Marketing

Cliënten nodig? Advertentie aan. Agenda vol? Advertentie uit.

Iedere coach of therapeut die ik spreek, zoekt naar een manier van marketing die weinig tijd kost en toch zorgt voor meer cliënten.

Bestaat dat, of is het een utopie?

Ik denk een beetje van beide. Ik geloof dat marketing een manier van bouwen is, en dat je dat het beste maar kan doen via verschillende kanalen. Een stukje risico spreiding. Als Facebook morgen omvalt, dan heb je bijvoorbeeld ook nog je mailinglijst.

Tegelijk zie ik letterlijk in de praktijk gebeuren:

Een goedlopende advertentie, die je “aan” zet als je ruimte hebt, en weer “uit” zet als je agenda vol is.

Hoe fijn zou dat zijn?

Ik geef een voorbeeld van een succesvolle advertentie in mijn Facebook Advertentie Inspiratie Gids. Het gaat hierbij om een advertentiecampagne van een cranio therapeut die al sinds 2021 loopt, en nog steeds succesvol is. Als haar agenda leeg is, zet ze hem aan. Als hij vol is, zet ze hem weer uit. In tegenstelling tot alles wat er gezegd wordt over updates / Facebook AI hebben we er juist bewust letterlijk niks aan verandert. Er staan ondertussen tientallen reacties onder van mensen die tevreden zijn na het boeken van haar behandeling. Gemiddeld iedere €15 zorgt voor een nieuwe cliënt.

Een advertentie dus, die je eigenlijk een soort van controle geeft over hoe vol je agenda is, dat is wat ik probeer te realiseren voor al mijn klanten. Ik benader marketing altijd over de gehele breedte, maar advertenties zijn eigenlijk een belangrijke basis die ik inzet in al mijn trajecten – lang of kort. Geen idee wat een Facebook advertentie inhoudt? Dan is mijn Facebook Advertentie Inspiratie Gids dus wellicht iets voor jou. Meer lees je hier.

Adverteren werkt het niet altijd voor iedereen. Het is heel erg zoeken wat wel en niet werkt, ook nog na 9 jaar voor mij. Logisch ergens, want dat is met alle marketing zo. Je werkt immers ook gewoon met echte mensen, die aan de andere kant van het scherm jouw advertentie zien.

Er zijn een aantal dingen die ik heb gemerkt:

  • Massages en behandelingen zoals Cranio, guasha, healing, acupunctuur etc,. Lijken makkelijk te verkopen vanuit advertenties. Waarom? Mensen gaan liggen op de behandeltafel, en jij “fixt” het. Zo is het natuurlijk niet, maar ergens is dat wel wat ze kopen. Jij gaat iets doen, en zij voelen zich beter. Het is sowieso fijn en ontspannend. Dat is een verschil met coaching en therapie: dat kan soms voelen als een hoge drempel, omdat je echt moet “werken” aan jezelf. In de basis is het natuurlijk hetzelfde, maar het boeken van een behandeling voelt toch anders is mijn ervaring.
  • Ik probeer het liefste direct te verkopen vanuit advertenties. Dat lukt natuurlijk niet als je een traject wil verkopen van €2000, maar ik merk dat het wel lukt als je je focust op het verkopen van een eerste sessie, tussen de €50 en €90. Hoe hoger de prijs, hoe hoger de drempel. Het is fijn als het voelt als een soort no-brainer voor mensen. Alsof ze niks te verliezen hebben.
  • Mensen die jouw advertentie voorbij zien komen, zitten niet persé op jou te wachten. Of misschien eigenlijk wel, maar ze hebben nog niet specifiek gezocht naar wat jij te bieden hebt, of ze wisten helemaal niet dat jouw therapievorm ook kon helpen bij waar zij tegenaan lopen. Het kan soms even duren voordat mensen daadwerkelijk “ja” zeggen. Jij denkt misschien dat er niks gebeurt, maar er gebeurt wel degelijk iets, alleen zie jij het nog niet.
  • Een advertentie alleen is meestal niet voldoende om mensen te laten kopen. Er moet een goede websitepagina achter zitten waar mensen heen klikken, die mensen meer informatie geeft en alle bezwaren weerlegt of in ieder geval uitlicht.
  • Laagdrempelige workshops verkopen ook best goed vanuit advertenties. De drempel is laag, en het zorgt voor bereik dat je normaal niet had. Je scrolt op Facebook, ziet iets voorbij komen, denkt “Hé, dat is interessant! Oh het is ook nog bij mij in de buurt. *Checkt agenda*. Oh, ik kan die avond wel. Laat ik er gewoon eens naartoe gaan.” . Na zo’n workshop is goede opvolging heel belangrijk! Anders is je workshop letterlijk een losse flodder. Dat is eigenlijk voor niemand goed: voor jou niet (want geen vervolg), maar voor hen ook niet, want de kans is groot dat je ze echt goed verder kan helpen met hun vraag.

Als je als voor je praktijk adverteren een kans wil geven, zijn er 2 opties:

Volledig uitbesteden

Ik ontzorg je eigenlijk volledig in dit traject, uiteraard met een beetje hulp van jou. Samen zetten we een advertentie op die echt goed aansluit bij wat jij doet in je praktijk. Geen puisterige marketingteksten, maar zachte woorden en verhalen die mensen laten ervaren wat een sessie voor ze kan betekenen. Lees hier meer. 

Zelf doen, met een beetje inspiratie & casussen uit de praktijk

  • Advertentie Masterclass
    In 2 uur leer ik je hoe je zelf je eerste advertentie op kan zetten. Inclusief stap-voor-stap video. Leer hier meer.
  • Facbook Advertentie Inspiratie Gids
    Een inkijkje in de succesvolle advertenties van 3 andere coaches en therapeuten, waarbij ik dieper in ga op een advertentie voor 1-op-1 behandelingen, voor een laagdrempelige workshop en voor een online webinar. Lees hier meer.

Je voelt vanzelf wel wat bij je past. Advertenties zijn wat mij betreft een fijne basis die zorgen voor het bereiken van nieuwe en bewuste mensen bij jou in de buurt.

Een fijne zondag gewenst!

Delen
Gepubliceerd door:
Ilaria Caputo