Home » Mindset » Je praktijk moet dicht door Corona, wat nu?

Je praktijk moet dicht door Corona, wat nu?

door | 20 apr, 2020 | Mindset

Op zondag zaten we in de auto op weg naar het restaurant van mijn ouders. Mijn broertje en ik zouden daar even snel gaan eten. Op de radio hoorde we de toespraak. “Vanaf 18:00 uur moeten alle horecagelegenheden dicht.” Lekker dan…. Wat zou dat voor ons betekenen? Mocht afhalen nog wel? Moesten we daar een plan voor bedenken? Of zou dat niet meer mogen?

Toen we naar het restaurant liepen, zagen we mega rijen bij de coffeeshops. Bijzonder vond ik dat om te zien. Mensen hadden blijkbaar best geld over om voor 3 weken wiet te kopen. :). Geld was sowieso niet het probleem. Corona is het probleem!

Onthoud dat. Het betekent niet dat mensen niet in je praktijk willen investeren, maar dat dat nu misschien niet kan.

In het restaurant was het al niet heel erg druk, maar het gesprek van de avond was zeker dat we dicht moesten. 3 weken dicht. Zouden we dat wel overleven? We hadden immers personeel in dienst en allerlei vaste lasten, maar dus geen inkomsten… Ik “hamsterde” nog maar een pizza mee naar huis voor maandagavond en nog wat overige hapjes die anders weg zouden moeten.

Vanaf toen ging het snel. Bijna alle coaches en therapeuten waar ik mee werk hebben ook maatregelen moeten nemen. Wat zou dit voor mijn eigen bedrijf gaan betekenen? Het heeft een gigantische ripple effect, merk ik. Gelukkig is mijn bedrijf grotendeels online. Ik merk er uiteraard wel iets van, maar mijn bedrijf ligt nog niet helemaal plat. Tegelijk ga ik over een paar weken verhuizen, en merk ik dat ik ook behoefte heb aan rust en aan tijd om daarin te steken. Verven, opruimen, dan soort dingen… Ik voel me op dit moment niet ziek, dus dat kan ook.

Corona brengt vooral veel onzekerheid. Je moet alle controle loslaten en creatief zijn. Hoe doe je dat, als je praktijk dicht is? Ik ga je meenemen in een aantal ideeën.

1. Probeer creatief te zijn met huidige cliënten
Huidige cliënten kennen jou al, zijn blij met je en de kans is groot dat ze in een traject zitten. Waarschijnlijk had of heb je afspraken staan met hen. Je kunt twee dingen doen: annuleren, OF een vervangende dienst aanbieden.

Wat bedoel ik met een vervangende dienst? Een dienst waarbij je afstand houdt en geen contact hebt. Dat kan natuurlijk dmv een online dienst. Coachen via Skype of Zoom. Groepscursussen tijdelijk via online. Van de coaches en therapeuten die ik gesproken heb, is er maar één die nog volledig doordraait tot nu toe, en dat is een wandelcoach. Daar is voldoende afstand en het is in de buitenlucht. Wellicht ook iets voor jou om over na te denken of dat in jouw praktijk zou werken?

Wat nou als je normaal fysieke behandelingen geeft, zoals massages of gezichtsbehandelingen? De stap naar online is lastiger, dat snap ik. Toch denk ik dat het ook daarbij goed is om creatief te denken. Kunnen mensen een foto van hun huid naar je doorsturen, zodat jij hem kunt bekijken en kunt analyseren en advies kunt geven via de telefoon? Je zult nieuwe manieren moeten verzinnen! Maar dat kan juist ook leuk zijn! Tijd voor een brainstorm met jezelf dus :).

Geef je normaal massagetherapie? Dus een gesprek en een massage? Misschien kun je je nu focussen op het gesprek zelf? Dus dan biedt je de therapie online aan, maar zonder massage? Misschien met behulp van andere middelen zoals meditaties / bodyscans etc?

Geef je normaal meditatielessen, yogalessen of mindfulness in een groep? Geef je groep dan online.

Huidige cliënten binnen houden, is wat mij betreft makkelijker op dit moment dan nieuwe mensen aantrekken. Probeer dus te kijken naar de mogelijkheden die er zijn!

2. Probeer voor te bereiden voor het aantrekken van nieuwe cliënten
Normaal zeg ik altijd – bouw niet teveel achter de schermen, maar wees zichtbaar. Nu ben ik juist voor het bouwen achter de schermen. Wat betekent dat concreet?

Bereid je marketing voor
Je kunt alvast vooruit werken. Berichten voor social media bedenken voor een paar maanden bij wijze van. Hou je van quotes? Maak die dan in je eigen jasje. Maak er meteen 100! (bij wijze van dan). Dan kun je voorlopig vooruit. Schrijf berichten voor je kanalen en plan ze alvast in, ook al is het pas over 2 maanden. Schrijf alvast teksten voor workshops die eraan komen etc. Maak eindelijk tijd voor die gratis weggever.

Als alles weer een beetje normaal wordt (ik hoop snel, maar ik weet ook dat dit nog wel even gaat duren…), dan heb jij alles op de plank liggen.

Hoe zit het nu met adverteren? Ik vind het een boeiende vraag, aangezien Facebookadvertenties de basis zijn van alle marketing die ik doe voor mezelf en voor mijn klanten. Wat ik denk dat wel blijft werken: adverteren voor het verzamelen van leads. Dus een advertentie voor je gratis weggever.
Ik denk dat mensen minder zullen aanhaken op advertenties met een directe verkoop.

Aangezien ik denk dat er minder advertenties zullen zijn, denk ik dat het wel gunstig is om nu te adverteren omdat de prijs dan wellicht gemiddeld lager is (maar ik heb dit nog niet getest).

Ik vind het oprecht interessant om te kijken wat er allemaal gebeurt in de markt op dit moment en hoe Corona invloed heeft op het koopgedrag van mensen. Gaan ze minder kopen, oppotten? Of willen mensen best investeren, maar kunnen ze nu gewoon niet? Verlies je nu dus echt cliënten, of komen ze straks dubbel zo hard terug en heb je het de rest van het jaar extra druk?

Er zijn bedrijven die er echt op vooruit gaan in deze tijd: thuisbezorgd bijvoorbeeld. Ook platformen voor online meetings verdienen meer geld. Er zijn altijd bedrijven die juist profiteren!

Zorg nu ook voor zichtbaarheid, maar laat het aansluiten bij de situatie nu
Ik hoorde deze week van een coach dat ze het niet passend vindt om nu berichten op social media te zetten over haar bedrijf. Dat snap ik! Maar juist als coach of therapeut kun je heel veel met de thema’s die nu spelen! Om maar een paar voorbeelden te noemen:
– Angst – hoe ga je daarmee om? (voor coaches die vooral op mindset werken)
– Hoe kun je je immuumsysteem versterken (voor iedereen die met voeding werkt)
– Hoe hou je je lichaam fit?
– Hoe kun je het zo leuk mogelijk maken voor jou & je kids deze periode?
– Hoe kun je jezelf rustig houden dmv meditaties of affirmaties?

Etc. Eigenlijk alle onderwerpen die jou zelf bezighouden, daar kun je over schrijven. Je hoeft dus niet persé helemaal onzichtbaar te worden. Ik merk dat de toon op social media langzaam verandert. Dat is mijn gevoel in ieder geval. Eerst was er vooral onrust en angst. Nu zie ik nuttige tips en inspirerende posts voorbij komen.

Onderzoek ook: wat heeft mijn doelgroep op dit moment nodig? Op welke informatie zit hij juist nu te wachten.

Onderzoek nieuwe kansen
Misschien wil je al langere tijd op instagram actief worden, maar weet je niet hoe dat kanaal werkt. Dit is het moment om je erin te verdiepen!

Misschien wil je al je cliënten graag in een e-mailsysteem zetten. Dit is het moment!

Misschien ben je creatief en vind je het leuk om je cliënten een fysieke kaart te sturen met een inspirerende quote die ze nu helpt. Nu heb je er tijd voor.

Misschien wil je je website opschonen. Dan kun je dat nu doen!

Misschien wil je je praktijkruimte verven. Nu heb je alle tijd.

Nog online trainingen op de plank liggen? Volg hem nu.

Je mailbox opruimen? Saai misschien, maar nu kan het en dat ruimt wel op in je hoofd.

Juist nu is een fijn moment om achter de schermen aan je marketing en je bedrijf te werken. Om dingen te doen die al tijden blijven liggen.

Neem de rust en de tijd om je bedrijf te evalueren
Dit doe ik normaal altijd einde van het jaar, maar als ik eerlijk ben, was ik eind 2019 zo toe aan helemaal “niks” dat ik niet echt goed geanalyseerd heb. Als je nu geen cliënten kunt helpen, is dit misschien het moment om te onderzoeken hoe het gaat met je bedrijf?
– Waar krijg je energie van?
– Waar loopt je energie juist op leeg?
– Hoe wil je je week inrichten?
– Waar komt het meeste van je inkomen vandaan?
– Waar wil je over een jaar staan?
– Hoe gaat het met je omzet?
– Welke projecten wil je de komende maanden lanceren?

Corona zorgt er ook voor dat je gedwongen wordt om stil te staan bij hoe flexibel je bedrijf is. Bedrijven met een online dienst of product, draaien gedeeltelijk of volledig door. Heb je dat niet, dan vang je nu helaas de klappen. Kortom: het zorgt er ook voor dat je mag nadenken over hoe je meer toekomstbestendig wordt.

Hierbij vind ik wel belangrijk: volg je gevoel!

Wil je gewoon lekker masseren? Doe dat dan. Online past niet bij iedereen. Dit is een uitzonderlijke situatie helaas. Ik heb wel het gevoel dat “online” nu nog meer geaccepteerd gaat worden, nu het zo belangrijk is. Ik kan me goed voorstellen dat yogascholen bijvoorbeeld vanaf nu altijd een aantal lessen online blijven geven, als het nu goed voor ze werkt.

Verder…. rust uit, maak plezier, wandel, slaap langer, ruim op, lees boeken, kijk series, bak taarten… Doe waar je eigenlijk al maanden zin in hebt!
Stiekem vind ik het heel fijn om ook te kunnen verstillen. Dat terwijl mijn bedrijf dus niet eens plat ligt.

Ik denk dat we er stiekem harder aan toe zijn dan we misschien denken!

Ik vind het best lastig om de impact van Corona te bepalen. Als ik namelijk gewoon buiten in de zon loop, dan lijkt er niks aan de hand. Zo gauw als ik inlog op Facebook komen er allerlei tegenstrijdige verhalen: artikelen gericht op angst én artikelen gericht op vertrouwen, verstilling etc.

Iedereen beleeft deze tijd op zijn eigen manier. Ik weet dat ook de financiële gevolgen er behoorlijk inhakken, als je praktijk nu dicht is.

Ik hoop in ieder geval dat je een manier kunt vinden om de tijd zo fijn mogelijk in te delen voor jezelf, als je niet ziek bent.

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin