Werd ik maar wat vaker gespamd…

Ik lag een paar dagen geleden in bed ‘s avonds en ik besefte me – ik ben eigenlijk wel toe aan weer eens een fijne massage (dat kan gelukkig ook weer bijna!).

Ik ben een tijdje geleden verhuisd en kende hier in de buurt nog geen masseur. Ik wilde niet zomaar een masseur, maar iemand die ook bij mij past. Die aansluit bij mijn gevoeligheid en bij hoe ik ben. Iemand met wie ik een klik heb. Iemand die je lichaam en geest als één ziet. Die hetzelfde in het leven staat als ik.

En toen bedacht ik me….

“Wat zou het fijn zijn als die masseur die bij mij in de buurt werkt een advertentie zou draaien met een fijne tekst op ongeveer 15km rondom haar praktijk”. Dat zou betekenen dat ik diegene als vanzelf voorbij zou zien komen en dat ik ook nog eens in de buurt zou wonen. Ik ken namelijk hele fijne masseurs, maar die wonen allemaal in de buurt bij mijn vorige woonplek.

Ik heb natuurlijk gegoogled en wel iemand gevonden die me aansprak, maar ik besefte me dus dat ik het harstikke fijn had gevonden als diegene mij – indirect – via marketing benaderd had.

We hebben allemaal angst om teveel te zijn.
Teveel te spammen. Teveel berichten. Teveel van vanalles.

Maar hoe fijn is het eigenlijk als je iets te zien krijgt qua marketing wat juist PRECIES aansluit bij waar je op dit moment behoefte aan hebt? Een massage, een coachsessie, een retreat, een workshop… Het kan van alles zijn.

En dat je dan in je aanmelding stuurt “ik heb er echt zin in!”. Omdat het precies aansluit. En dat je je er echt op verheugt.

Is dat dan spammen? Of is dat juist heel liefdevol?

Hoe fijn is het, als je paard al maanden of al jaren jeuk heeft, en je krijgt een advertentie te zien van iemand die precies daarbij kan helpen en daarin gespecialiseerd is, en die dat ook nog eens op een holistische manier doet en de kern van het probleem aanpakt.

Hoe fijn is het, als je zoooo toe bent aan tijd voor jezelf en je krijgt een advertentie te zien waarin je uitgenodigd wordt voor een meditatie in de wei tussen de paarden, als je een grote dierenvriend bent.

Hoe fijn is het, als je net door je rug gegaan bent en je komt iemand tegen die daarin gespecialiseerd is en jou juist daarmee kan helpen!

Kun je je voorstellen dat jouw boodschap dus wellicht wel net op het goede moment komt? Dat mensen het juist FIJN vinden dat je iets van je laat horen?

Omdenken dus.

En als het mensen niet aanspreekt? Niet erg toch, dan kunnen ze gewoon doorscrollen.

Soms vinden mensen het wel interessant, maar is het nog niet voor “nu”. Dat is ook ok. Misschien is het dan wel voor later. Maar dan moet je het ze wel helpen herinneren.

Ik ben zo dankbaar voor alle mensen die ik heb ontmoet via social media, voor alle cursussen en opleidingen die ik gedaan heb, voor Toes die ik gekocht heb doordat ik haar foto in een Facebookgroep tegen kwam, voor mijn stagiaire die ik heb ontmoet via social media, voor alle klanten die mij gevonden hebben… Ik had het echt niet willen missen. Zelfs Erwin (mijn vriend) heb ik jaren geleden via social media ontmoet :).

Nog even over dat spammen. Denk je echt dat je kunt spammen? Het is tegenwoordig al een hele uitdaging om zichtbaar te zijn. Daarnaast krijgen we zooooveel prikkels binnen waardoor het alleen maar moeilijker wordt om de aandacht te trekken.

Er gebeurt zoveel in een week. Mensen weten echt niet meer dat jij deze week een bericht op social media hebt gezet hoor. Of was dat nou vorige week? Jij bent daar waarschijnlijk heel bewust mee bezig (logisch!), maar voor hen is het “maar” een bericht dat voorbij komt. De meeste mensen moeten je boodschap verschillende keren voorbij zien komen voordat ze besluiten om echt contact met je op te nemen.

Daarnaast: als je je best doet en echt waarde deelt, is het dan spammen? Of is het dan eigenlijk altijd waardevol, maar misschien is het niet voor jou op dat moment?

Als laatste nog: als mensen echt vinden dat je “spamt” en jezelf teveel laat zien, zegt dit alles over hen, en eigenlijk alsnog niks over jou :).

Wees niet bang om te gaan staan voor jezelf, je kwaliteiten en je praktijk. Je hoeft jezelf niet kleiner te maken!

Delen
Gepubliceerd door:
Ilaria Caputo