Facebook advertenties voor praktijk

Geen technisch gedoe, wel de zichtbaarheid voor je praktijk.
Dit wil ik

Facebook advertenties voor praktijk

Geen technisch gedoe, wel de zichtbaarheid voor je praktijk
Dit wil ik

Gerichte Facebook & instagram advertenties om je potentiële cliënten te laten weten dat jij er bent.

Zonder technisch gedoe. Op een manier die bij jou past!

Herken je je hierin?

Heb je al veel over adverteren op Facebook en Instagram gehoord, maar loop je aan tegen een gebrek aan technische kennis?

Heb je misschien al best wat geld in advertenties gestopt, maar krijg je er geen cliënten aan, en weerhoudt dit je om het opnieuw te proberen?

Ben je gestart met adverteren, maar weet je niet of je het wel goed doet, en maakt dat je onzeker?

Wil je graag je bereik vergroten, en denk je dat adverteren werkt, maar wil je graag hulp daarbij van iemand die ook weet hoe het bij coaches en therapeuten in de praktijk werkt?

Zie je collega’s zichtbaar worden met adverteren, en wil jij dat ook wel, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Vind je adverteren stiekem best spannend, maar wil je wel iets doen om je praktijk te laten groeien?

Word je soms moe van marketing, omdat het je in je hoofd en achter je laptop houdt terwijl je gewoon mensen wil helpen?
Wil je gewoon je vleugels spreiden? Nieuwe cliënten aantrekken die bij je passen, de juiste acties nemen, en… weer nieuwe cliënten aantrekken? Ben je er echt aan toe om in een lekkere flow te gaan groeien en sta je nog wat te vaak “stil” voor je gevoel?

Ik neem je advertenties uit handen!

Samen de strategie bepalen voor je advertenties

Samen de tekst schrijven en foto’s selecteren

Ik maak de advertenties voor je en analyseer hoe ze lopen

 Je verdient het om zichtbaar te zijn!

Hi, ik ben Ilaria! Ik geloof dat jij een speciaal talent hebt en dat jij het verdient om zichtbaar te worden. Dat je het verdient om te doen waar jij het allerblijst van wordt en waar je dagelijks met een glimlach voor opstaat. Niet door moeilijke strategieën toe te passen, maar door stapje voor stapje jezelf te leren kennen en te laten zien. Door liefdevolle, zachte marketing toe te passen die bij jou past en die jij je eigen kan maken. 

4 jaar geleden heb ik mijn eerste Facebook advertentie training gevolgd bij Mark Bongers. Daarna heb ik nog een extra cursus gevolgd bij hem voor gevorderden, om nog beter te snappen hoe adverteren werkt. Ik heb ondertussen al tientallen advertentiecampagnes gemaakt voor coaches en therapeuten en in totaal meer dan €35000 aan advertentiebudget mogen verdelen, wat er zeker ook allemaal weer is uitgekomen. Omdat ik de advertenties maak en manage, heb ik een goed beeld van wat in de praktijk wel en niet werkt. 

 

Hoe werkt het als je je advertenties door ons laat maken?

Start met een korte video en vragenlijst

STAP 0

Voordat we echt samen aan de slag gaan, stuur ik je alvast een voorbereidende video (25min) en een vragenlijst. De video neemt jou al mee in de mogelijkheden en in een aantal dingen om over na te denken. De vragenlijst vul je in en is de basis voor je advertentieteksten, en geeft mij belangrijke informatie. Ik merk zelf dat het invullen van dit soort vragenlijst ervoor zorgt dat je zelf ook weer even “aan” gezet wordt. Wat wil je met je praktijk? 

In de strategische sessie bespreken we alles en gaan we hierop door. 

 

Strategie bepalen voor je advertentiecampagne

STAP 1

Marketingacties zijn alleen waardevol als je naar een bepaald doel toewerkt. Uiteindelijk wil je nieuwe cliënten bereiken met je advertentie, toch? Daarom is strategie een belangrijk onderdeel. Samen onderzoeken we wat een passend doel is bij je bedrijf, wat strategisch slim is én waar je blij van wordt.

Strategie klinkt misschien een beetje vaag, maar in de praktijk kijken we naar je doelgroep, je aanbod en de juiste boodschap die hierbij hoort en hoe dit op een websitepagina moet komen. We maken eigenlijk het marketingmateriaal in orde waar ze naartoe moeten vanuit de advertentie. 

 

Advertentie account instellen

STAP 2

Voordat we kunnen starten zijn er een aantal dingen die moeten worden ingesteld in Facebook zelf en op je website zelf. We stellen alle technische dingen in. Daarnaast koppelen we het budget aan je advertentieaccount. Ik heb ook toegang nodig tot je account zodat ik je advertentie in de gaten kan houden.

Klinkt technisch allemaal he? Ja, hoef jij ook eigenlijk niet te weten! Maar is wel iets dat gedaan moet worden 🙂 we doen dit tijdens onze eerste call. 

 

Feedback op je landingspagina

STAP 3

We kijken samen naar de websitepagina waar we de mensen vanuit de advertentie heen sturen. Is die al goed? Of kan hij nog beter? Grote kans, want er kan immers ook altijd wat beter. Ik geef je tips over wat er anders kan en hoe je je pagina kunt verbeteren, zodat mensen ook daadwerkelijk gemotiveerd worden om in actie te komen.

Je wil natuurlijk dat mensen iets DOEN op je website! Zich inschrijven voor je gratis weggever, een gratis sessie of voor een laagdrempelige dienst of product. 

Daarom is het belangrijk dat de basis van je pagina helemaal goed in elkaar zit. 

Geen idee hoe het werkt met het schrijven en bouwen van een goede salespagina? Kies dan voor de XXL variant, waarbij ik de tekst van de pagina voor je schrijf. 

 

Teksten schrijven en afbeeldingen maken

STAP 4

Een goede advertentie staat of valt met goede teksten en foto’s. Je moet het je zo voorstellen: je cliënt is aan het scrollen op instagram of Facebook… Dat gaat behoorlijk snel meestal. En dan opeens is daar jouw advertentie. Stopt iemand en blijft iemand lezen? Of scrolt iemand door? Teksten en foto’s maken hierin het verschil!

Teksten schrijven, dat doen we samen. Op basis van de strategie schrijven wij twee gerichte advertentieteksten waar jouw ideale client niet omheen kan. Jij schrijft er ook één, zodat we er drie kunnen testen (tenzij je echt een hele grote hekel hebt aan schrijven, dan hoef jij niks te doen ;)).

Ook kijken we samen naar de geschikte foto voor jouw advertentie.  Vanuit de verschillende advertenties die ik al gemaakt heb ik weet ik zo ongeveer wat wel en niet werkt, al is het uiteraard per bedrijf weer verschillend. Jij levert foto’s aan, wij maken er afbeeldingen van. 

We schrijven advertentiemateriaal waar je achter staat en die jouw potentiële cliënt raakt. 

 

Advertentie instellen in Facebook + testen

STAP 5

Als de teksten en afbeeldingen (of video’s) klaar zijn en de websitepagina helemaal klopt, ga ik aan de slag met het instellen van de advertentie op Facebook en instagram. Dat is een behoorlijk technisch  gedoe vol keuzemogelijkheden! Gelukkig Facebook harstikke slim en is er veel data beschikbaar.

Ik stel de advertentie in en test daarbij verschillende teksten, verschillende foto’s en verschillende doelgroepen. 

Ik zorg ervoor dat de advertentie jouw cliënt bereikt op de juiste plek. De instellingen van de advertentie zijn cruciaal voor een succesvolle advertentie campagne. 

 

Advertentie analyseren& opschalen of aanpassen

STAP 6

Als de advertentie loopt kijk ik mee. Ik weet wat de cijfers ongeveer moeten zijn en wanneer een advertentie wel of niet goed loopt. Lang leve de statistieken! Maar vooral… gebruik ik graag mijn boeren verstand. Los van de statistieken – wat gebeurt er bij jou?

Uiteindelijk is het natuurlijk vooral de bedoeling dat mensen contact met je opnemen voor een afspraak, maar het kan soms even duren voordat mensen daadwerkelijk contact opnemen.

Ik analyseer de eerste resultaten en kijk wat er nog beter kan en mag zodat de advertentie jou zoveel mogelijk zichtbaarheid oplevert. 

Daarna schalen we op, of passen we de advertentie aan. 

Tussendoor hebben we overleg, via mail, whatsapp of via Zoom. 

 

 

Ik leer met liefde jouw praktijk echt kennen!

Ik wil jou graag leren kennen. Als je besluit om je advertenties door mij te laten maken, dan leer ik graag je praktijk kennen. Geen cliché! We moeten natuurlijk ook samen de strategie bepalen, en die moet wel echt 100% goed voelen. Ik geloof dat alles energie is.  

Hoe adverteren anderen geholpen heeft met het laten groeien van hun praktijk:

Januari 2019 ben ik samen met Ilaria gaan zitten om mijn wensen voor FB adverteren door te nemen. Na een goede intake hebben we een strategie opgesteld die direct succesvol was. We besloten om enkele succesverhalen van mijn clienten te beschrijven. Deze verhaal vormen hebben we telkens in verschillende rondes ‘aangezet’.

Vrijwel direct kwamen er aanmeldingen voor massage behandelingen binnen. De teksten raakten de mensen, ze herkenden zichzelf in het verhaal van een ander. Cijfermatig komt het erop neer dat ik tussen de €15 en €20 kwijt ben aan FB voor 1 behandeling van €62. In veel gevallen hebben de mensen 2 tot 3 behandelingen nodig waardoor ik dus eigenlijk €120 tot €180 omzet maak op een kostenpost van €20.

Het mooie is dat de code 10 maanden later nog steeds werkt!

Ilaria let goed op je wensen en de richting die je uit wilt slaan met je praktijk. Ik had al een beeld wat ik met de advertenties wilde laten zien, Ilaria heeft hierin wat technische zorgen uit handen genomen. Ze denk goed met je mee en houdt je ook de nodige spiegels voor. Ze durft te benoemen wat jezelf misschien liever uit de weg gaat. En juist daarin schuilt haar kracht. Met de hulp van Ilaria heb ik dit jaar de stap kunnen maken van een half gevulde praktijk en daarnaast werken voor anderen naar een goed gevulde praktijk en het niet langer voor anderen hoeven werken. Ilaria doet wat ze beloofd.

Daan den Ouden
VolDaan Massagepraktijk

Eind 2017 liep mijn praktijk op mond tot mond reclame. Mijn clientenbestand steeg, maar te langzaam. Op het moment dat ik samen ben gaan werken met Ilaria aan zichtbaarheid ging het aantal cliënten met sprongen vooruit. Nu 2 jaar later zit de praktijk vol, en ben ik als mens en therapeut enorm veranderd. Ik voel me een ondernemer met een doel. Ilaria heeft me veel inzichten gegeven en me uit mijn comfortzone gehaald. Wat maakt dat ik nu durf te staan voor wat ik doe, mezelf durf te laten zien, en dit vertaald zich terug naar een volle praktijk.
Mede door de gerichte advertentiecampagnes die Ilaria voor mij maakt, behaal ik de doelen die ik me steeds stel.
Ilaria is creatief, denkt snel, en weet voor iedereen een passende marketing te creëren. Ze luistert naar wat en wie je bent, en neemt je steeds dat stapje verder om een doelgerichte succesvolle ondernemer met passie te zijn.
Lieve Ilaria, dank je wel dat je op mijn pad kwam. Ik hoop dat we samen nog veel wegen mogen bewandelen.

Annelies Holl
Massagepraktijk Cura

Let op: advertenties zijn geen quick fix!

Je praktijk groeit stapje voor stapje! Zichtbaarheid is hierbij belangrijk. Adverteren is wat mij betreft onmisbaar, omdat het zorgt voo bereik, maar het is geen wondermiddel. Het kan mensen niet zomaar overhalen om iets bij je af te nemen. Jij koopt ook niet meteen alles wat je ziet vanuit een advertentie? 

Adverteren draagt bij aan de gehele klantreis van je potentiële cliënt. Vaak horen de coaches en therapeuten waarmee ik werk dingen als “ik heb je al zovaak voorbij zien komen, ik dacht, nu ga ik maar eens contact opnemen.” 

Een advertentie kan werken als een multiplier. Als je al veel aan zichtbaarheid doet, zorgt een advertentie voor nog meer bereik. Als een post of actie heel goed loopt, zorgt een advertentie voor meer bereik. 

Een advertentie zorgt ALTIJD voor meer bereik, maar niet automatisch voor klanten. Ik heb helaas geen magische toverstaf. 

Met een advertentie zaai je, en het kan dus zijn dat je pas over een half jaar die zaadjes kunt oogsten, ook al loopt die advertentie dan al niet eens meer. 

Maar…. als jij je baby plantjes geen water geeft, gaan ze dood, toch? Dat is ook met je marketing zo. Als je een advertentie als een quick fix ziet, dan heb je wel baby plantjes, die je vervolgens geen water meer geeft.

Een goedlopende praktijk draait om consistent zichtbaar zijn. Het werk doen dat nodig is. Een vertrouwensrelatie opbouwen met je potentiële cliënt. 

Verwacht dus geen wonderen (al gebeuren er soms zeker wonderen!) maar zie het als een onderdeel van je huidige marketingstrategie.

Doe je nog helemaal niks aan marketing en heb je op dit moment ook nog geen cliënten? Dan een zichtbaarheidstraject misschien een beter traject voor jou. 

Wat is belangrijk als we een advertentie online zetten?

Concreet doel

Zorg dat we een advertentie maken voor iets dat meetbaar is. Daar gaan we het uiteraard over hebben als we de strategie bepalen, maar daar kun je nu zelf al over nadenken.

Goede landingspagina met de juiste informatie

Los van welk pakket je kiest, is het belangrijk dat er een goede landingspagina is. Een advertentie moet je niet “snel snel” willen maken, maar de hele campagne goed uitdenken en uitwerken en de landingspagina compleet maken. Dit betekent een landingspagina die goed inspeelt op de behoeftes van je cliënt, echt vertellen wat je dienst of product inhoudt, met referenties, een formulier of betaalbutton etc. In de praktijk zijn pagina’s die goed converteren vaak de langere pagina’s.

Onderdeel van je hele strategie

Een advertentie alleen werkt vaak niet. Het is altijd onderdeel van jouw hele marketingstrategie! Bedenk je dus altijd: als ik X wil bereiken, wat kan ik daar dan nog meer voor doen?

Mijn doel: een advertentie creeëren die doorlopend zorgt voor nieuwe cliënten

Ik krijg natuurlijk vaak de vraag “Wat kan ik verwachten?” of “wat levert het dan op”? Het antwoord erop is nog niet zo simpel. Laten we het “iedere-praktijk-is-uniek” stuk vooral ook even overslaan, want dat had je zelf ook al bedacht. Ik neem je graag mee in een stuk van mijn ervaring. 

Je kunt voor je advertentie kiezen voor een advertentie direct op je dienst (dus met als doel dat ze meteen iets kopen) of indirect op een gratis weggever. Ik probeer meestal eerst direct op een dienst te promoten, omdat veel coaches en therapeuten waar ik mee werk nog geen weggever hebben. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat het meestal wel werkt om je dienst direct te verkopen vanuit een advertentie, als het gaat om een bedrag van onder de €100. Hoe lager het bedrag, hoe lager de drempel. Bijvoorbeeld een massage voor €65, of een coachsessie voor €75. Je kunt hier een bepaalde actie voor creëren. 

Wat mij betreft is het geslaagd als we het bedrag van een sessie erin stoppen, en er één nieuwe cliënt uit komt. Dit omdat mijn ervaring is dat mensen meestal terug komen, als ze eenmaal bij jou geweest zijn.

Mijn doel is dat je uiteindelijk weet hoeveel het ongeveer kost om één nieuwe cliënt aan te trekken. Je weet dan bijv: “Als mijn advertentie loopt voor €5 per dag, dan levert het me ongeveer 1 nieuwe cliënt op per week”. Op die manier kun je sturen en spelen met het budget en de looptijd van de advertentie.

Wat voor mij het beste werkt, zijn advertentiecampagnes voor masseurs of therapeuten die een behandeling geven. Het beste wat ik daar bereik is dat iedere nieuwe cliënt rond de €10-€12 aan advertentiebudget kost (en dat dan steady). Op die manier kun je heel makkelijk besluiten: mijn agenda is nu vol. ik doe de advertentie uit. Ik heb weer wat plekjes, ik zet de advertentie aan.

Je werkt natuurlijk met echte mensen en de resultaten zijn ook afhankelijk van bijv. de seizoenen / vakanties / feestdagen etc maar mijn doel is om een advertentie te maken die doorlopend nieuwe cliënten voor je kan opleveren. 

 

Ik combineer statistieken met je boeren verstand & kijk verder dan alleen de advertentie

Meten = weten, toch? Ja. Zeker mee eens. En… soms meet je super goede statistieken, maar werkt je advertentie toch niet. Of de statistieken zijn niet goed te meten, om wat voor reden dan ook. Ik werk met kleine coaches & therapeuten die niet meestal geen tientallen euro’s per dag over hebben om te adverteren, en daarom vaar ik graag op een combinatie van mijn boeren verstand, statistieken & het volgen van mijn intuïtie. 

De eerste vraag die ik je zal stellen is: “Hoe vind je zelf dat het gaat? Wat levert het tot nu toe op?” Pas daarna gaan we naar de statistieken kijken. 

Zijn de statistieken goed, maar gebeurt er niks? Wat mij betreft moeten we dan wat aanpassen.

Loopt het goed en krijg je nieuwe cliënten? Mooi, niks meer aan doen. Want soms is goed ook goed genoeg. 

En lijken alle stappen te kloppen, maar lijkt het toch niet te werken? Soms kijk ik verder dan de advertentie zelf. Naar de onderstroom. Naar jou. Naar het energetische. Wat klopt er niet? Wat missen we? Klopt het aanbod niet? Geloof je niet in wat je doet? Is de timing niet goed? Is er geen vraag vanuit de markt? Is er geen ruimte in jouw hoofd? 

Ik geloof dat het succes van je praktijk wordt bepaald door zoveel dingen. Ja – je hebt deels controle over je cijfers en je aantallen door advertenties. En soms gaat het gewoon verder en dieper, en is het tijd om in jezelf te graven. 

Als je hier op dezelfde manier naar kijkt, dan help ik je met liefde om je advertentie op te zetten.

Geloof je hier niet zo in, en hecht je vooral waarde aan cijfers? Dan kan je wellicht beter terecht bij een marketing agency, die alles tot op de puntjes voor je doormeten en doortesten. 

Leuke berichtjes over wat de advertenties hebben opgeleverd

Jouw investering in je praktijk

Vervolgadvertenties nodig?

Al eerder samen een advertentie gemaakt? Dan maak ik graag weer een nieuwe advertentie op maat met je! De kosten hiervoor zijn minder, aangezien alle instellingen al goed staan.

Kosten voor een vervolgadvertentie waarbij je zelf je hele websitepagina optimaliseert: €350

Samen aan de slag met een Facebook advertentie voor je praktijk

Vragen waar je vast antwoord op wil!

Hoe werkt de betaling?

Je betaalt van te voren via de website, of je krijgt een factuur als we je advertentie live hebben gezet. 

Hoelang duurt het opzetten van een Facebook advertentiecampagne?

Dit is een beetje afhankelijk van hoe onze agenda’s eruit ziet, maar gemiddeld is de looptijd ongeveer 3-5 weken van het moment dat we elkaar spreken voor de strategie tot aan het analyseren en bijsturen van de advertentie.

Ik heb een hekel aan teksten schrijven, is dit een probleem?

Dit is een beetje afhankelijk van hoe onze agenda’s eruit ziet, maar gemiddeld is de looptijd ongeveer 2-4 weken van het moment dat we elkaar spreken voor de strategie tot aan het analyseren en bijsturen van de advertentie.

Zijn er nog maandelijkse kosten waar ik aan vast zit?

Nee, naast de kosten voor de advertentie (waar je zelf voor kiest) zijn er geen andere kosten voor mij. 

Kan ik de advertentie hergebruiken?

Ja, zeker. Dat is juist mijn doel – om een advertentie te maken die je kunt herhalen.

Ik heb al eerder geadverteerd, help je me ook met mijn bestaande advertenties?

Dat ligt er een beetje aan wat je al hebt staan en hoe het nu loopt. Vaak krijg ik de vraag: hoe kan ik mijn advertenties nog beter maken? Dan gaan we toch al snel weer aan de slag met een nieuwe advertentie. Laat je gegevens even achter, dan kijk ik met je mee naar je huidige advertentie en naar wat voor jou nu de beste stap is.

Heb ik een gratis weggever nodig?

Dat ligt eraan! Hier hebben we het over tijdens de strategie. Het kan heel waardevol zijn op een gratis weggever te adverteren, maar soms past het beter om direct op een goedkopere dienst te adverteren of bijvoorbeeld op een fysieke dienst zoals een lezing of een workshop. 

Met hoeveel advertentietegoed moet ik rekening houden?

Dit is afhankelijk van wat je precies wil verkopen! Dat overleggen we tijdens de strategie. Ik start altijd met een budget van €50 tot €100 euro om gewoon eens laagdrempelig te onderzoeken hoe het voor jou werkt. Meestal zet ik in op het bedrag wat jij voor één sessie vraagt. De vraag is natuurlijk – kun je met dat advertentietegoed dan iets bereiken? JA!

Wat kun je verwachten? Dat weet ik niet… Daar zullen we echt voor moeten testen. Maar je hoeft geen honderden euro’s in je advertentie te steken. Als het werkt, merken we dat vaak na 50 of 100 euro ook, en als het niet werkt lijkt het me niet handig om er nog meer geld in te steken en moeten we juist opzoek naar een andere oplossing.

Ik ben pas net begonnen, werkt dit ook voor mij?

In de basis vergroten Facebookadvertenties je bereik, zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen. Dat is fijn! Dit bespaart je tijd en moeite. Dus ja – het is ook wat voor jou. Wel is het interessant om even te overleggen of je niet beter in het zichtbaarheidstraject past. Daar zetten we ook advertenties in, maar help ik je bijvoorbeeld ook met je website, je strategie, verkopen, het bepalen van je dienst etc. Dat is een traject waarin we veel meer samen doen. Als je net gestart bent hebben we die 3 maanden vaak echt nodig. Lees hier meer over het zichtbaarheidstraject. 

Ik doe nog niet veel met social media, is dit dan wat voor mij?

Dat is een goede vraag! Als je echt pas net begonnen bent, is het zichtbaarheidstraject misschien een beter traject voor jou. 

Hoe zit het met alle technische instellingen?

Alle technische dingen doen we samen, of doe ik voor je. Ik ben geen grote marketingagency – ik werk juist vanuit mijn gevoel. Dat betekent dat ik uiteraard kijk naar de statistieken, maar dat die voor mij niet het belangrijkste zijn. Wil je alles tot in de puntjes doormeten? Dan kun je misschien beter bij een andere partij terecht.

Ik wil graag zelf leren hoe het moet, leer ik dat bij deze dienst?

Nee, bij deze dienst niet, maar ik kan het je wel leren! Je kunt dan meedoen met Leren Adverteren. 

Ik wil wel adverteren, maar heb behoefte aan een langer traject, kan dat ook?

Ja! Dan is het zichtbaarheidstraject iets voor jou. Daar kijk ik niet alleen naar adverteren, maar naar jouw praktijk als geheel. 

Ik heb op dit moment geen cliënten, gaat dit me helpen?

Ja en nee. Ja – het gaat je zeker helpen, want je wordt zichtbaarder en je vergroot je bereik. Nee – want het is geen magische toverstaf die opeens 10 nieuwe cliënten voor je tovert. Het is één van de dingen die je kunt doen om zichtbaar te worden en om nieuwe mensen te laten weten dat je er bent. Vaak heeft een potentiële cliënt meerdere contactmomenten nodig voordat hij of zij cliënt bij je wordt, dus daarom is het goed om naar de hele marketingstrategie te kijken.

Ilaria Caputo

Ilaria Caputo

Reageert binnen een paar uur

I will be back soon

Ilaria Caputo
Hoi hoi! 
Wat leuk dat je als coach of therapeut op mijn website terecht bent gekomen. Hoe kan ik je helpen met het laten groeien van je praktijk? Ik denk graag met je mee.
Whatsapp