Mindset

Waarom je eigenlijk niet kunt spammen en ontvolgd worden niet erg is.

Weet jij nog wat je afgelopen zaterdag gegeten hebt?
Niet te lang over nadenken! Nu zeggen :).
Grote kans dat je er echt even over na moet denken, toch?
Als jij niet eens meer weet wat je afgelopen zaterdag hebt gegeten, dan is de kans heeeeel klein dat jouw social media volgers nog weten wat jij zaterdag op social media gezet hebt.
“Ik vind het zo lastig, dat zichtbaar worden op social media, want ik ben bang om te spammen…”
Ik hoor dit meerdere keren per week van de coaches en therapeuten waarmee ik werk. Gisteren ook, tijdens een Powersessie.
Bang voor afwijzing. Bang om teveel te zijn. Wat ook logisch is!

​​Uiteraard herken ik die angst ook. Ik weet nog toen ik de eerste keer een mail kreeg van iemand die zei “Ja, je stuurt echt teveel mailtjes. Jammer hoor! Ik ga me uitschrijven.”. Ik kreeg bijna een hartverzakking en wilde een mail terugsturen met duizendmaal sorry, sorry, sorry en dingen als “het was niet de bedoeling”. Tot ik me herpakte en me besefte: “dit is helemaal ok. Jij bent niet mijn ideale cliënt.” Ik had al best veel tijd in haar gestoken, ook al persoonlijk met haar gebeld, maar ze had altijd weer goede redenen om geen klant te worden. En dat is helemaal prima. Ik zat met een rood hoofd in de auto en had net geparkeerd. Ik stuurde haar terug dat het helemaal prima was dat ze zich uitschreef en dat ik haar veel succes wenste met haar praktijk. Ik had iedere mail met veel liefde geschreven. In alle mails stonden waardevolle tips. Als ze zich wilde uitschrijven, dan was dat helemaal ok.

Een paar uur later kreeg ik een mail van iemand anders waarin stond dat ze zoveel had gehad aan mijn mailtjes. ​
Waarom je eigenlijk bijna niet kunt spammen en waarom ontvolgd worden niet erg is:
– Laten we beginnen met het algoritme op Facebook & instagram. Als jij er (eindelijk weer eens) een berichtje opzet, dan zien niet eens al jouw volgers dat. Daarnaast is de kans groot dat je bereik ook nog niet zo groot is, of in ieder geval veel groter kan.
– Mensen hebben het druk met hun eigen leven. Als jij die ene gave actie hebt, dan zien ze het misschien voorbij komen, maar vergeten het ook weer. Zelfs als je ze persoonlijk mailt, voor bijv een referentie, dan willen ze dat vaak heus wel doen, maar vergeten ze het gewoon. Neem het ze niet kwalijk, ben niet bang om te spammen maar ga er wel achteraan. Grote kans dat ze het gewoon vergeten.
– Mensen moeten iets meerdere keren zien voordat ze ook besluiten om iets te kopen. Dat heb je zelf toch ook?
– Het is pijnlijk om geld uit te geven en ook moeilijk om “in beweging” te komen en bij een coach of therapeut aan je eigen stukken te gaan werken. Wie weet wat er onder dat tapijtje vandaan komt. Kortom: je moet herhalen, met steeds nieuwe content, zodat je bezwaren kunt tackelen.
– Als mensen vinden dat je spamt, dan is dat niet erg. De kans is dan toch klein dat ze iets bij je zouden kopen. Ik lees ook niet alle mailtjes die in mijn inbox komen, maar je hebt dan nog altijd een keuze: schrijf je uit, of verwijder die ene mail gewoon en lees een volgende mail wel. Er zijn mensen die ik echt graag volg maar waarvan ik niet alle mails lees (om wat voor reden dan ook). En dat is ok. Daarom is herhaling dus belangrijk. Hetzelfde op social media. Als ik iets voor de 5e keer voorbij zie komen, en ik wil het niet kopen of heb het al gelezen, scroll ik gewoon door :). Zo moeilijk is dat niet.
– “Spammen” zorgt misschien voor kritiek, maar het zorgt er ook voor dat je wél de juiste mensen naar je toe trekt! Waarom focussen we altijd op de – misschien wel – negatieve reacties? Wat als je juist wel die ene leuke vrouw overhaalt die het zo hard nodig heeft?
– Je kunt het nooit voor IEDEREEN goed doen. De een vindt dat je teveel mailt of er teveel opzet, de ander te weinig. De een vindt dat het te persoon is, de ander vindt dat het niet persoonlijk genoeg is. En dat is prima :). Vooral familie en vrienden kunnen zulke lekkere ongezouten feedback geven. Maar zij zijn niet jouw ideale cliënt! Vertrouw erop dat de juiste mensen op je pad komen als jij jouw eigen pad gaat lopen.

– Daarnaast: wat anderen van jouw marketing vinden, zegt alles over hen en eigenlijk helemaal niets over jou.​​

​Kortom: wees niet bang om zichtbaar te zijn. De kracht van herhaling is juist belangrijk om je praktijk te laten groeien!
Herken je deze angst? Dan wil ik je uitdagen om eens bij jezelf te onderzoeken: wat vertelt mij dit? Waar ben je nou eigenlijk echt bang voor? En hoe ben je jezelf dit verhaal gaan vertellen?


We nemen allemaal verhalen mee van vroeger. Iedereen heeft dingen meegemaakt. Dat hoef ik jou niet te vertellen, je bent niet voor niks coach of therapeut ;). Maar je mag jezelf nu ook een ander verhaal gaan vertellen! 

​​Het verhaal dat je waardevol bent. Dat je anderen helpt door jouw kennis te delen. Dat anderen wat kunnen leren van jouw eigen proces. Dat het ok is om zichtbaar te zijn, om geld te vragen voor je diensten. Dat je je eigen pad blijft bewandelen, wat anderen daar ook van vinden. 

Delen
Gepubliceerd door:
Ilaria Caputo