Hulp bij de advertenties voor praktijk

Laat me met je meekijken, of besteed het volledig uit.
Dit wil ik

Gerichte Facebook & instagram advertenties om je potentiële cliënten te laten weten dat jij er bent.

Zonder technisch gedoe. Op een manier die bij jou past!

Adverteren voor je praktijk

Aangezien je lid bent van de Bloom Academy, is de kans groot dat jij al bezig bent met de (online) zichtbaarheid van je praktijk. Super goed, want helaas komen de cliënten meestal niet vanzelf aanwaaien, zeker niet als je pas net gestart bent. 

Advertenties op Facebook zorgen snel voor het bereiken van nieuwe mensen, maar vooral ook van de juiste mensen. Mensen rondom je praktijk, die bezig zijn met bewustzijn en persoonlijke ontwikkeling.

De Basistraining Leren Adverteren in de academy helpt je om je eerste advertentie op te zetten, dus daar kun je mee aan de slag.

Vind je het toch spannend? Of wil je graag begeleiding? Dan zijn er twee keuzes.

Je kunt het zelf doen, met een beetje hulp van mij door middel van coaching.

Misschien heb je helemaal geen behoefte aan al dat technisch gedoe of vind je het bijvoorbeeld heel lastig om een goede tekst te schrijven? Dan kun je ook je volledige advertentiecampagne uitbesteden. Hieronder zie je wat de verschillende opties zijn. 

 

COACHING

Als je het graag zelf wil doen, maar je graag een extra check wil. Of als je al een advertentie hebt laten lopen, maar daar niet het gewenste resultaat uit kwam en je graag wil dat ik eens meekijk.

VOLLEDIG UITBESTEDEN

Als je weet dat adverteren een goede zet zou zijn voor je bedrijf, maar als je leeg loopt op al die technische dingen en er totaal geen energie van krijgt. Je wil het liever helemaal niet zelf doen, of je hebt er simpelweg geen tijd voor.

Jouw investering in je praktijk

Hoe werkt het als je je advertenties volledig uitbesteed?

Strategie bepalen voor je advertentiecampagne

STAP 1

Marketingacties zijn alleen waardevol als je naar een bepaald doel toewerkt. Uiteindelijk wil je nieuwe cliënten bereiken met je advertentie, toch? Daarom is strategie een belangrijk onderdeel. Samen onderzoeken we wat een passend doel is bij je bedrijf, wat strategisch slim is én waar je blij van wordt.

Strategie klinkt misschien een beetje vaag, maar in de praktijk kijken we naar je doelgroep, je aanbod en de juiste boodschap die hierbij hoort en hoe dit op een websitepagina moet komen. We maken eigenlijk het marketingmateriaal in orde waar ze naartoe moeten vanuit de advertentie. 

 

Advertentie account instellen

STAP 2

Voordat we kunnen starten zijn er een aantal dingen die moeten worden ingesteld in Facebook zelf en op je website zelf. We maken een bedrijfsaccount op Facebook, we stellen de pixel in, de Facebook API, we verifiëren je domein en stellen conversies in. Daarnaast koppelen we het budget aan je advertentieaccount. Ik heb ook toegang nodig tot je account zodat ik je advertentie in de gaten kan houden.

Klinkt technisch allemaal he? Ja, hoef jij ook eigenlijk niet te weten! Maar is wel iets dat gedaan moet worden 🙂 we doen dit tijdens onze eerste call. 

 

Feedback op je landingspagina

STAP 3

We kijken samen naar de websitepagina waar we de mensen vanuit de advertentie heen sturen. Is die al goed? Of kan hij nog beter? Grote kans, want er kan immers ook altijd wat beter. Ik geef je tips over wat er anders kan en hoe je je pagina kunt verbeteren, zodat mensen ook daadwerkelijk gemotiveerd worden om in actie te komen.

Je wil natuurlijk dat mensen iets DOEN op je website! Zich inschrijven voor je gratis weggever, een gratis sessie of voor een laagdrempelige dienst of product. 

Daarom is het belangrijk dat de basis van je pagina helemaal goed in elkaar zit. 

Heb je een hekel aan teksten schrijven? Kies dan voor de XXL variant, waarbij ik de tekst van de pagina voor je schrijf. 

 

Tekst schrijven en foto’s selecteren

STAP 4

Een goede advertentie staat of valt met goede teksten en foto’s. Je moet het je zo voorstellen: je cliënt is aan het scrollen op instagram of Facebook… Dat gaat behoorlijk snel meestal. En dan opeens is daar jouw advertentie. Stopt iemand en blijft iemand lezen? Of scrolt iemand door? Teksten en foto’s maken hierin het verschil!

Teksten schrijven, dat doen we samen. Op basis van de strategie schrijven we een gerichte advertentietekst waar jouw ideale client niet omheen kan. Ook kijken we samen naar de geschikte foto voor jouw advertentie. Ik gebruik hierbij mijn eigen ervaring over marketing en ook ervaring vanuit de praktijk. Vanuit de verschillende advertenties die ik al gemaakt heb ik weet ik zo ongeveer wat wel en niet werkt, al is het uiteraard per bedrijf weer verschillend. 

We schrijven teksten waar je achter staat en die jouw potentiële cliënt raakt. 

 

Advertentie instellen in Facebook + testen

STAP 5

Als de teksten en afbeeldingen klaar zijn en de websitepagina helemaal klopt, ga ik aan de slag met het instellen van de advertentie op Facebook en instagram. Dat is een behoorlijk technisch  gedoe vol keuzemogelijkheden! Gelukkig Facebook harstikke slim en is er oneindig veel data beschikbaar.

Ik stel de advertentie in en test daarbij verschillende teksten, verschillende foto’s en verschillende doelgroepen. 

Ik zorg ervoor dat de advertentie jouw cliënt bereikt op de juiste plek. De instellingen van de advertentie zijn cruciaal voor een succesvolle advertentie campagne. 

 

Advertentie analyseren& opschalen of aanpassen

STAP 6

Als de advertentie loopt kijk ik mee. Ik weet wat de cijfers ongeveer moeten zijn en wanneer een advertentie wel of niet goed loopt. Lang leve alle statistieken vanuit Facebook! Uiteindelijk is het natuurlijk vooral de bedoeling dat mensen contact met je opnemen voor een afspraak, maar het kan soms even duren voordat mensen daadwerkelijk contact opnemen.

Ik analyseer de eerste resultaten en kijk wat er nog beter kan en mag zodat de advertentie jou zoveel mogelijk zichtbaarheid oplevert. 

Daarna schalen we op, of passen we de advertentie aan. 

 

 

Waarom je bij mij moet zijn om te adverteren.

Hi, ik ben Ilaria! Ik help coaches en therapeuten met hun marketing. Toen ik zelf pas net gestart was – inmiddels meer dan 7 jaar geleden – kwam er een fantastische kans op mijn pad. Via via kwam ik namelijk in contact met Arthur & Joas van Bloomsite. We hadden een goede klik en zij zochten uitbreiding omdat ze het te druk hadden. Die uitbreiding, dat was ik! Ik heb zo’n twee jaar de marketing voor hen verzorgd en mensen begeleid bij hun websitetraject. Ondertussen werken we na al die jaren nog steeds samen. 

Ongeveer 6 jaar geleden heb ik mijn eerste Facebook advertentie training gevolgd bij Mark Bongers. Daarna heb ik nog een extra cursus gevolgd bij hem voor gevorderden, om nog beter te snappen hoe adverteren werkt. Facebook (Ondertussen Meta) blijft veranderen, en ik leer dus dagelijks bij over hoe het systeem in elkaar zit.

Ik heb de afgelopen jaren al een paar honderd advertentiecampagnes gemaakt voor coaches en therapeuten en in totaal meer dan €50000 aan advertentiebudget mogen verdelen, wat er zeker ook allemaal weer is uitgekomen. Omdat ik de advertenties maak en manage, heb ik een goed beeld van wat in de praktijk wel en niet werkt. 

Ik vind het belangrijk dat de advertentie in lijn ligt met wie jij bent als therapeut of coach. Wel strategische marketing, maar dus ook luisteren naar je intuïtie en je buikgevoel. Ik kijk graag met je mee! 

 

Hoe adverteren anderen geholpen heeft met het laten groeien van hun praktijk:

Januari 2019 ben ik samen met Ilaria gaan zitten om mijn wensen voor FB adverteren door te nemen. Na een goede intake hebben we een strategie opgesteld die direct succesvol was. We besloten om enkele succesverhalen van mijn clienten te beschrijven. Deze verhaal vormen hebben we telkens in verschillende rondes ‘aangezet’.

Vrijwel direct kwamen er aanmeldingen voor massage behandelingen binnen. De teksten raakten de mensen, ze herkenden zichzelf in het verhaal van een ander. Cijfermatig komt het erop neer dat ik tussen de €15 en €20 kwijt ben aan FB voor 1 behandeling van €62. In veel gevallen hebben de mensen 2 tot 3 behandelingen nodig waardoor ik dus eigenlijk €120 tot €180 omzet maak op een kostenpost van €20.

Het mooie is dat de code 10 maanden later nog steeds werkt!

Ilaria let goed op je wensen en de richting die je uit wilt slaan met je praktijk. Ik had al een beeld wat ik met de advertenties wilde laten zien, Ilaria heeft hierin wat technische zorgen uit handen genomen. Ze denk goed met je mee en houdt je ook de nodige spiegels voor. Ze durft te benoemen wat jezelf misschien liever uit de weg gaat. En juist daarin schuilt haar kracht. Met de hulp van Ilaria heb ik dit jaar de stap kunnen maken van een half gevulde praktijk en daarnaast werken voor anderen naar een goed gevulde praktijk en het niet langer voor anderen hoeven werken. Ilaria doet wat ze beloofd.

Daan den Ouden
VolDaan Massagepraktijk

Eind 2017 liep mijn praktijk op mond tot mond reclame. Mijn clientenbestand steeg, maar te langzaam. Op het moment dat ik samen ben gaan werken met Ilaria aan zichtbaarheid ging het aantal cliënten met sprongen vooruit. Nu 2 jaar later zit de praktijk vol, en ben ik als mens en therapeut enorm veranderd. Ik voel me een ondernemer met een doel. Ilaria heeft me veel inzichten gegeven en me uit mijn comfortzone gehaald. Wat maakt dat ik nu durf te staan voor wat ik doe, mezelf durf te laten zien, en dit vertaald zich terug naar een volle praktijk.
Mede door de gerichte advertentiecampagnes die Ilaria voor mij maakt, behaal ik de doelen die ik me steeds stel.
Ilaria is creatief, denkt snel, en weet voor iedereen een passende marketing te creëren. Ze luistert naar wat en wie je bent, en neemt je steeds dat stapje verder om een doelgerichte succesvolle ondernemer met passie te zijn.
Lieve Ilaria, dank je wel dat je op mijn pad kwam. Ik hoop dat we samen nog veel wegen mogen bewandelen.

Annelies Holl
Massagepraktijk Cura

Op 1 maart 2022, 6 maanden na mijn ontslag, was mijn eerste Facebookadvertentie gepubliceerd.

Binnen 1 dag kwamen er al aanmeldingen voor een eerste sessie. De advertentie liep 10 dagen en het aantal volgers op Facebook groeide ook. inmiddels, 3 weken nadat de advertentie live was gezet, zijn er 10 nieuwe cliënten voor een intake met eerste sessie geweest en zijn er 16 vervolgafspraken gemaakt. Mijn advertentiebudget van € 50 was met de eerste nieuwe cliënt al dik terugverdiend want die leverde met 3 vervolgafspraken een omzet van € 225 op.

Ik ben heel blij met deze boost voor mijn praktijk en dat ik de stap heb genomen om met deze basiscursus aan de slag te gaan. Mijn advertentie kan ik voor de lange termijn inzetten.

Ik was een van de eersten die toegang had tot de Basiscursus Leren Adverteren maar ook de eerste die daadwerkelijk met deze cursus aan de slag ging. Ik was een dankbaar “proefkonijn”.

Ilaria’s hulp is heel waardevol. Zij heeft mij vertrouwen gegeven om op een duidelijke maar vooral liefdevolle manier aan zichtbaarheid van mijn praktijk te werken.

Eveline Sastrokarijo

Refliene Reflexologie

Samen aan de slag met een Facebook advertentie voor je praktijk

Vragen waar je vast antwoord op wil!

Hoe werkt de betaling?

Je betaalt vooraf via de website, tenzij anders afgesproken. Je krijgt meteen na je betaling een factuur.

Hoelang duurt het opzetten van een Facebook advertentiecampagne?

Dit is een beetje afhankelijk van hoe onze agenda’s eruit ziet, maar gemiddeld is de looptijd ongeveer 3-5 weken van het moment dat we elkaar spreken voor de strategie tot aan het analyseren en bijsturen van de advertentie.

Ik heb een hekel aan teksten schrijven, is dit een probleem?

In dat geval zou ik kiezen voor het uitbesteden van de advertentie, dan schrijf ik echt een tekst voor je.

Ik heb al eerder geadverteerd, help je me ook met mijn bestaande advertenties?

Ja, maar het lijkt me goed dat je wel eerst de training zelf doorloopt aangezien je dan al meteen ziet hoe ik het aanpak om een advertentiecampagne te maken. Je kunt voor coaching kiezen als je hulp wil bij jouw bestaande advertenties.

Heb ik een gratis weggever nodig?

Dat ligt eraan! Hier hebben we het over tijdens de strategie. Het kan heel waardevol zijn op een gratis weggever te adverteren, maar soms past het beter om direct op een goedkopere dienst te adverteren of bijvoorbeeld op een fysieke dienst zoals een lezing of een workshop. 

Met hoeveel advertentietegoed moet ik rekening houden?

Dit is afhankelijk van wat je precies wil verkopen! Dat overleggen we tijdens de strategie. Ik start altijd met een budget van €50 tot €100 euro om gewoon eens laagdrempelig te onderzoeken hoe het voor jou werkt. De vraag is natuurlijk – kun je met dat advertentietegoed dan iets bereiken? JA! Bij iemand kwamen er zelfs 10 nieuwe cliënten uit voor een eerste behandeling die allemaal 50 euro betaalden. Wat kun je verwachten? Dat weet ik niet… Daar zullen we echt voor moeten testen. Maar je hoeft geen honderden euro’s in je advertentie te steken. Als het werkt, merken we dat vaak na 50 of 100 euro ook, en als het niet werkt lijkt het me niet handig om er nog meer geld in te steken en moeten we juist opzoek naar een andere oplossing.

Ik ben pas net begonnen, werkt dit ook voor mij?

In de basis vergroten Facebookadvertenties je bereik, zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen. Dat is fijn! Dit bespaart je tijd en moeite. Dus ja – het is ook wat voor jou. Wel is het interessant om even te overleggen of je niet beter in het zichtbaarheidstraject past. Daar zetten we ook advertenties in, maar help ik je bijvoorbeeld ook met je website, je strategie, verkopen, het bepalen van je dienst etc. Dat is een traject waarin we veel meer samen doen. Als je net gestart bent hebben we die 3 maanden vaak echt nodig. Lees hier meer over het zichtbaarheidstraject. 

Ik doe nog niet veel met social media, is dit dan wat voor mij?

Dat is een goede vraag! Als je echt pas net begonnen bent, is het zichtbaarheidstraject misschien een beter traject voor jou. 

Ik wil graag zelf leren hoe het moet, leer ik dat bij deze dienst?

Je kunt dan zelf de training doorlopen en coaching bij boeken. 

Ik wil wel adverteren, maar heb behoefte aan een langer traject, kan dat ook?

Ja! Dan is het zichtbaarheidstraject iets voor jou. Daar kijk ik niet alleen naar adverteren, maar naar jouw praktijk als geheel. 

Ik heb op dit moment geen cliënten, gaat dit me helpen?

Ja en nee. Ja – het gaat je zeker helpen, want je wordt zichtbaarder en je vergroot je bereik. Nee – want het is geen magische toverstaf die opeens 10 nieuwe cliënten voor je tovert. Het is één van de dingen die je kunt doen om zichtbaar te worden en om nieuwe mensen te laten weten dat je er bent. Vaak heeft een potentiële cliënt meerdere contactmomenten nodig voordat hij of zij cliënt bij je wordt, dus daarom is het goed om naar de hele marketingstrategie te kijken.