Een goede basis voor je praktijk om cliënten aan te trekken, wat houdt dat dan eigenlijk in?
Wat mij betreft bestaat het in ieder geval uit een aantal dingen:
- Een goede en vooral wervende website met één goede salespagina per dienst, waar je mensen in jip-en-janneke taal uitlegt hoe je ze kan helpen en hoe jouw manier van werken hierbij aansluit.
Voorbeeld: geen pagina’s over al je verschillende massagevormen, maar één pagina waarbij je een behandeltraject van 3 massages verkoopt voor een vaste prijs (en je kiest als ze bij jou zijn welke massage het best passend is voor dat moment)
- Duidelijk hebben wie je potentiële cliënt is, waar hij of zij tegenaan loopt en waar zij zich bevinden, zodat je gerichte marketingacties kan verzinnen voor op die plekken.
Voorbeeld: als je paarden behandelt, kun je opzoek gaan naar plekken waar paardeneigenaren zich bevinden, en daar concrete acties voor opzetten. Bijv. een samenwerking met een ruitershop, een demo geven op een manege, een actie opzetten voor een pensionstal, samenwerken met een bekapper etc. Maar ook: adverteren op bewuste paardenmensen op Facebook, iets plaatsen in paardgerelateerde groepen. De mogelijkheden zijn eigenlijk letterlijk eindeloos.
- Een slimme strategie waarbij je de drempel om bij jou te komen laag maakt, zodat mensen geen bezwaren voelen om te boeken.Voorbeeld: een laagdrempelige kennismakingssessie guasha therapie aanbieden voor 30% korting in een bepaalde periode zodat mensen met pijnklachten kunnen ervaren dat het echt voor hen werkt. Daarna kunnen ze kiezen voor een traject. Het gevoel dat je hiermee wil geven, is dat mensen eigenlijk niks te verliezen hebben, en dus wel laagdrempelig kunnen komen ervaren.
- Heel veeeel verschillende soorten marketingacties die zorgen voor zichtbaarheid en dus voor websitebezoekers. Welke acties je inzet, zijn afhankelijk van je doelgroep.
Voorbeeld: een kinesioloog zet advertenties op fb & instagram in voor haar sessies, maar we zetten ook regelmatig berichtjes op Nextdoor of in relevante groepen. We hebben verschillende diensten die we promoten, waaronder eerst ook een gratis check. Ondertussen geeft ze ook een laagdrempelige workshop, die we ook verspreiden. Iedere week zetten we iets in de kijker en zo zorgen we voor consequentie in haar zichtbaarheid.
- Een beetje lef om je dienst te verkopen – door durven pakken als je mensen spreekt die in je doelgroep passen, en die je goed kan helpenVoorbeeld: een paardencoach kreeg eerst alleen af en toe iemand voor een eenmalige sessie, maar dit wilde ze liever niet. Ze had het gevoel dat ze mensen niet voldoende kon helpen. Dus veranderde ze de verwachtingen door op de website te vermelden dat ze alleen in trajecten werkt, maar dat mensen wel de eerste keer konden komen ervaren. Aan het einde van haar sessie vroeg ze of iemand nog eens terug wilde komen, om aan thema X en Y te werken (zoals uit deze sessie kwam). Dit maakte een groot verschil voor haar, en zo bleven cliënten terug komen.
Start met de basis – je marketingkennis!
De meeste coaches en therapeuten weten niet waar ze moeten beginnen, en doen vaak niks, of niet consequent. Ik denk dat als je alles een beetje meer zou doen, dat je al een ander resultaat ziet.
Wat mij betreft, begint het bij kennis.
Kennis over marketingpsychologie. Kennis over je doelgroep. Kennis over welke kanalen wanneer werken. Kennis over het schrijven van wervende teksten. Kennis over de opbouw van je website. Kennis over wie jij bent en over wat bij jou past.
Ik wil die kennis graag beschikbaar maken voor alle coaches en therapeuten. Lees meer over de academy.
Ja – je moet alsnog zelf de video’s kijken, en zelf in actie komen.
Nee – marketing gaat ook niet weg. Ook niet als je een goedlopende praktijk hebt. Dan wordt het makkelijker, omdat mensen je weten te vinden, en bijvoorbeeld naar je doorverwijzen, maar ook dan heb je altijd weer nieuwe mensen in je vijver nodig.
Ik geloof oprecht dat de wereld meer alternatieve therapieën nodig heeft. Het liefst om preventief te werken, natuurlijk. Er zijn zoveel mensen die van het kastje naar de muur gestuurd worden en soms letterlijk horen dat ze “er maar mee moeten leren leven.”
Marketing is misschien ongemakkelijk en en ingewikkeld. Maar zie het als verlengstuk van je praktijk – als je alleen al één iemand deze week anders kan laten nadenken, door een van jouw social media posts, dan is je werk alsnog waardevol geweest.
Ik wens je een fijne week! Stel me gerust een vraag als je vast loopt.