Mindset

Commitment voor je praktijk als alles op zijn gat ligt

Zoals je wellicht al zelf ondervonden hebt, is het niet moeilijk om één keer een goede maand te draaien met je praktijk. De uitdaging is om iedere maand weer een goede maand te draaien met je praktijk. Om te zorgen voor stabiliteit, of groei, afhankelijk van waar je staat.

Maar hoe doe je dat?

Door consistent te bouwen en door vooruit te blijven kijken.

Lekker cliché, maar dat is nog niet zo makkelijk in de praktijk.

Ik zie veel coaches en therapeuten inchecken en ook weer uitchecken.

Zo had je Lieke. Zij is een coach met een eigen praktijk in Amsterdam. Marketing zou nooit haar hobby worden, maar ze wist dat het belangrijk was. Ze ging 4 maanden heel actief aan de slag met marketing, met mijn hulp. Met het juiste resultaat! Ze kreeg meerdere cliënten voor een coachtraject. Ze had uiteindelijk ongeveer 15 lopende trajecten. Ze had op een gegeven moment ongeveer 4 tot 6 sessies per week, maar had er nog een parttime baan naast en had een gezin met twee kleine kinderen. Door die nieuwe cliënten werd het drukker en marketing kreeg een lagere prioriteit. Ze deed een tijdje niks aan marketing. Ze werkte immers in haar praktijk. Het gevolg? De trajecten liepen bijna af, maar…. Ze had geen nieuwe trajecten binnen gehaald. De focus was immers van de marketing af. Ze had minder sessies per week en daar kreeg ze stress van. Ze had niet gezaaid en kon niet oogsten, waardoor het weer even duurde voordat ze nieuwe cliënten kreeg.

Je herkent je wellicht in het verhaal van Lieke en weet dan vast wat ik bedoel met inchecken en weer uitchecken.

De boodschap voor Lieke was duidelijk. Ze moest consistenter aan haar marketing blijven werken. Dit had ze niet gedaan door een gebrek aan tijd.

Maar wat als je eigenlijk harstikke consistent aan je praktijk bouwt, maar als alles opeens op zijn gat komt te liggen door een ingrijpende gebeurtenis?

Dat gebeurde mij begin 2020. Ik dacht het volgende: “als ik zelf gezond blijf, is mijn bedrijf veilig en kan mijn bedrijf door blijven draaien.”. Als ik maar geen burn-out zou krijgen, dan zou het allemaal goedkomen, was mijn overtuiging. Dat was ook altijd zo…. Tot mijn vader begin januari ernstig ziek bleek te zijn. Een hersentumor… We wisten totaal niet waar we aan toe waren maar het ziekenhuis was een soort tweede huis, zovaak was ik er. Het was een hele pittige periode. Mijn vader heeft ondertussen een heel traject achter de rug en het gaat nu naar omstandigheden goed met hem.

Al mijn klanten liepen uit, doordat ik op dat moment niet kon en wilde werken. Sommigen zochten een andere oplossing (hun praktijk moest immers ook doordraaien), sommigen bleven wachten.

En ik…. Ik had geen plan B. Ik was zelf tijdelijk uitgeschakeld, doordat iemand in mijn omgeving ziek werd. En daarmee was mijn bedrijf dus ook uitgeschakeld, omdat alles afhing van mij als persoon.

Er was wel een student die me af en toe hielp. Ik probeerde veel naar haar door te schuiven. Voor mij was het zo’n belangrijke les: er kan ALTIJD iets gebeuren waardoor je opeens niet meer 100% in je bedrijf aanwezig kunt zijn. Ik had dus een plan B nodig. Ik besloot meer uit te besteden, met betere systemen te werken en meer geautomatiseerd te gaan werken, al was het grootste gedeelte van mijn bedrijf nog gericht op de 1-op-1 trajecten. Het was een ongelooflijke eye opener die me leerde hoe kwetsbaar ik was. Hoe kwetsbaar mijn bedrijf was. Ik moest die periode “verplicht uitchecken”…

Is uitchecken dan erg? Niet persé, maar het heeft altijd consequenties.

Ik ben ook soms een periode niet zo zichtbaar, zoals ook in het verhaal bij Lieke. Ik draag daar dan ook de verantwoordelijkheid voor. Ik weet dat ik op dat moment niet aan het zaaien ben en dat het dus consequenties heeft voor later. Ik geef mezelf dan uiteindelijk een liefdevolle schop onder mijn kont om weer aan de slag te gaan met mijn marketing.

Maar als er iets ingrijpends gebeurt waar je geen invloed op hebt, zoals een overlijden in de familie, een ziek kind of bijvoorbeeld zoiets onverwachts als corona… Dan is het geen bewuste keuze, maar dan alsnog heeft het consequenties.

Wat kun je nu al doen om te voorkomen dat er erge consequenties zijn voor je praktijk als alles even op zijn gat ligt, om wat voor reden dan ook?

Hieronder een aantal tips:
–       Automatiseer zoveel je kunt. Dit doe je met systemen (bijv voor je administratie, voor e-mailmarkting, afspraken systeem etc). Dat scheelt heel veel handmatige handelingen en dus tijd. Als je al geen tijd hebt zijn dit echt rotklussen die veel van je tijd opslokken… Ik weet dat alle kosten voor de verschillende systemen best oplopen, maar het betaalt zich echt terug in tijd! Bespaar dus niet op systemen.


–       Werk vooruit en plan je social media in. Dat kan misschien niet altijd, maar vaak wel voor een heel groot gedeelte. Dan ben je dus altijd zichtbaar. Wat ook werkt, is om een content hub te bouwen. Dat is eigenlijk niks meer of niks minder dan een document met berichten die je al eerder gemaakt hebt en die je kunt herhalen. Als jij er echt even niet kunt zijn, kan iemand anders er met dat document voor zorgen dat jouw social media wel door kan lopen.


–       Denk altijd een paar stappen vooruit. Als je je afvraagt wat er “nu” nodig is voor je praktijk, dan ben je eigenlijk te laat. Bouw dus nu voor over een paar weken of maanden.


–       Leer het jezelf makkelijk te maken. Het hoeft niet persé perfect!


–       Spreid je risico door dingen uit te besteden en de juiste mensen om je heen te bouwen. Als je daar nog niet bent, zorg dan in ieder geval dat er iemand is die je bedrijf goed kent. Mijn vader heeft 35 jaar lang een Italiaans restaurant gehad. Toen hij ziek werd, moest ik een gedeelte van de administratieve kant over pakken. Het restaurant moest immers doordraaien. Ik had geen idee… Ik moest alles vanaf het begin gaan uitzoeken. Gelukkig kon de accountant helpen, maar het was een behoorlijke puzzel. Het kostte erg veel tijd. Soms is het handig om te denken alsof je in een grotere organisatie werkt. Daar staan vaak procedures uitgewerkt etc. Niet dat je dat persé moet doen, maar een bepaald systeem waar alle wachtwoorden in staan zodat jij (en dus anderen) ze terug kunt vinden, is bijvoorbeeld al heel fijn ;).


–       Onderzoek wanneer jij zelf uitcheckt. Is er een bepaald patroon zichtbaar? Heb je dan echt te weinig tijd, of heeft het meer te maken met prioriteiten? Check je bijvoorbeeld uit als het lastig wordt of als je iets moet doen waar je geen zin in hebt? De vraag die daar ook bij hoort is: hoe ga je om met je tijd?


–       Analyseer wat echt belangrijk is. Wat als je nog maar de helft van je tijd zou hebben? Wat zou je dan schrappen? Kortom: wat levert je eigenlijk niet zoveel op op dit moment?

Met deze mail wil je graag inspireren om te onderzoeken hoe jij in je bedrijf staat. Blijf je ingecheckt? Of check je eigenlijk wel regelmatig uit? Hoe kun je slimmer werken, in plaats van harder?

Daarnaast wil ik je meegeven hoe kwetsbaar we eigenlijk allemaal zijn en daarmee dus ook je praktijk :). En dat het dus handig is om op de lange termijn te werken aan een stevige basis.

Je mag jouw praktijk echt gaan zien als een bedrijf! Ook als je nog niet zolang bezig bent. Neem jezelf en je praktijk serieus :).

Dat was hem wel weer voor nu. Als je vragen hebt, of iets met me wil delen, hoor ik het graag!

Delen
Gepubliceerd door:
Ilaria Caputo