Sparkling Business Community

Februari – april 2020

 Q&A’s

> Dinsdag 18 februari 20:00
> Woensdag 4 maart 20:00 uur 
> Dinsdag 17 maart 20:00 uur
> Woensdag 1 april 20:00 uur
> Dinsdag 14 april 20:00 uur
> Woensdag 29 april 20:00 uur

 

Thema’s & Onderwerpen

> Vrijdag 5 februari: Je netwerk benaderen
> Woensdag 12 februari: Money Mindset
> Woensdag 26 februari: Strategie
> Woensdag 11 maart: Websites
> Woensdag 25 maart: Je bereik vergroten
> Woensdag 8 april: Verdienmodellen
> Woensdag 22 april: Verkopen

 Tools

R

Rechtenvrije foto's

Foto’s die je altijd mag gebruiken voor je website en je marketing
fotos.websitesvoortherapeuten.com
R

Tools voor flyers / quotes etc

R

Inplannen social media - fb en insta

Inplannen via www.later.com
R

PDF's aan elkaar voegen

R

Video's maken voor Instagram Stories

App: Boomerang
App: Mojo
R

Facebook debug

(als je afbeelding op Facebook niet hetzelfde is als je hebt ingesteld bij je blog). Je kunt hem dan als het ware resetten.
R

Podcasts online zetten

R

Scherm opnemen

Loom
Quicktime (op Mac)
R

Live via Facebook met meerdere schermen

R

Betalingen via je website

PayPro (super handig met betaalschermen)
Mollie (kun je koppelen aan andere tools en webshops)
Eventbrite (extern platform, ook wel handig)
R

Facturatiesysteem

Moneybird (zelf heel blij mee)

 Week 1 – 1 februari: Doelen bepalen 

 

Lees de tekst bij de opdracht

EERSTE OPDRACHT – JE DOEL STELLEN
– je mag de tekst lezen, of de video bekijken. Voel even wat bij jou past! Mag ook allebei, maar het kijken van de video is niet noodzakelijk om de opdracht te kunnen doen –

Voordat je weet wat je aan marketing kunt gaan doen, moet je eerst een doel stellen. Zonder doel weet je niet waar je naartoe werkt! Doelen zorgen voor focus en structuur.

Als je teveel doelen stelt, gebeurt er vaak niks. Teveel doelen, zorgt voor chaos en dus voor uitstelgedrag.

Voor nu dan ook de opdracht: stel één doel voor de komende 3 maanden door antwoord te geven op de volgende vragen:
– Wat is het aanbod waar je je op wil focussen en hoeveel kost dit (bijv. 1-op-1 traject van 3 sessies, workshop, 1-op-1 sessie van 3 uur etc)?
– Hoeveel nieuwe cliënten wil je hiervoor?
– Hoeveel omzet gaat dit je dan opleveren?

Belangrijk is dat de doelen concreet zijn en meetbaar! Blijf niet hangen in vage doelen als “over 3 maanden wil ik dat mijn website online is”. Dat kan een belangrijk doel zijn en ik snap dat dat voelt als een goede basis, maar dat betekent niet dat je niet ook naast het werken aan je website een doel kunt stellen voor het aantrekken van cliënten! Ook geen doelen als “over 3 maanden voel ik me comfortabel met facebook en post ik 4x per week iets”. Dat helpt je beide niet persé aan nieuwe cliënten. Voor nu mag je je focussen op WAT je wil, daarna onderzoeken we HOE je je doel kunt behalen.

Voel maar even wat voor jou goed voelt. Als je liever een andere termijn wil (bijv 6 weken ipv 3 maanden), dan is dat ook prima! Blijf bij je eigen gevoel. Het is jouw praktijk ?.

Als je je doel bedacht hebt voor jezelf, voel dan eens: wat voel ik bij dit doel? Voelt het goed, of juist oncomfortabel? Voelt het realistisch of juist niet? Ben je bang dat het niet gaat lukken? Wat voor beperkende overtuigingen komen er meteen in je op?

Twijfel je over welk doel? Niet erg, laat het hieronder weten.

Heb je het gevoel dat je meer doelen nodig hebt? Ook prima, laat het hieronder weten, dan denk ik met je mee.

Als je je “grote doel” hebt gesteld, gaan we vervolgens iedere week op maandag een doel voor die week stellen met een stap die je die week gaat zetten om dichter bij het grote doel te komen.

Kortom: laat hieronder je doel achter, of anders de twijfels die je hebt, en dan denk ik met je mee en geef ik feedback of help ik je met het stellen van de juiste vragen.

PS. als je nu nog geen cliënten hebt, dan is je doel: je EERSTE betalende cliënt aantrekken. Dat is altijd een drempel! Dus dan mag je dat ook als doel pakken, bijv voor de eerste maand ?.

 Week 1 -5 februari: Je netwerk benaderen

 

Lees de tekst bij de opdracht

OPDRACHT – JE NETWERK BENADEREN

Als je cliënten wil aantrekken, dan is het belangrijk dat je in contact komt met de juiste mensen. Het is dus belangrijk dat nieuwe mensen jou leren kennen, maar vaak onderschat je de kracht van het netwerk dat je al hebt! Als iemand jou al kent, is de kans groot dat diegene sneller en makkelijker cliënt bij je zal worden. Warme contacten converteren nou eenmaal makkelijker dan koude contacten. Natuurlijk kan het zeker zo zijn dat enkele warme contacten nooit cliënt bij je worden, en nieuwe mensen juist meteen cliënt worden, maar in de basis is het handig om bij je eigen netwerk te beginnen.

Dusssss… wat nu? Wie kun je benaderen?
– Oud-cliënten als je die hebt
– Bekenden & familie
– Mensen die ooit interesse getoond hebben
– Proefcliënten (die gratis bijv een keer hebben meegedaan)

Wat ik zelf altijd doe, is letterlijk mijn whatsapp lijst doorbladeren en mijn Facebookvrienden doorlopen. Ik snap ook dat er best een aantal mensen zijn die je wellicht niks wil sturen, en misschien voelt het echt stalkerig. Er zijn twee opties: 1. je benadert ze niet. Of. 2. Je denkt niet voor hen, en benadert ze ook. Natuurlijk wel mensen benaderen met wie je echt wil werken . Ogen dicht en… gaan!

Voorbeeldtekst van mezelf voor de pilotgroep (de eerste groep):
Hoi ,

Ik heb een nieuwe dienst ontwikkeld, en ik denk oprecht dat het jou kan helpen om te groeien met je praktijk. Ik zat vanochtend te denken: wie zou ik er nou echt graag in willen en voor wie zou dit echt waarde toe kunnen voegen? Jij was een van de mensen waar ik aan moest denken (dat is echt zo, dit is geen cheap ass marketingpraatje dat ik naar iedereen stuur :)).

Zou je het leuk vinden om 3 maanden mee te doen met de Sparkling Business Community? Het is een online coachprogramma waarin ik je nieuwe dingen leer en met je meeloop, maar vooral zorg dat je in actie komt en fungeer als een stok achter de deur.

Omdat het een pilot is, heb ik besloten dat mijn huidige klanten kunnen meedoen voor de pilotprijs van €97 euro (excl. btw) voor 3 maanden. We werken met een kleine groep, zodat er echt aandacht is voor jou. Je kunt er hier meer over lezen: https://coloursofhappiness.nl/community-pilot/ . Denk er maar over en voel maar of het bij je past! Het start 1 november. Je voelt vanzelf wel of het iets voor jou is en of dit het goede moment voor je is.

Ik hoor het graag!

Voorbeeldtekst 2:
Hoi ,

Zoals je misschien weet, heb ik al een tijdje mijn eigen praktijk. Het groeit stapje voor stapje en daar ben ik heel erg dankbaar voor.

Ik werk het liefste met mensen die het lastig vinden om echt voor zichzelf te kiezen. Die veel voor anderen doen, maar zichzelf vaak vergeten. Die zich vaak moe voelen, en weten dat het zo niet langer kan, omdat ze anders in een burn-out thuis komen te zitten. Die weten dat aan de buitenkant eigenlijk alles perfect lijkt, maar die zich diep van binnen afvragen: “is dit het nou?”.

Speciaal voor mensen die zich hierin herkennen organiseer ik een workshop “Geluk” op 26 maart van 19:00 tot 21:00 waarin we gaan kijken waar jij echt blij van wordt en hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Omdat het de eerste keer is, mag je gratis deelnemen, bijvoorbeeld samen met een vriendin.

Is dit wellicht ook wat voor jou? Of weet je wellicht iemand voor wie dit is? Zo ja, zou je het dan aub naar ze willen doorsturen?

Groetjes,
Ilaria

Voorbeeld 3:
Hoi ,

Een tijdje geleden ben je in mijn praktijk geweest omdat je last had van rugklachten en van veel stress. Hoe gaat het nu met je?

Mijn ervaring is dat je altijd in beweging bent en groeit als persoon. Daarom is het goed om eens in de zoveel maanden een check te doen om weer even te kijken hoe het met je gaat. Speciaal voor bestaande en oud-cliënten heb ik een actie, namelijk een gratis gezondheidscheck. Deze check duurt ongeveer 20 minuten en is dus kosteloos. Ik geef je uiteraard weer tips mee waar je zelf mee aan de slag gaat. Als vanuit daar blijkt dat er een nieuwe behandeling nodig is, kunnen we eventueel een vervolgafspraak boeken.

Ik hoor graag of dit je wat lijkt en of je een afspraak wil inplannen.

HOE NU VERDER:
– Maak een mailtje, of verschillende mailtjes (of whatsappberichten / messengerberichten / belscript / wat je maar wil)
– Maak een lijst met mensen die je kunt benaderen
– Verstuur de berichten ?

Mocht je je mail willen delen, kan dat natuurlijk en help ik je! Mocht je vastlopen, hoor ik het ook graag.

Liefs,
Ilaria

 Week 2 -12 februari: Money Mindset

 

Lees de tekst bij de opdracht

OPDRACHT – MONEY MINDSET ?

—-

Geld vragen blijft voor veel coaches en therapeuten best een dingetje. Ik herken het! Ik vind het nog steeds een uitdaging soms. Want wat ben ik nou eigenlijk waard? Ik merk dat ik stapje voor stapje verhoog.

We hebben allemaal overtuigingen meegekregen van vroeger. Die kunnen behoorlijk hardnekkig zijn! Twee opdrachten om aan de slag te gaan met je geldmindset.

OPDRACHT 1. VRAGENLIJST

Bijgevoegd een lijst met overtuigingen. Als je die invult voor jezelf, krijg je inzicht in hoe jij denkt over geld en welke overtuigingen in de weg zitten.

Vul hem in, en kijk dan aan het einde welke overtuigingen het hoogste cijfer hebben. Kies de 3 belangrijkste voor jou. Wil je die hieronder met me delen? (en dan aub niet de cijfers, maar echt even de zinnetjes, zodat ik ze meteen kan lezen )

Wat doet dit met jou? En hoe kun je die overtuigingen omzetten?

—–

OPDRACHT 2. GELDVERHAAL

Als je deze opdracht al een keer gedaan hebt in de vorige community, en je wil meer de diepte in, onderzoek dan eens jouw geldverhaal.

Wat voor rol speelde geld vroeger in jullie gezin? Was er genoeg geld, of juist niet?

Wat zeiden je ouders altijd over geld? En hoe gingen zij om met geld?

Wat heb je meegekregen over geld?

Hoe denk je daardoor nu over geld?

Je kunt kijken naar de verschillende levensfases. Bijv toen je echt nog heel klein was, toen je tiener was, toen je volwassen was.

Begin gewoon te schrijven over wat voor rol vroeger speelde! Alles is goed.

Wil je hieronder met me delen wat je grootste inzicht is?

—-

Van harte welkom om allebei de opdrachten te doen of er een te kiezen! Kijk maar. Ik ben benieuwd!

 Week 3 -18 februari: Q&A

Komt nog op deze pagina!

 

 Week 4 -26 februari: strategie

 

Lees de tekst bij de opdracht
OPDRACHT: JE STRATEGIE BEPALEN
Video duurt 45 minuten. Ik heb daarin de strategie voor Iris bedacht.
Geen tijd om hem te bekijken? Of heb je al eerder (met mij) een strategie uitgerold voor je praktijk? Lees dan de tekst.
Je strategie bepalen is heel belangrijk, anders doe je maar wat! Maar soms is het behoorlijk lastig.
EINDDOEL + AANBOD BEPALEN
Om een strategie te kunnen bepalen, moet je weten wat je wil verkopen, aan wie, hoevaak en wanneer de deadline is. Hier moet je echt goed over nadenken en ook strategisch kijken of het handig is. Per doel is iets anders nodig. Een jaarprogramma verkoop je op een andere manier dan een dagworkshop. Als je je einddoel bepaalt hebt, hoort hier promotiemateriaal bij, wat bij mij eigen altijd staat voor een verkooppagina op je website.
DOELGROEP UITWERKEN
Als je weet wat je einddoel is, dan moet je vervolgens uitzoeken WAT je dan gaat doen om dat einddoel te bereiken. Dit bestaat vaak uit een heleboel verschillende stappen, maar belangrijk is om te kijken: waar is mijn doelgroep zich? Maak een lijst met alle offline en online plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Als je dat weet, kun je nadenken over WAT je dan gaat doen om je onder die doelgroep zichtbaar te maken.
ACTIE BEDENKEN – IS JE DOEL LAAGDREMPELIG GENOEG?
Als je product een lage of gemiddelde prijsklasse heeft, dan kun je je marketing direct op dit product richten. Als het een hogere prijscategorie heeft (wat mij betreft boven de €200 / €300), dan is het handig om er “iets” tussen te zetten om laagdrempelig in contact te komen met mensen. Ik hoor eigenlijk altijd “als ik eenmaal met mensen in contact ben, zien ze de waarde er wel van in.” Dan is het dus goed om met mensen in contact te komen. Dat kun je doen door er een laagdrempelig iets tussen te zetten en daar de marketing op te zetten.
Bijvoorbeeld: een gratis kennismakingsgesprek, een laagdrempelige workshop, een event, een gratis weggever, een gratis scan, het boeken van een eerste sessie-actie, het geven van een lezing, het geven van een webinar, een gratis proefles, een online challenge etc.
Denk hierover na en voel bij jezelf. Het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten, maar vaak kun je vanuit het laagdrempelige je hoger geprijsde dienst verkopen. Gebruik als voorbeeld jezelf: wat zou er voor jou nodig zijn om je eigen dienst te kopen?
WAT VOOR MARKETINGACTIES GA JE UITZETTEN?
Marketing bestaat uit korte- en langetermijn acties. Er zijn acties die je nu doet, en die nu direct resultaat opleveren (bijv. een telefoongesprek met een potentiële klant). Er zijn ook veel acties die je nu doet, en die alleen bijdragen aan je zichtbaarheid maar nog niet direct iets opleveren (social media).
Mijn advies: plaats minimaal 3x per week iets op social media als basis en als ondersteuning van je andere marketingacties.
Wat kun je verder doen aan acties? Teveel om op te noemen en afhankelijk van je doelgroep! Wees hier vooral creatief in en anders dan anderen!
Waardevolle acties die ik vaak aanraad (het gaat hierbij eigenlijk altijd om het vergroten van je bereik en naamsbekendheid)
· Stuur mensen in je netwerk een mail / app / berichtje met wat je doet + bijv een mooie aanbieding, of anders een vraag of ze willen doorverwijzen naar jou als ze iemand kennen. Je denkt vaak dat mensen die dichtbij je staan weten wat je doet, maar dat is vaak niet zo!
· Deel berichten in waardevolle groepen op fb
· Start een advertentiecampagne (maar let op, dit is wel een vak apart. Kijk eens bij webinars van Mark Bongers voor meer info).
· Kijk of je kunt samenwerken met instanties / andere ondernemers die werken met je doelgroep.
· Post ook regelmatig wat op je privé Facebookpagina
· Als het bij je past, zorg dan voor fysiek materiaal zoals een flyer (maar: denk na wat het doel is van de flyer).
· Je mag uiteraard helemaal los met e-mailmarketing / webinars etc als dat bij je past, maar ik zet dit vaak pas in als de basis helemaal staat.
Voor mij betekent een goede basis:
Een goede website met een duidelijk en doelgericht aanbod, voor een duidelijke doelgroep + een stabiele social media strategie + het contacten van je netwerk voor je eerste klanten + advertentiecampagnes
In andere woorden denk ik dat dit is wat je nodig hebt:
Een goede website + waardevolle content op social media + het vergroten van je bereik (bereik is voor de meeste mensen het lastigste dingetje!)
Onthoud: wil je morgen een nieuwe klant? Met persoonlijk contact is de kans het grootste dat je snel een nieuwe klant naar je toe trekt.
Belangrijk: als iemand interesse heeft, PAK DOOR! Durf iets te zeggen als “wat denk je, zullen we een afspraak inplannen?”. Wacht niet tot zij dit doen en pak zelf de regie in handen.
Ook belangrijk: onderzoek bij jou wat werkt en maak dit groter! De strategie moet echt bij je passen en moet niet “zwaar” voelen.
Voorbeelden van strategieën die werken / gewerkt hebben (ook andere voorbeelden dan in de video)
· Doelgroep: hoogbegaafde kinderen Product/dienst: een IQ test Strategie: informatie bijeenkomst over hoogbegaafde kinderen en vanuit daar opvolging met een persoonlijk telefoongesprek. Vanuit daar verkoopt ze IQ testen. Wat: via social media en via via
· Doelgroep: hooggevoelige vrouwen Product/dienst: massagetherapie traject Strategie: verkopen van kennismakingssessie voor €50 euro. Eenmalige sessie om te proberen. Wat: advertentiecampagne met storytelling. Ook deze advertentiecampagne loopt stabiel door. Mensen boeken bijna altijd een vervolg.
· Doelgroep: mensen met fysieke klachten Dienst: cranio-sacraal behandeling Strategie: verkopen van kennismakingssessie voor €50 euro. Eenmalige sessie om te proberen. Wat: advertentiecampagne met storytelling. Ook deze advertentiecampagne loopt stabiel door. Mensen boeken bijna altijd een vervolg.
· Doelgroep: hooggevoelige vrouwen Product/dienst: coachtraject dmv opstellingen Strategie: gratis inzichtsessies. Vanuit daar verkocht ze een opstelling of een traject Wat: social media berichten en in groepen delen
· Doelgroep: hondeneigenaren Product/dienst: training en lessen voor honden Strategie: gratis proefles van een half uur. Bijna iedereen die een proefles doet, wordt klant. Wat: social media & praten over wat je doet
· Doelgroep: coaches en therapeuten (mijn eigen voorbeeld) Product/dienst: Sparkling Business Community Strategie: laagdrempelige pilot aanbieding rechtstreeks verkopen. Wat: upsell gedaan tijdens een training. meerdere nieuwsbrieven verstuurd. Mensen persoonlijk benadert. Bericht op mijn privépagina gezet. Veel over gepost op social media.
· Doelgroep: kinderen Product / dienst: Traject 3 paardencoachsessies Strategie: laagdrempelige pilotaanbieding voor trajecten rechtstreeks aanbieden Wat: flyer & netwerk benadert
Belangrijk: als je nog niet veel cliënten hebt, is het belangrijk dat je focust op één product / dienst de komende maanden! Anders is je focus te versnippert. Al je marketing moet gericht zijn op het behalen van dit doel. Als je weet wat je doel is, kun je steeds weer nieuwe acties bedenken om je doel te behalen. Geloof me, focus geeft ook rust in je hoofd!
Opdracht: maak een strategie voor jezelf. Doe vooral niet te moeilijk, maak er iets moois van op canva of pak gewoon een a4 vel en teken het daarop uit. Laat me weten wat je strategie wordt en waar je tegenaan loopt!
 

 Week  5 – 4 maart: Live Q&A

Komt nog op deze pagina!

 

 Week 6 – 11 maart: Websites

 

 Week 7 -17 maart Q&A Corona

 

 Week  8 – 25 maart: Je bereik vergroten 

Lees de tekst bij de opdracht
VIDEO: JE BEREIK VERGROTEN
Lengte: 1 uur
Je bereik vergroten, misschien wel het belangrijkste van allemaal! Als je namelijk super goede teksten hebt, maar geen bereik, dan schiet het niet op.
In deze video’s ideeën en inspiratie over hoe je je bereik online en offline kunt vergroten.
Hier in het kort:
Je kunt je bereik ORGANISCH VERGROTEN, LENEN of KOPEN. Dit kan zowel ONLINE als OFFLINE
ORGANISCH VERGROTEN:
  • Social media (meerdere kanalen)
  • Groepen delen
  • Marktonderzoek
  • Winacties
  • Doorverwijssysteem
  • Flyeren & flyers ophangen
  • Netwerken
  • Bord in de tuin & reclame op auto’s & bedrijfskleding
BEREIK LENEN
  • Samenwerken met andere professionals
  • Ergens (gratis) spreken
  • Gebruik maken van elkaars e-maillijst / social media bereik
  • Instanties aanschrijven
  • Hulp inschakelen van vrienden & bekenden door vragen om te delen
BEREIK KOPEN
  • Adverteren op Fb / Instagram
  • Adverteren in krantjes & lokale bladen
Belangrijk: WAAR IS JE DOELGROEP?
Zorg dat je echt uitzoekt waar je doelgroep is, zodat je daarna kunt bepalen wat de beste plekken zijn.
Daarnaast belangrijk: blijf hier iedere week aan werken!
TIPS RONDOM CORONA
Je bereik vergroten is nu nog steeds nuttig. Je kunt waardevolle tips delen & gratis weggevers. Verder kun je wellicht voorwerken voor in de toekomst en alvast lijsten maken van wat voor jou belangrijke plekken zijn, zodat je een soort plan maakt over hoe jij je bereik kunt vergroten. Alles is nu een beetje anders dan anders. Toch hoor ik ook nu langzaam aan dat mijn klanten (coaches en therapeuten) dat zij nieuwe cliënten krijgen(!). Nieuwe aanvragen in ieder geval. Dat vind ik super tof om te horen en schept hoop .
Als je vragen hebt, hoor ik het natuurlijk graag!

 

 Week  10 –  8 april: Verdienmodellen

 

Loop je vast? En wil je graag samen sparren over de volgende stap?

Boek dan je powersessie!