Marketing

3 dingen die je kunt doen om je workshop voller te krijgen

Spannend! Je gaat een live workshop geven. Jij bent er klaar voor (bijna dan). Je weet zo ongeveer wat je wil gaan vertellen, je hebt een leuke ruimte op het oog, je hebt een pagina op je website gemaakt of in ieder geval iets gecreëerd waar mensen zich kunnen inschrijven. Nu jouw deelnemers nog.

Het daadwerkelijk creëren van je workshop is het probleem ook meestal niet. Spreken voor een groep kan uit je comfortzone zijn, maar het is ook een luxeprobleem: je hebt tenminste een groep.

In deze blog wil ik je graag 3 tips geven om je workshop voller te krijgen aan de hand van een praktijkvoorbeeld.

Let op: ook voor gratis workshops (of hele goedkope) moet je je best doen, anders komt er niemand.

1. Zoek je doelgroep en spreek ze aan

Hoe benader jij mensen nu voor je workshop? Schiet je met hagel en probeer je maar wat? En hoop je dan dat er iemand komt? Of ga je opzoek naar je doelgroep?

Stel, je geeft een workshop over meer zelfvertrouwen bij kinderen. Jouw doelgroep zijn dan de ouders van die kinderen. Grote kans dat de advertentie bij de supermarkt niet werkt, maar dat het wel werkt als je vraagt of de school jouw workshop in hun maandelijkse schoolkrantje wil zetten. En waar komen die ouders nog meer? Misschien bij de sportschool waar hun kinderen sporten, of misschien zitten ze wel in een Facebookgroep voor hooggevoelige kinderen.

Een ander voorbeeld:
Je richt je op vrouwen die seksueel misbruikt zijn. Dit is een doelgroep die je niet zo makkelijk op een bepaalde fysieke plek kunt vinden. Maar deze vrouwen zijn er helaas teveel: het meest liefdevolle dat jij kunt doen, is ze vinden en ze aan te spreken. Waar moet je dan opzoek gaan? Misschien zijn er fora of facebookgroepen waar vrouwen hierover praten. Wellicht zijn er bepaalde stichtingen die deze vrouwen opvangen of voorlichting geven. Mag je hier dan zomaar informatie over je workshop dumpen? Nee, natuurlijk niet. Dat zou je waarschijnlijk zelf ook niet fijn vinden, hoe liefdevol het ook bedoeld is van de ander. Wat je wel kan doen, is een relatie opbouwen met jouw doelgroep en ze iets geven waar ze iets mee kunnen. Dit wordt ook wel een gratis weggever genoemd, maar het kan ook een blog zijn. Zo kun je in contact komen met je doelgroep en ze helpen, zonder dat je ze meteen een betalende klant wil laten worden. Laten we eerlijk zijn: jij koopt toch ook niet bij de eerste de beste die jou iets aanbiedt? Er moet eerst vertrouwen zijn en mensen moeten je kennen. Daarom draait marketing om het opbouwen van een relatie. Wellicht komen mensen nu niet naar je workshop, maar over een tijdje wel.

Het is dus cruciaal om onderzoek te doen naar je doelgroep zodat je weet waar je meer bekendheid over je doelgroep kunt geven. Belangrijk om te onthouden is dat je dus een relatie moet opbouwen, voordat mensen echt besluiten om cliënt bij je te worden.

Als je dit nu leest en je hebt geen concrete doelgroep, dan is het de moeite waard om daar eens wat dieper op in te gaan en naar te kijken. Waarom kies je geen doelgroep? Is jouw workshop dan voor IEDEREEN? Wat is dan de toegevoegde waarde, als het voor iedereen is? Ben je bang om mensen “mis te lopen”?

Ik geloof niet dat je geen doelgroep hebt gekozen. Ik geloof dat je altijd een doelgroep kiest, maar dat je je er misschien niet bewust van bent en daarom jouw doelgroep ook niet goed genoeg aanspreekt. Wellicht kun je hem ook concreter maken door bij jezelf opzoek te gaan naar wie je nou echt graag wil helpen en met wie je het liefste wil werken (je ideale cliënt). Als je het niet goed weet, schrijf dan in ieder geval op voor wie de workshop NIET is. Dit kan zeer verhelderend zijn. Als je je op kinderen richt, dan is de workshop dus niet voor volwassenen en ook niet voor baby’s en ook niet voor 65+. Hoe voelen de mensen zich die je wil aantrekken? Of hoe voelen ze zich juist niet (bijv. niet agressief, niet depressief, of juist niet vrolijk en gelukkig)? Ik geloof dat je onbewust altijd voor iemand kiest.

2. Achterhaal wie geïnteresseerden zijn

Ik wil graag nog even voortborduren op het eerdere voorbeeld dat ik noemde, met de workshop voor meer zelfvertrouwen bij kinderen. Je hebt onderzoek gedaan naar je doelgroep en hebt je gloednieuwe flyer in de bar gelegd van de lokale sportschool, waar alle kinderen uit de buurt sporten.

Stel je de volgende situatie voor:
Jolanda, moeder van Suzanne (8 jaar), zit in de bar te wachten tot haar kind klaar is met turnen. Jolanda maakt zich zorgen over Suzanne. Ze is de laatste tijd niet meer zo vrolijk en ziet vaak dat ze een beetje in elkaar gedoken zit. Ze is niet zo mondig als haar vriendinnetjes. Ze ziet een flyer liggen over een workshop voor meer zelfvertrouwen voor kinderen. Dit zou echt wat voor Suzanne zijn, en het is nog in de buurt ook! Jammer, het is op 10 april, dan is ook de verjaardag van oma. Dat kunnen ze natuurlijk niet missen. Misschien een andere keer. Opeens wordt ze op haar schouder getikt. “Hoi Jolanda, lang niet gezien zeg!” Voor haar staat Lisa, een andere moeder waar ze vaak mee kletst als de kinderen sporten. Jolanda loopt aan het eind van de les met Lisa en hun twee meiden naar buiten. Ze is de flyer door de gezelligheid spontaan vergeten….

Uit dit verhaaltje blijken een paar dingen. Het is goed dat je de flyer in de sportschool hebt neergelegd, want Jolanda was geïnteresseerd. Maar jij weet niet wie Jolanda is. En Jolanda weet niet dat er op 8 mei alweer een nieuwe workshopdag gepland is. Kortom: Jolanda wilde haar dochter graag naar jouw workshop sturen, maar aangezien je niet weet wie zij is, kun je haar niet informeren over een volgende workshop.

Probeer dus altijd om je volgers aan te sturen om hun gegevens achter te laten op bijvoorbeeld je website, zodat je ze kan benaderen voor een volgende workshop of zodat je in ieder geval contact met hen kunt opnemen.

3. Blijf zichtbaar

Stel dat jij besluit om, naast de flyers in de sportschool, ook een post op je zakelijke pagina te plaatsen over de workshop voor kinderen van 10 april. Harstikke goed! Je besluit om dit te doen op woensdagmiddag. Vol vertrouwen zet je de post erop. Leuk, binnen een paar minuten heb je al 4 likes. Na een half uurtje heb je al 476 mensen bereikt op Facebook! Maar de inschrijvingen blijven helaas uit. Je bent een beetje teleurgesteld. Je had toch op zijn minst verwacht dat wel iemand zich aan zou melden. Zo gaat dat toch, op Social Media? Blijkbaar werkt social media niet voor jou.

Petra, moeder van Tom (10 jaar, volgt jouw Facebookpagina met veel plezier. Op woensdagmiddag is ze altijd druk op werk met vergaderingen en ‘s avonds is haar wekelijkse yoga avondje. Die avond is echt voor haar. Ze zet haar telefoon uit, en zet hem alleen even aan om de nieuwe wekker in te stellen. Als ze ‘s avonds na yoga thuiskomt, liggen de kinderen al op bed en drinkt ze een glas wijn met Rob. Leuk, zo’n avondje hebben ze niet vaak! Ze praten ook over Tom. Het gaat de laatste tijd wat minder met hem. Hij slaapt slecht en heeft vaak nachtmerries. Hij speelt niet meer na school met de kinderen uit zijn klas en is wat stiller. Ze houden hem goed in de gaten en zijn extra lief voor hem, maar weten niet goed hoe ze hem kunnen helpen. Petra duikt om 23:00 uur haar bed in en kijkt pas de dag erna in haar lunchpauze weer op social media. Jouw bericht op je social media is dan allang “verouderd” en hij komt niet voorbij op Petra haar tijdlijn.

We worden dagelijks blootgesteld aan duizenden prikkels. Het is daarom een must om zichtbaar te blijven! Om dus nog een keer te posten. Om je workshop keer op keer onder de aandacht te brengen. Ben je bang om te spammen? Mensen die echt geïnteresseerd in jou zijn, zullen je blijven volgen. Grote kans dat je maar een klein gedeelte van je doelgroep per keer bereikt op social media. Blijf dus zichtbaar, blijf praten met anderen over je workshop, blijf via verschillende kanalen verwijzen naar je workshop en stop niet tot je tevreden bent met de resultaten (=genoeg inschrijvingen). Je hoeft mensen niet te spammen met je workshop. Maar als je een waardevolle tip deelt en dan verwijst naar je workshop, is de kans groter dat mensen aanhaken. Dit voorkomt ook dat je berichten als spam worden gezien.

Marketing oefening: je zichtbaarheid vergroten om je workshops te vullen

Het is heel simpel: als mensen niet weten dat jij of jouw workshop bestaat, kunnen ze zich ook niet inschrijven. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

  • Hoe kan ik mijn doelgroep beter bereiken?
  • Wat kan ik doen om vaker onder de aandacht te komen van mijn publiek?
  • Hoe kan ik gegevens van geïnteresseerden verzamelen om hen op de hoogte te houden

Wil je waardevolle tips ontvangen voor jouw praktijk? Laat dan hieronder je gegevens achter.

[activecampaign form=7]

Delen
Gepubliceerd door:
Ilaria Caputo