Vandaag had ik de hele dag afspraken en sessies met coaches en therapeuten, 5 in totaal. Een daarvan was een kennismakingsgesprek voor een advertentietraject voor haar massages.
“Huh, volgensmij is er iemand bij de deur. Sorry, ik moet even gaan kijken.” Het duurde best even voordat ze weer terug kwam.
“Iemand uit de straat kwam langs om een cadeaubon voor een massage te kopen.”
Dit zijn de berichtjes waar ik altijd zo blij van wordt! Ik was bijna nog blijer dan zij zelf ;).
Hoe leuk, dat we het net hebben over de groei van haar praktijk, en dat er dan letterlijk een nieuwe cliënt op de stoep staat die een cadeaubon wil kopen :). Soms gaat het gewoon zo makkelijk! Alhoewel ze hier natuurlijk ook – direct en indirect – marketing voor gedaan had.
Tegelijk hadden we het over het krijgen van meer grip op het aantrekken van nieuwe cliënten, een thema dat de hele dag door steeds terug kwam.
Aan de ene kant is het heerlijk als je mensen via via krijgt, of via Google (die in haar geval bijvoorbeeld zoeken op “massage Gent”). Tegelijk heb je daar geen controle over. En dus wil je onderzoeken wat voor marketing je in kan zetten, om te zorgen dat je zelf bepaalt hoe druk die week is.
Als je dus herkent dat je weken (of maanden) heel wisselend zijn qua omzet en aantal cliënten, en je het gevoel hebt dat je er geen grip op hebt, dan is het belangrijk om te beseffen dat je hier zelf verantwoordelijkheid over kunt (en vooral: moet) nemen.
Als ondernemer verdien je iedere euro zelf. Dat vind ik nog steeds ieder jaar bijzonder, als ik afrond in december. De kans is groot dat je letterlijk alles zelf doet: marketing, sales (ja, het binnen halen van je cliënt valt nou eenmaal onder sales), je cliënt helpen, nazorg etc. Dat is heel tof, en tegelijk ook meteen de uitdaging: je zult het ook zelf moeten doen.
Wat kun je doen om NU meer afspraken in je agenda te krijgen?
Er is een tip die ik meestal geef als je nu de ruimte in je agenda wil vullen, en dat is om oud-cliënten opnieuw te benaderen. Dit is meestal redelijk snel en makkelijk gedaan en aangezien ze jou al kennen, kan dit heel positief uitpakken. Stuur ze een mailtje, of een persoonlijk appje om te vragen hoe het met ze is en om ze desnoods een kortingsactie of gratis check aan te bieden om te kijken of ze behoefte hebben om weer eens langs te komen. Als ze eenmaal weer terug zijn gekomen, is de kans best aanwezig dat ze weer even komen. Doe dit niet op de pusherige manier, maar onderzoek juist hoe je dit op een zachte en oprechte manier kunt doen. Ga desnoods echt even zitten en kijk wie er allemaal in je opkomen – kun je die benaderen? Soms hoor ik wel eens terug van “Ik moest toevallig deze week ook nog aan jou denken!”. Die dingen zijn echt niet voor niks, is mijn ervaring. Of iets als “Ik wilde al zolang iets bij je boeken, maar steeds vergat ik het weet dus ik ben blij dat je even wat stuurt.”. Kortom: wees niet bang om je oud-cliënten opnieuw te benaderen en kijk wat dat je oplevert. Bedenk vooral ook: wat zou voor jou een fijne manier zijn, als je je eigen cliënt was?
Wat als je pas net gestart bent?
Dan heb je nog geen oud-cliënten om te benaderen, maar wellicht kun je wel iets aanbieden in je netwerk aan bekenden (of in het netwerk van je netwerk) waardoor je in ieder geval kunt laten ervaren wat jouw manier van werken kan doen. Desnoods doe je dat in het begin gratis of voor een laagdrempelig tarief (afhankelijk van wat je doel is). Het is helaas zo dat je in het begin echt stap voor stap zult moeten bouwen.
Wat als je structureel meer afspraken in je agenda wil?
Dan is mijn advies om echt iedere week consequent stapjes te zetten in je marketing.
Dit is meestal geen populaire “tip”, want je wil natuurlijk liever dat je twee keer knippert en dat er dan 10 nieuwe cliënten voor de deur staan, en dat snap ik ook :). Als je iedere week een aantal stapjes zet om jezelf zichtbaar te maken, dan gaat je praktijk er over een jaar echt anders uit zien.
Ik vind het fijn om als basis altijd een Facebook en Instagramadvertentie te hebben lopen, omdat dat structureel zorgt voor meer bereik, maar daarnaast zijn er natuurlijk nog zoveel andere manieren om jezelf zichtbaar te maken.
Ja – er bestaat zoiets als marketingpsychologie en er bestaan handige strategieën die al eerder gewerkt hebben….
En ja – Je hebt simpelweg ook het werk te doen, zonder garantie op resultaat. En dat kost best veel tijd, moeite, liefde en soms ook geld. En soms levert het niks op, of misschien niet direct. Dit is helaas waar je mee te dealen hebt (maar je bent gelukkig dus ook niet de enige! Al lijkt het soms wellicht wel zo als je aan het scrollen bent op Instagram…)
Ik werk iedere dag mee aan coaches en therapeuten die volledig van hun praktijk kunnen leven. Dus ja – het is zeker mogelijk. Maar dat gaat wel met vallen en opstaan. Met goede maanden, en minder goede maanden. Als ondernemer heb je het er allemaal mee te doen: de goede, en ook de minder goede kanten horen er allemaal bij. Het is ook normaal dat het in golven gaat.