro excl. btw. Die investering is ongeveer 10% van het bedrag dat ik zelf geïnvesteerd heb om dit te kunnen leren.

Je voelt vanzelf wel of dit is wat jij op dit moment nodig hebt :). We kunnen er altijd even over bellen om te kijken of dit aansluit!

Een hele fijne dag gewenst!