5 tips om met Facebook meer cliënten aan te trekken

door | apr 21, 2018 | Marketing | 2 reacties

“Yes! Ik heb twee nieuwe testen gehaald vanuit alle inschrijvingen die via de advertentie kwamen.” zei ze.

Een test voor hoogbegaafdheid kost €650 euro per stuk. Dat betekent dus een omzet van €1300 euro, uit een advertentie met een budget van €50 euro. Niet slecht he? Aangezien de advertentie gericht was op een gratis weggever, had ze daarnaast ook nog meer dan 100 nieuwe inschrijvingen voor op haar nieuwsbrief. En dan ook echt mensen die hadden aangevinkt dat ze de nieuwsbrief graag wilden ontvangen. Fijn als je advertenties zo lopen!

Facebook dus….

Facebook dus. Wat moet je daar nou mee? Je moet er in ieder geval iets mee, wat mij betreft. Niet omdat het “moet”, maar omdat ik zeker weet dat jouw ideale cliënt zich daar bevindt. Op Facebook zitten namelijk 19 miljoen Nederlanders (hoeveel weet ik niet precies, maar je snapt vast wat ik bedoel).. Eigenlijk alle coaches en therapeuten waarmee ik werk hebben een doelgroep die ook op Facebook zit. Eigenlijk iedereen heeft namelijk Facebook.

Waarom zou je tijd willen steken in Facebook, naast de hoeveelheid mensen die erop zitten? Facebook is voor mensen een persoonlijk medium, waar jij op voorbij komt met jouw pagina of advertentie. Als mensen op staan, checken ze even hun tijdlijn (ik wel in ieder geval.. lekker ochtendritueel he?). Facebook advertenties zijn zo effectief omdat Facebook alles weet over iedereen. Je kunt daarom een hele gedetailleerde doelgroep maken. Zomaar wat redenen om een rij om Facebook ook zakelijk in te zetten. Maar hoe trek je nou cliënten aan via Facebook? Hieronder zie je 8 tips.

Voordat ik je de tips geef, wil ik nog even een ding duidelijk vermelden: Facebook is geen wondermiddel. Ok, een beetje wel, maar er is niemand die zomaar iets van jou koopt. Mensen moeten eerst weten dat je bestaat en dan jou leren kennen om te kijken of er een klik is. Pas daarna, als ze weten dat jij echt de goede persoon bent, zullen ze cliënt bij jou worden. Als jij een flyer in je brievenbus krijgt, gooi je die weg toch? Juist. Probeer dan dus niet “een flyer” te zijn op Facebook, want grote kans dat mensen je berichten voorbij scrollen.

 

Tip 1: post in groepen

Facebookgroepen zijn zo effectief omdat er zoveel zijn en over zoveel verschillende onderwerpen. Richt je je op mensen met veel stress en burnout? Kijk dan eens naar de groepen hierover, maar zoek ook in bijvoorbeeld groepen over HSP, of groepen voor moeders, groepen voor oververmoeidheid etc. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Je hebt groepen waar echt waardevolle content gedeeld wordt en waar reclame verboden is. En logisch ook. Plaats daar dus geen reclame, maar meng je wel regelmatig in de groep. Laat zien dat je er bent en dat je mensen kunt helpen. De reclameposten die er wél zijn, zou ik wel gebruiken. Vaak zijn dit groepen die je kunt vinden door te zoeken naar “reclame” of “promotie”. Heb je hier nou iets aan? JA. Wel als je regelmatig in de groepen post. Maak voor jezelf een lijstje welke groepen je kunt gebruiken en waar reclame gewoon is toegestaan. Dan hoef je niet steeds opnieuw te zoeken. Een van mijn klanten heeft een heel promotieschema opgesteld. Hoe weet ik dat het werkt? Omdat ik zelf een keer iets heb geboekt bij iemand die ik tegenkwam in de reclamegroep. Het was iets wat ik echt leuk vind, en het was in de buurt. Ook van mijn klanten weet ik – het draagt bij aan je zichtbaarheid.

Voel je je een spammer als je dat doet? Dat snap ik wel. Knop om en toch doen? Je hebt niks te verliezen… Maar ik kan me voorstellen dat het wel voelt alsof je iets te verliezen hebt of dat je in ieder geval weerstand voelt. Voel zelf maar wat goed voelt. Het is een van de mogelijkheden en onderdelen van een marketingstrategie voor meer zichtbaarheid.

 

Tip 2: Persoonlijke verhalen delen

Persoonlijke verhalen… Je hebt misschien wel gemerkt dat die het beste werken op je zakelijke Facebookpagina. Of misschien heb je nog nooit een persoonlijk verhaal gedeeld? Probeer het dan zeker eens.

Wat gebeurt er namelijk als je een persoonlijk verhaal deelt? Je laat iets van jezelf zien.

Wat doen we als we een vrije zaterdag op een terrasje zitten? Juist. Mensen kijken. Mensen vinden mensen nou eenmaal interessant. Daarnaast hebben ze echt het gevoel dat ze een mens volgen, en geen bedrijf. Jij bent namelijk jouw bedrijf. Mensen kiezen jou om wie JIJ bent. Maar dan moeten ze wel eerst weten wie jij bent. Zorg dus voor een goede afwisseling tussen zakelijk en privé op je zakelijke pagina, maar deel regelmatig ook persoonlijke dingen. En laat jezelf zien! Dat betekent dat je o.a. foto’s van jezelf op je pagina moet zetten. Mensen willen je logo helemaal niet zien, ze willen zien wie jij bent. En hoe kan je dat beter zien dan aan een gezicht? Kortom: laat jezelf letterlijk zien. Super eng, I know, maar ook super krachtig.

 

Tip 3: Koppel je pagina een je privé pagina

Als mensen op jouw persoonlijke pagina komen, kunnen ze nog niet automatisch doorklikken naar je bedrijfspagina. Eeuwig zonde, want als mensen jou bijvoorbeeld in een groep voorbij zien komen, kunnen ze niks over je bedrijf vinden. Koppel je bedrijfspagina dus aan je privépagina. Ik heb hier ooit een video over gemaakt waarin ik uitleg hoe dit moet:

Tip 4: Deel ervaringen van cliënten

Vertel het verhaal van je cliënten. Jouw cliënten zijn namelijk het beste voorbeeld voor de mensen die jou volgen. Vraag of je cliënten een stukje willen schrijven, of schrijf zelf een stukje. Maak er een verhaaltje van. Beschrijf de klacht, wat je gedaan hebt en hoe diegene zich daarna voelde en wat er is veranderd. Je kunt zeggen:

“ik help mensen met nekproblemen”

of

“Afgelopen week hielp ik Anita met haar nek. Ze kon niet eens meer naar links of rechts kijken in het verkeer. Het was onverantwoordelijk en deed veel pijn. De pijn maakte haar gefrustreerd en moe. Ik hielp haar met massage. De dag erna was de pijn volledig weg en kon ze weer wat verder kijken. Na nog 3 behandelingen was de pijn helemaal weg.”

Kies zelf maar welke meer aanspreekt.

Vaak hoor ik van coaches en therapeuten om me heen dat ze niet weten waar ze over moeten schrijven. Nou, over je cliënten dus!

 

Tip 5: Adverteer voor meer bereik

Deze tip is vast niet nieuw voor jullie maar… hoe doe je dat nou eigenlijk, succesvol adverteren? Eerst moet je voor jezelf het woord “succesvol” definiëren in deze context. Wanneer is een advertentie geslaagd? Wat wil je eruit halen? Adverteren zonder doel levert meestal weinig op.. Kies dus een doel.

Schrijf vervolgens een tekst die aansluit bij je doelgroep en aanspreekt om gelezen te worden. Een tekst mag best wat langer zijn! Hij moet je doelgroep ergens raken. Gebruik vervolgens een persoonlijke foto. Stockfoto’s worden uitgefilterd in je hersenen (dat idee heb ik altijd). Het wordt in ieder geval sneller als reclame gezien. Kies een foto die opvalt. Vaak is dat een foto waar een mens op staat, en dan het liefste nog een selfie (bij wijze van).

Hoe stel je dat dan allemaal in? Daar kan ik wel een hele middag over praten. Als je dat graag wil weten, boek dan een Powersessie.

Wat ik je mee wil geven – begin gewoon met kleine bedragen. Ga experimenteren. En als je dat niet wil, volg dan een goede cursus of laat het uitbesteden. Ook dit gaat, net als met alle marketing, met vallen en opstaan. Kleine bedragen… Dat is ook een boeiend onderwerp. Denk zelf na over wat realistisch is. Als jij een cursus van 150 euro verkoopt, kun je er niet van uit gaat dat dat voor €10 euro al lukt. Dat zou natuurlijk wel super zijn! Maar als je 10 euro budget erop zet, en er komt niks uit, dan denk ik dat dat o.a. komt omdat het budget te laag is. Ik hou altijd als gemiddelde €50 euro aan om mee te starten. Met €50 euro kun je veel bereiken, zowel met advertenties voor gratis dingen als voor goedkope, betaalde producten. Je zult gewoon moeten gaan testen.

 

Facebook draait om relaties

Uiteindelijk draait Facebook om het opbouwen van relaties…. Niks meer en niks minder. Dat maakt het ook wel leuk. Het is een wereld vol met mooie mensen die elkaar allemaal iets kunnen leren. Dat is hoe ik het zie. Het is een middel om de mensen te leren kennen, die bij jou iets te leren hebben (en dus cliënt bij je worden).

Heel veel succes!

Liefs,

Ilaria